Hej!
Hur återställa detta lämpligen utifrån att vi troligen byter ut sula och isolerar inom 5 år?
Bör jag försöka knacka/gräva fram plast för att skarva på ny plast?

Bakgrund: Bytt avlopp i samband med dränering. Behöver nu återställa golvet i gillestugan.
Hus från -64. Visade sig vara ganska torrt i mark. Något höjda radonvärden, typ kring 100. Oklart om huset lr mark.
Gillestugan kommer att vara någorlunda uppvärmd.
Från topp och nedåt: ventilerad parkett från 60-tal. Reglar. Ingjutna sylar. Betongsula på ca 5-10 cm. Plast. Sand.

• Renoveringsarbete med uppgrävd golvkanal och nyinstallerat avloppsrör i källare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golvsektion i gillestuga med avlägsnade parkett och synlig betongsula, reglar och sand.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
V vemvardetsomkasta skrev:
Hej!
Hur återställa detta lämpligen utifrån att vi troligen byter ut sula och isolerar inom 5 år?
Bör jag försöka knacka/gräva fram plast för att skarva på ny plast?

Bakgrund: Bytt avlopp i samband med dränering. Behöver nu återställa golvet i gillestugan.
Hus från -64. Visade sig vara ganska torrt i mark. Något höjda radonvärden, typ kring 100. Oklart om huset lr mark.
Gillestugan kommer att vara någorlunda uppvärmd.
Från topp och nedåt: ventilerad parkett från 60-tal. Reglar. Ingjutna sylar. Betongsula på ca 5-10 cm. Plast. Sand.
Jag hade nog fyllt igen och lagt lite åldersbeständigplast för att betongen inte ska "rinna ner, när du sen ska isolera etc så bilar du bort allt igen och plastar allt.

Edit, felstavning

Redigerat:
  • Gilla
vemvardetsomkasta och 2 till
  • Laddar…
M Ronny takläggare1 skrev:
O om det går läck när du eller nästa står som ägare?lovar att försäkringsbolaget hittar det kryphålet.
Vad då läck, slås alla muffar och krökar ihop så blir det ingen läcka , så gör proffsen med. Hur ska rören kunna gå isär och bli läck när dom ligger i fyllning hänger jag inte med på.

• Gilla
Screew
  • Laddar…
Förtydligande: Det är en firma som har skarvat på nya röret.
Vattnet flyttade vi på. Samma där att en firma gjorde jobbet.
Jag har frilagt röret utifrån dealet med entreprenör för hela jobbet m dränering osv.
Tänkte mer kring det där med plast eller inte.

Plasten ligger väl under trägolvet som en fuktspärr . Lägger du ny plast över dina hål så ska det vara överlapp på ca 30 cm , helst med någon form av lim mellan, går utan, det kommer att bli lite fukt mellan dom och då klibbar delarna ihop sig. Golvet kommer även att pressa ihop dom. Allt detta under förutsättning att det inte är en flod av vatten som kommer upp.

• Gilla
vemvardetsomkasta
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.