useless useless skrev:
Jag lyssnade på ett reportage på radion om det nya systemet. Det viktigaste verkar vara att regeringen vill att vi flyttar sopsorteringen till källaren. Innebär det att regeringen kommer se till att alla har en källare? Eller blir det kommunens ansvar?
Skit också, vi som precis renoverat förrådet i källaren där vi sorterar för återvinning. Nu missar vi säkert soprumsbidraget som kommer införas!
 
  • Haha
  • Gilla
TRJBerg och 6 till
  • Laddar…
harry73
P Pin skrev:
Har du ett speciellt fordon till det? Det låter enklare att låta dem stå vid vägen om det finns plats där.
Hänger handtaget över dragkroken och sätter fast det hela med en spännband, då går det bra att köra dem ditt i 20 km/t. Ibland säger jag till barnen att de ska gå med soptunnorna till vägen.

Resten av tiden vill jag ha dom nära huset, så att jag slipper ha för mycket sopor i huset och jag behöver inte ta med läckande soppåsar i bilen.
Visst skulle de kunna stå vid vägen, men det känns inte så trevligt för grannen som då får dem utanför sin trädgård. Jag hade i alla fall inte velat ha grannens soptunnor utanför min trädgård.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
C
P Pin skrev:
Har du ett speciellt fordon till det? Det låter enklare att låta dem stå vid vägen om det finns plats där.
Den typen av behållare finns även här och där i Sverige. Filmen visar ju fordonet som används. Tror det är samma typ av fordon som tömmer de gröna behållarna, dvs. en lyftkran och sen öppnas en lucka i botten och behållaren töms i en "tratt".
Eller menade du transporten av tunnorna?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
engs
harry73 harry73 skrev:
Jag drar fram mina tunnor 300m, så 40 m känns ju humant. Men är man i en storstad finns det ju bra möjligheter att effektivisera sophämtningen
[media]
Sån där såg jag i... tror det var Kalmar faktiskt som varit uppe i tråden. Sånt där nybyggt område en bit utanför stan med frimärksstora tomter. Såg smidigt ut.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Skit också, vi som precis renoverat förrådet i källaren där vi sorterar för återvinning. Nu missar vi säkert soprumsbidraget som kommer införas!
I rättvisans namn kommer alla hushåll få källarsoprumsbidrag. Det betalas ut strax efter elpriskompensationen.
 
  • Haha
  • Gilla
Jocke Best och 7 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Hänger handtaget över dragkroken och sätter fast det hela med en spännband, då går det bra att köra dem ditt i 20 km/t. Ibland säger jag till barnen att de ska gå med soptunnorna till vägen.

Resten av tiden vill jag ha dom nära huset, så att jag slipper ha för mycket sopor i huset och jag behöver inte ta med läckande soppåsar i bilen.
Visst skulle de kunna stå vid vägen, men det känns inte så trevligt för grannen som då får dem utanför sin trädgård. Jag hade i alla fall inte velat ha grannens soptunnor utanför min trädgård.
Här är som sagt tomterna så små att alla riskerar få sina egna eller grannens sopor på olämpligt ställe.
 
C cpalm skrev:
Den typen av behållare finns även här och där i Sverige. Filmen visar ju fordonet som används. Tror det är samma typ av fordon som tömmer de gröna behållarna, dvs. en lyftkran och sen öppnas en lucka i botten och behållaren töms i en "tratt".
Eller menade du transporten av tunnorna?
Jag menade att dra villatunnan flera hundra meter med. Harry svarade ovanför (y)
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
useless useless skrev:
I rättvisans namn kommer alla hushåll få källarsoprumsbidrag. Det betalas ut strax efter elpriskompensationen.
Skämt åsido så var vår BRF i Stockholm tidigt ute med "källarsortering". Första tiden var kommunen inblandad, men ganska snart gick det över till att man själv fick ordna med hämtningen. Men några FTI-pengar har aldrig synts till, så frågan är var dessa hamnar när man sköter det själv. Möjligt att föreningens entreprenörer som hämtar får del av dem på något sätt (vilket dock knappast märks på fakturorna).

Med elkretsen var det iallafall tidigare så att de skötte hämtningen gratis inom ramen för det systemet.
 
harry73
P Pin skrev:
Här är som sagt tomterna så små att alla riskerar få sina egna eller grannens sopor på olämpligt ställe.
Är tomterna så små att det inte finns lämplig plats att ha tunnorna, då finns det å andra sidan så många hushåll i området, att det är kostnadseffektivt med underjordiska behållare.
Själv hade jag 109kvm tomt, varav ca 50kvm trädgård och resten var huset. Det var inget problem att ha två små soptunnor (ca 200liter?) i trädgården. På sommaren fick man lägga gräsklipp på matresterna för att undvika lukt och flugor, och så fick man spola rent den efter tömning, men annars gick det bra (detta var i Holland)
Jag tror inte att det finns så många (som inte bor i lägenheter) som har ännu mindre tomter.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Försöker du sälja in den idén till Kretslopp Sydost och anläggningen i Kalmar som fick byggas om för xx Mkr enbart för att optiskt kunna sortera ut gröna påser så blir du inte insläppt.;)
Och så måste väl vi som blivit livsnjutare på heltid ha något ansvarsområde i hemmet, dvs källsortera i rätt fack på soptunnorna och vara kvarterets Ove.
Jag gissar på flerfackstunnor som system i närtid, finns färdigt och även tömningsfordon, och fungerar redan storskaligt.
Jag är kanske 10-20 år framåt i tiden ;) (och det är inte alltid så lätt)
 
harry73 harry73 skrev:
Är tomterna så små att det inte finns lämplig plats att ha tunnorna, då finns det å andra sidan så många hushåll i området, att det är kostnadseffektivt med underjordiska behållare.
Själv hade jag 109kvm tomt, varav ca 50kvm trädgård och resten var huset. Det var inget problem att ha två små soptunnor (ca 200liter?) i trädgården. På sommaren fick man lägga gräsklipp på matresterna för att undvika lukt och flugor, och så fick man spola rent den efter tömning, men annars gick det bra (detta var i Holland)
Jag tror inte att det finns så många (som inte bor i lägenheter) som har ännu mindre tomter.
Nej så litet är det inte. Det du beskriver som inget problem tycker jag verkar vara ett problem.
 
harry73
P Pin skrev:
Nej så litet är det inte. Det du beskriver som inget problem tycker jag verkar vara ett problem.
Det beror på vad man jämför det med. Innan man fick plastcontainrar, hade man sopsäckar (i för sig med veckovis hämtning). Hade man sopsäckarna utomhus, hade man problem med katter och råttor, hade man dom inomhus, var det problem med lukt, så då är en plastcontainer, där man kan förvara soporna i ett stort steg framåt.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
P
Vet inte om nån skrivit.
Men i vår kommun har vi aldrig haft sådana system med en plats där folk kan slänga hur som helst.

Vi har sopsortering i varje villa på allt. Flerfamiljshus har antingen i källaren eller sophus.
Större saker kan vi ringa in om och då kommer en mindre lastbil och hämtar. Annars har vi återvinningsstation (bemannad) i varje ort i kommunen.
Funkar rätt bra.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Skämt åsido så var vår BRF i Stockholm tidigt ute med "källarsortering". Första tiden var kommunen inblandad, men ganska snart gick det över till att man själv fick ordna med hämtningen. Men några FTI-pengar har aldrig synts till, så frågan är var dessa hamnar när man sköter det själv. Möjligt att föreningens entreprenörer som hämtar får del av dem på något sätt (vilket dock knappast märks på fakturorna).

Med elkretsen var det iallafall tidigare så att de skötte hämtningen gratis inom ramen för det systemet.
Entreprenörer som hämtar får ersättning från fti. Tror systemet fortfarande är x kr per lägenhet som har sortering. Det fanns väl olika nivåer eftersom vissa har en liten sortering och andra flera fraktioner

om du inte nyttjar det så går pengarna till driften av publika spionerna eller så får kommunen del av det för att hantera förpackningar på sina återvinningscentraler.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Hoppas verkligen på lösningen att villaägare får en extra tunna för sådant som ska sorteras. Måste ju vara klokare att en sopbil hämtar gatans sopor än att alla bilar åker och lämnar sopor som sedan en bil hämtar.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.