41 121 läst ·
352 svar
41k läst
352 svar
Återvinningsstationerna på väg bort
Skit också, vi som precis renoverat förrådet i källaren där vi sorterar för återvinning. Nu missar vi säkert soprumsbidraget som kommer införas!useless skrev:
Hänger handtaget över dragkroken och sätter fast det hela med en spännband, då går det bra att köra dem ditt i 20 km/t. Ibland säger jag till barnen att de ska gå med soptunnorna till vägen.P Pin skrev:
Resten av tiden vill jag ha dom nära huset, så att jag slipper ha för mycket sopor i huset och jag behöver inte ta med läckande soppåsar i bilen.
Visst skulle de kunna stå vid vägen, men det känns inte så trevligt för grannen som då får dem utanför sin trädgård. Jag hade i alla fall inte velat ha grannens soptunnor utanför min trädgård.
Produkter som diskuteras: "spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
Den typen av behållare finns även här och där i Sverige. Filmen visar ju fordonet som används. Tror det är samma typ av fordon som tömmer de gröna behållarna, dvs. en lyftkran och sen öppnas en lucka i botten och behållaren töms i en "tratt".P Pin skrev:
Eller menade du transporten av tunnorna?
Sån där såg jag i... tror det var Kalmar faktiskt som varit uppe i tråden. Sånt där nybyggt område en bit utanför stan med frimärksstora tomter. Såg smidigt ut.harry73 skrev:
Här är som sagt tomterna så små att alla riskerar få sina egna eller grannens sopor på olämpligt ställe.harry73 skrev:
Hänger handtaget över dragkroken och sätter fast det hela med en spännband, då går det bra att köra dem ditt i 20 km/t. Ibland säger jag till barnen att de ska gå med soptunnorna till vägen.
Resten av tiden vill jag ha dom nära huset, så att jag slipper ha för mycket sopor i huset och jag behöver inte ta med läckande soppåsar i bilen.
Visst skulle de kunna stå vid vägen, men det känns inte så trevligt för grannen som då får dem utanför sin trädgård. Jag hade i alla fall inte velat ha grannens soptunnor utanför min trädgård.
Jag menade att dra villatunnan flera hundra meter med. Harry svarade ovanförC cpalm skrev:
Skämt åsido så var vår BRF i Stockholm tidigt ute med "källarsortering". Första tiden var kommunen inblandad, men ganska snart gick det över till att man själv fick ordna med hämtningen. Men några FTI-pengar har aldrig synts till, så frågan är var dessa hamnar när man sköter det själv. Möjligt att föreningens entreprenörer som hämtar får del av dem på något sätt (vilket dock knappast märks på fakturorna).useless skrev:
Med elkretsen var det iallafall tidigare så att de skötte hämtningen gratis inom ramen för det systemet.
Är tomterna så små att det inte finns lämplig plats att ha tunnorna, då finns det å andra sidan så många hushåll i området, att det är kostnadseffektivt med underjordiska behållare.P Pin skrev:
Själv hade jag 109kvm tomt, varav ca 50kvm trädgård och resten var huset. Det var inget problem att ha två små soptunnor (ca 200liter?) i trädgården. På sommaren fick man lägga gräsklipp på matresterna för att undvika lukt och flugor, och så fick man spola rent den efter tömning, men annars gick det bra (detta var i Holland)
Jag tror inte att det finns så många (som inte bor i lägenheter) som har ännu mindre tomter.
Jag är kanske 10-20 år framåt i tidenA AndersS skrev:Försöker du sälja in den idén till Kretslopp Sydost och anläggningen i Kalmar som fick byggas om för xx Mkr enbart för att optiskt kunna sortera ut gröna påser så blir du inte insläppt.
Och så måste väl vi som blivit livsnjutare på heltid ha något ansvarsområde i hemmet, dvs källsortera i rätt fack på soptunnorna och vara kvarterets Ove.
Jag gissar på flerfackstunnor som system i närtid, finns färdigt och även tömningsfordon, och fungerar redan storskaligt.
Nej så litet är det inte. Det du beskriver som inget problem tycker jag verkar vara ett problem.harry73 skrev:
Är tomterna så små att det inte finns lämplig plats att ha tunnorna, då finns det å andra sidan så många hushåll i området, att det är kostnadseffektivt med underjordiska behållare.
Själv hade jag 109kvm tomt, varav ca 50kvm trädgård och resten var huset. Det var inget problem att ha två små soptunnor (ca 200liter?) i trädgården. På sommaren fick man lägga gräsklipp på matresterna för att undvika lukt och flugor, och så fick man spola rent den efter tömning, men annars gick det bra (detta var i Holland)
Jag tror inte att det finns så många (som inte bor i lägenheter) som har ännu mindre tomter.
Det beror på vad man jämför det med. Innan man fick plastcontainrar, hade man sopsäckar (i för sig med veckovis hämtning). Hade man sopsäckarna utomhus, hade man problem med katter och råttor, hade man dom inomhus, var det problem med lukt, så då är en plastcontainer, där man kan förvara soporna i ett stort steg framåt.P Pin skrev:
Vet inte om nån skrivit.
Men i vår kommun har vi aldrig haft sådana system med en plats där folk kan slänga hur som helst.
Vi har sopsortering i varje villa på allt. Flerfamiljshus har antingen i källaren eller sophus.
Större saker kan vi ringa in om och då kommer en mindre lastbil och hämtar. Annars har vi återvinningsstation (bemannad) i varje ort i kommunen.
Funkar rätt bra.
Men i vår kommun har vi aldrig haft sådana system med en plats där folk kan slänga hur som helst.
Vi har sopsortering i varje villa på allt. Flerfamiljshus har antingen i källaren eller sophus.
Större saker kan vi ringa in om och då kommer en mindre lastbil och hämtar. Annars har vi återvinningsstation (bemannad) i varje ort i kommunen.
Funkar rätt bra.
Entreprenörer som hämtar får ersättning från fti. Tror systemet fortfarande är x kr per lägenhet som har sortering. Det fanns väl olika nivåer eftersom vissa har en liten sortering och andra flera fraktionerC cpalm skrev:Skämt åsido så var vår BRF i Stockholm tidigt ute med "källarsortering". Första tiden var kommunen inblandad, men ganska snart gick det över till att man själv fick ordna med hämtningen. Men några FTI-pengar har aldrig synts till, så frågan är var dessa hamnar när man sköter det själv. Möjligt att föreningens entreprenörer som hämtar får del av dem på något sätt (vilket dock knappast märks på fakturorna).
Med elkretsen var det iallafall tidigare så att de skötte hämtningen gratis inom ramen för det systemet.
om du inte nyttjar det så går pengarna till driften av publika spionerna eller så får kommunen del av det för att hantera förpackningar på sina återvinningscentraler.
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Hoppas verkligen på lösningen att villaägare får en extra tunna för sådant som ska sorteras. Måste ju vara klokare att en sopbil hämtar gatans sopor än att alla bilar åker och lämnar sopor som sedan en bil hämtar.
