P Pin skrev:
varför ska jag inte slänga jord från basilikakrukan i komposterbart, ska inte komposten bli jord
Kompost är det ju, men inte det minsta intressant som matavfall eftersom återvinningssystemet är intresserade av att kunna röta det och sälja gasen.

M Maledictus skrev:
Inget av dessa finansieras med skatter.
Hur finansieras det då menar du ?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Skatterna och sopavgifterna kommer ju inte direkt sjunka om alla börjar bete soig som stora svin och dumpa skit på marken och elda upp sopor som en hillbilly!
Hillbilly kan du vara själv pajas.

• Arg
Roger Fundin
  • Laddar…
useless useless skrev:
Via sophämtningsavgiften. Vad jag får inte kommunen använda skatteintäkter till det.

[länk]
Så du menar att allt jag räknat upp betalas via sopavgifter. Det kan inte stämma. De som bor i lägenhet betalar inte sopavgift.

Fastighetsägaren betalar sophämtningsavgift som sen sprids ut på hyrorna. Återvinningsstationer för förpackningar drivs av FTI och finansieras genom avgifter på alla prylar du köper.
https://www.ftiab.se/148.html

• Gilla
Mats: Gårdsägare och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Fastighetsägaren betalar sophämtningsavgift som sen sprids ut på hyrorna. Återvinningsstationer för förpackningar drivs av FTI och finansieras genom avgifter på alla prylar du köper.
[länk]
Har aldrig hört det. Men hur som helst får de betalt för det och ska sköta det bra.

Unikt namn
Mats: Gårdsägare Mats: Gårdsägare skrev:
slänga skiten på backen. Jag gör så för jag åker inte hem med det igen.

Sopbilen kommer bara 2 gånger i månaden och det räcker ingenstans som vi vet. Även om det är lika dyrt som innan då de kom en gång i veckan.

Miljöstationen var stängd flera dagar nu på grund av Plandemin
Din ÅVC personal är troligen i karantän för att inte smitta dig.
Slänga skräp på marken är ju bara pinsamt. Du straffar bara dina bygrannar som får se skiten. Ingen ansvarig blir drabbad eller bryr sig.

Väx up karl och skärp dig! Fick du ingen uppfostran?

• Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Hillbilly kan du vara själv pajas.
Puss på dig! Nästa gång jag har vägarna förbi Töreboda ska jag titta förbi på en kaffe och lära dig sopsortera, vi ses!

• Haha
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Hur finansieras det då menar du ?
Förpackningsavgiften finansierar insamling av förpackning.

Kommunens avfallstaxa finansierar den sophämtningen hos privatpersoner och återvinningscentralerna.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Så du menar att allt jag räknat upp betalas via sopavgifter. Det kan inte stämma. De som bor i lägenhet betalar inte sopavgift.
Givetvis gör de det. Det tas dock ut på hyran. Det är nämligen fastighetsägaren (hyresvärden, BRF:en eller dylikt) som betalar renhållningstaxa.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
A
Puss på dig! Nästa gång jag har vägarna förbi Töreboda ska jag titta förbi på en kaffe och lära dig sopsortera, vi ses!
skönt att du inte åker norrut.. Då klarar jag mig.. ;)kaffe kan du få ändå.. :crysmile:

Maskintok skrev:
skönt att du inte åker norrut.. Då klarar jag mig.. ;)kaffe kan du få ändå.. :crysmile:
Haha, åker oftast norrut, tar dig i örat också om du inte sköter dig snyggt, fy!

• Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
A
Haha, åker oftast norrut, tar dig i örat också om du inte sköter dig snyggt, fy!
Då kommer jag se ut som dumbo:crysmile::crysmile:

• Haha
mexitegel
  • Laddar…
Hej!

Många frågor, få svar.

Jag har inte läst alla svar i tråden, men jag ska försöka skapa lite rätsida på det.

Det är just nu en promemoria ute som ska besvaras senast den 7:e februari.

Ursprunget till allt är att väldigt få är nöjda med hur situationen med ÅVS-systemet som det ser ut idag fungerar.

Detta handlar till att börja med enbart om förpackningsmaterial, inte om grovsopor. Det hanterar Återvinningsstationer och inte Återvinningscentraler (skillnaden är att ÅVS är de små, obemannade, stationerna som finns lite överallt i hela Sverige, ÅVC är de bemannade centralerna där man kan slänga sina grovsopor.).

ÅVS sköts av FTI (Förpacknings- och tidningsinsamlingen) och dessa finansieras genom ett producentansvar så de som tillverkar förpackningen betalar en viss summa per förpackning som sätts på marknaden till FTI för att betala för att de samlas in och tas omhand. ÅVS har inget med kommunerna att göra och inget av den skatt du betalar eller det du betalar för att få dina sopor hämtade går till detta (Inte helt sant idag sedan kommunen fick ansvaret för insamlingen av tidningar från 1:a jan 2022, men det kan vi lämna därhän just nu)

ÅVC sköts av kommunerna och dessa betalas genom avgiften som du betalar när du betalar för att få dina sopor hämtade. Sedan så finns det behållare som hanterar förpackningar inne på ÅVC ibland, men då finns det avtal mellan kommunen och FTI

1:a jan 2021 så skull det gått igång ett nytt system kallat TIS (Tillståndspliktigt insamlingssysten) där företag kunde ansöka för att få bli TIS, denna ansökan skickades till Naturvårdsverket. Det var dock inget av de företag som skickade in att bli TIS som blev godkända i de krav som ställdes så detta gick i stå. Utefter detta så skickades den nya Promemorian ut för att remissinstanserna skulle få svara på den.

Den går, kort förklarat, ut på att kommunerna får ta över ansvaret för insamlingen av förpackningar och att de ska få ersättning för de kostnader detta medför från de som sätter förpackningar på marknaden. Men i detta snäpper man även upp kraven ganska mycket. Det anses inte längre tillräckligt med att ha ett ÅVS-system utan allt ska samlas in fastighetsnära (FNI) vilket innebär att man i realiteten ska ha ett kärl vid det vanliga sopkärlet man har som är avsett för respektive förpackningsslag (Pappersörpackningar, metallförapckningar, plastförpackningar och glasförpackningar).

Det finns ett förslag på hur förpackningsindustrin ska ersätta kommunerna för detta så att det inte behöver läggas på avfallstaxan. Men många tror inte att det kommer räcka, och hur man ska räkna ut det är det ingen som riktigt vet i dagsläget.

Promemorian finns i sin helhet att läsa här:
Bättre insamling av förpackningar sparar resurser - Regeringen.se

Här finns SKR:s svar på promemorian att läsa, som jag anser vara ett bra svar.
En förbättrad förpackningsinsamling – nya roller för kommuner och producenter | SKR

• Gilla
Roger Fundin och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.