Hej!
Vet inte riktigt vilket forum jag ska publicera detta i men jag tar väl det som är mest passande.
Jag har ungefär 2 ha med gammal åkermark som blev igenplanterat någon gång på 60 talet. Innan jag köpte fastigheten så gjorde den tidigare ägaren en avverkning. Då jag inte har så mycket erfarenhet av hur man går tillväga för att återställa mark så undrar jag hur man ska kunna återställa marken från kalhygge till åker som man kan slå med betesputs eller liknande. Är även intresserad av hur mycket det skulle kosta.
Vet inte riktigt vilket forum jag ska publicera detta i men jag tar väl det som är mest passande.
Jag har ungefär 2 ha med gammal åkermark som blev igenplanterat någon gång på 60 talet. Innan jag köpte fastigheten så gjorde den tidigare ägaren en avverkning. Då jag inte har så mycket erfarenhet av hur man går tillväga för att återställa mark så undrar jag hur man ska kunna återställa marken från kalhygge till åker som man kan slå med betesputs eller liknande. Är även intresserad av hur mycket det skulle kosta.
Inte värt ansträngningen om du inte är så att du vill skapa en åker för att odla på.H Hodbrant skrev:
Det blir väldigt dyrt och tar ofta flera säsonger innan den f.d. åkern fungerar ordentligt igen.
Nyodlingsfräsar är inte gängse på de flesta maskinstationer, så man får då låta bryta stubbar med grävmaskin, som också behöver fixa dikena och ta bort stora stenar.
Stubbarna måste fraktas undan på något sätt, flishuggarna som tar GROT-högar vill inte ha stubbar, eftersom det är fullt med jord/grus i stubbar och rötter.
Sedan ska marken plöjas, stora stenar och stora rotdelar plockas bort, sedan köras med t.ex. kultivator ofta flera gånger, fler stenar och rotdelar kommer att komma fram, som måste plockas bort, sedan sedvanlig harvning och så sådd av någon lämplig trädesblandning, och så vältning.
Om det finns brist på betesmark i närområdet, arrendera ut marken till någon djurägare som vill beta den.
Med bete så hålls marken öppen.
Stubbarna kan då vara kvar, och man behöver inte så något. Naturligt gräs brukar växa av sig själv.
Efter en fyra-sex år har det mesta stubbarna försvunnit naturligt. Det går fortare på betad mark eftersom djuren trampar.
Det är inte vanligt att man återställer till åker i naturreservat. Om man återställer så är det naturbetesmark eller hagmarker, möjligtvis slåtterängar för lieslåtter.G Genomklok skrev:
Jag har själv återställt 4-5 hektar åkermark som planterades med gran ungefär 1985, till odlingsbar åkermark.F fribygg skrev:
Marken på Östgötaslätten är ju både bördig i grunden, och relativt fattig på sten, så låg min fastighet där, så skulle jag se ett återställande till åker som klokt, om jag vore spannmålsbonde. Men då odlar man ju för att tjäna igen investeringen i återställande, och har tillgång till "de vanliga" maskinerna och redskapen för sköta åkern. Man har troligen egen grävmaskin också för att göra delar av jobbet.
Det är inte gratis, och definitivt inte arbetsfritt innan marken fungerar för odling igen.
Det tar flera omgångar med plöjning, gödsling, eventuell kalkning och sådd innan jorden återställt sig med mikroliv och vattenförande kapillärer.
Gran gör att marken blir sur (lågt PH) och eftersom gran på åkermark är rötbenägen, så finns det ofta alldeles för mycket rötsvampar i marken för att önskade grödor ska utvecklas på ett önskat sätt de första 3-4 åren.
Ser man det som en investering i att långsiktigt få mer odlingsbar mark på fastigheten, så är det en klokt åtgärd.
Vill man endast ha en öppen yta att putsa, så är det mycket arbete och kostnader för köpta tjänster innan man kan köra ut med betesputsen.
Bete är nog en bra idé låter det som. Kommer man kunna slå gräset med betesputs efter smärre utjämning av körskador etc?S skogaliten skrev:Inte värt ansträngningen om du inte är så att du vill skapa en åker för att odla på.
Det blir väldigt dyrt och tar ofta flera säsonger innan den f.d. åkern fungerar ordentligt igen.
Nyodlingsfräsar är inte gängse på de flesta maskinstationer, så man får då låta bryta stubbar med grävmaskin, som också behöver fixa dikena och ta bort stora stenar.
Stubbarna måste fraktas undan på något sätt, flishuggarna som tar GROT-högar vill inte ha stubbar, eftersom det är fullt med jord/grus i stubbar och rötter.
Sedan ska marken plöjas, stora stenar och stora rotdelar plockas bort, sedan köras med t.ex. kultivator ofta flera gånger, fler stenar och rotdelar kommer att komma fram, som måste plockas bort, sedan sedvanlig harvning och så sådd av någon lämplig trädesblandning, och så vältning.
Om det finns brist på betesmark i närområdet, arrendera ut marken till någon djurägare som vill beta den.
Med bete så hålls marken öppen.
Stubbarna kan då vara kvar, och man behöver inte så något. Naturligt gräs brukar växa av sig själv.
Efter en fyra-sex år har det mesta stubbarna försvunnit naturligt. Det går fortare på betad mark eftersom djuren trampar.
Kalhyggen brukar ha stubbar.
Vad ska du ha 2ha åker till och vad är åkern värd för dig?
Köp en grävmaskin och gräv upp stubbarna själv. Fixa ev diken och dränering etc. Sälj sen grävmaskinen.
Annars finns det häftiga maskiner.
Denna fräser bort en stubbe på 30 sekunder.
Den här maskinen imponerar
Andra bilden är en video med maskinen in action.
Växelbruk för den med större budget (egen bild, dock ej egen mark).
Klart...men ändå inte riktigt klart för gräsklipparen
Vad ska du ha 2ha åker till och vad är åkern värd för dig?
Köp en grävmaskin och gräv upp stubbarna själv. Fixa ev diken och dränering etc. Sälj sen grävmaskinen.
Annars finns det häftiga maskiner.
Denna fräser bort en stubbe på 30 sekunder.
Den här maskinen imponerar
Växelbruk för den med större budget (egen bild, dock ej egen mark).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto