Hej!

Riktigt ny med att ha tomt.
En del av tomten är riktigt ovårdad. Jag undrar vad jag ska göra för att kunna göra denna del brukbar.
hade velat använda ytan till:
- Pallkrage odling
- Ett framtida växthus
- en mysplats / arbetsplats, stubben skulle kunna bli en stomme till ett bord eller liknande

Det är svårt att komma in med grävare.
måste fälla 3 träd, varav ett fint gråpäron träd. Lite synd

Vad är det jag ska göra för att göra denna ytan plan är den stora fråga?
- Vad är billigast? Vad för verktyg behöver jag om jag skulle göra detta själv? (ungefär mellan stortå till pekfinger)
- Vad är snabbast? Och hur snabbt går det och hur mycket kostar det? (ungefär mellan stortå till pekfinger)

tack för hjälpen alla hjälpsamma :)

• Ovårdad trädgård med en stor stubbe och övervuxna gräsytor, potentiellt för odling och avkoppling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ovårdad tomt med högt gräs, trädstubbe och bakgårdsutsikt som ska iordningställas för odling och avslappningsyta.
    Skapa konto
  • Ovårdad trädgård med grenar och stubbar på en ojämn yta framför en villa, potentiell odling och renoveringsplats.
    Skapa konto
Uj, det ser ut som hemma hos oss när vi flyttade in.

Kort svar: Grävmaskin. Här är så igenväxt så förmodligen är där fullt med rötter under marken, och det blir hopplöst att få ordning på på något annat sätt. Dessutom finns ju minst en stubbe vad jag kan se.

När det gäller träden som står ivägen, kan en bra grävmaskinist helt enkelt flytta på dem som inte är för stora. Tall, björk och stora granar blir besvärliga förstås, men i storleksordningen päronträd borde det gå.

• Gilla
Henrikolssonolsson
  • Laddar…
Går det inte komma in via någon av granntomterna i utbyte mot att ni snyggar till er tomt och höjer värdet för hela grannskapet.

Protte

• Gilla
Henrikolssonolsson och 1 till
  • Laddar…
R
Några får som betar ner allt, sen jordfräs.

Alt. ett gäng vildsvin.

Alt. en tät pressening över ytan ett år så fixar maskarna bort gräset.

Redigerat:
  • Gilla
Henrikolssonolsson och 1 till
  • Laddar…
Går det att komma in med en minigrävare?
Hyrde en 1,7Tons grävare och den är 99cm bred.
Hade nämligen rivit av hela ytan och rensat på rötter och stubbar för att sedan köra ut ny matjord över hela ytan. Matjorden kör ni ut med en självlastande dumper.

Om ni har någon vän som är grävmaskinist så bör ni kunna göra det på 2-4 dagar.

Kostnad
Grävare ca 5000
Minidumper 3000-5000
Jord 2000-20 000 beror på mängd
Gallervält 1000kr
Gräsfrön 500-2000 beror på yta och sort

• Gilla
Henrikolssonolsson
  • Laddar…
Hur ser det ut i övrigt? Det går inte att lyfta in en grävare med lastbilskran? Det är ju givetvis en extra kostnad, men det kanske kan vara värt det.

• Gilla
Henrikolssonolsson
  • Laddar…
Varför måste det vara platt?

• Gilla
  • Älska
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
R
D Daniel 109 skrev:
Varför måste det vara platt?
Skåne...

• Gilla
Cheesen och 1 till
  • Laddar…
Jag testade först med minigrävare, och låt oss säga som så att det var bra mycket svårare än det ser ut. Gräva upp saker och ting är ju en sak, men sen ska det göras jämnt och snyggt också, och DET gick inte kan jag säga. Risken finns att man bara gör det värre.

Återigen — det största problemet är inte gräskokorna, som kan vara nog så jobbiga, utan rötterna, som brukar ligga som armeringsnät i backen, och vara lika svåra att gräva av med handverktyg.

• Gilla
Henrikolssonolsson
  • Laddar…
R RapidSledge skrev:
Skåne...
Då förstår jag, jag ska hålla mig här ifrån då.

Bästa svaret

R
Batteridriven husqvarna grästrimmer.
Kratta, räfsa, skottkärra, spade, sekatör, gammal fogsvans för rötter, kompost, sopsäckar.

Trimmern kan du köra snett mot backen och då kommer tuvorna att ryka med.
Sen får du köpa lite jord, sand och fylla ut hålor med. Fyller du på i omgångar så växer gräset igenom.

Vältrimmad kropp får du på köpet.

https://www.entreprenadbutiken.se/h...usqvarna-batteri-trimmer/husqvarna-115il.html

Redigerat:
  • Gilla
heimlaga och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Om du vill komma igång i år med att odla i pallkrage så gör det väl inget om grästuvorna är kvar, så länge som man kan ställa pallkragarna någorlunda jämnt och utan alltför stora glipor där jorden rinner ut. Med ett år med pallkragar ovanpå kommer ju gräset att ha dött och maskarna att ha förmultnat det, precis som med en presenning ovanpå som RapidSledge tipsade om.

Jag antar att det finns mycket annat som behöver göras när man är nyinflyttad i ett äldre hus och då kan det ju vara skönt att skjuta på en del trädgårdsarbete till ett kommande år.

• Gilla
Henrikolssonolsson
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Uj, det ser ut som hemma hos oss när vi flyttade in.

Kort svar: Grävmaskin. Här är så igenväxt så förmodligen är där fullt med rötter under marken, och det blir hopplöst att få ordning på på något annat sätt. Dessutom finns ju minst en stubbe vad jag kan se.

När det gäller träden som står ivägen, kan en bra grävmaskinist helt enkelt flytta på dem som inte är för stora. Tall, björk och stora granar blir besvärliga förstås, men i storleksordningen päronträd borde det gå.
haha, jag var tvungen att kolla på dina uppladdade bilder för att se om du hade lite inspiration till vad en sån här skogsjordshög kan bli efter lite grävmaskin :)

Visste inte att de kunde vara möjligt att flytta på träd. tack för tipset!

prototypen prototypen skrev:
Går det inte komma in via någon av granntomterna i utbyte mot att ni snyggar till er tomt och höjer värdet för hela grannskapet.

Protte
funderade på om jag skulle kunna få lov att riva någons staket mot att jag återställer det. Det är helt klart klokt, det är också en sluttning, på 40 grader ca 80 cm hög kanske, till denna gräsplätt från min tomt - kanske är ett hinder för en liten grävmaskin?

R RapidSledge skrev:
Några får som betar ner allt, sen jordfräs.

Alt. ett gäng vildsvin.

Alt. en tät pressening över ytan ett år så fixar maskarna bort gräset.
Detta var nog mina favorittips :D Jag ska på allvar se om det finns någon här i närheten med lite hungriga får.
Alt.1. vildsvin har jag, men vet ingen som tämjer dem till att fixa just min plätt :P
alt.2. denna var rätt smart. Just nu svårast är att bara gå i detta område för det är "osynliga" gräs betäckta hål överallt med benbrott risk.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.