Vi har ett 50-talshus med kök som moderniserades på 70-talet. Nu står vi i begrepp att planera ett försiktigt återställande, på samma sätt som vi gör med resten av huset bit för bit. Poängen är att riva ut de 70-talsåtgärder som vi inte uppskattar (d.v.s. så gott som alla) och få till något som vi trivs med och som funkar bra för oss - samtidigt som vi gärna vill återanvända så mycket som möjligt av 50-talsstilen, både för att vi trivs med det och för att det känns som att det passar bra ihop med huset.

Vi är så lyckligt lottade att husets tidigare ägare har ställt undan delar av den ursprungliga köksinredningen i källaren, vilket ger oss både lite att återanvända och en del att utgå ifrån för att försöka rekonstruera kökets urspungstanke.

Nu till själva detektivarbetet! (Den som vill hoppa direkt till mina frågor kan hoppa till slutet... ;) )

Utifrån placering av friskluftsventil och nuvarande placering av kyl och spis har jag dragit slutsatsen att dessa borde ha kvar sin ursprungsplacering. Möjligen kanske köket haft städskåp där nuvarande kyl står. Det som talar för denna teori är att huset saknar annan naturlig placering av ett städskåp - och att man väl gärna hade städskåp i köket på 50-talet. I så fall har man kanske haft enbart ett litet kylskåp i den sektion där nuvarande högskåp är.

Även diskbänken är troligen på sin ursprungplats. Såväl vatten som avlopp finns rakt under nuvarande placering.

De två överskåp (första bilden) som är bevarade i källaren har av märken på skåpen att döma sutttit mot varandra och är målade på de yttre gavlarna. Det hade de knappast varit om inte båda sidor varit synliga och den enda möjliga placeringen är därmed på samma sida som diskhon. Dessutom drar jag slutsatsen (väl ganska självklar?) att det inte fanns någon spiskåpa i originalköket...

Överskåpen är båda 100 cm breda - standardmått enligt tidens köksstandard. De är i nuvarande skick avkapade, men genom att anta att gångjärnen suttit symmetriskt går det att räkna fram en luckhöjd. Överskåpen har alltså gått ända upp till taket som förresten är på ca 241 cm.

De två underskåpen som är bevarade är båda 60 cm breda. Endast en av dem (den närmast i bild) är målad på ena sidan (höger). Av detta drar jag slutsatsen att den stått längst till höger på väggen mitt emot diskbänken.

Om man sedan antar att det på diskbänkssidan ska rymmas ett underskåp med lådor för bestick (närmast matbordet?), själva diskbänken, någon slags grytskåp (som verkar bli tvunget att ha till vänster om spisen av utrymmesskäl) så finns det inte plats även ett 60 cm brett underskåp. Det andra underskåpet vill jag därför också tro kommer från väggen motsatt diskbänken.

Jag räknar med att få fler ledtrådar när jag väl börjar plocka ner det gamla köket, men vill redan i förväg försöka dra så mycket slutsatser som möjligt.

1. Låter det rimligt tänkt så här långt? Fler tips på vad som kan tänkas ha suttit där?

2. Nuvarande spis (Electrolux CF 7014 = 20? år gammal) är 70 cm bred. Men hade man så breda spisar på 50-talet?

• Gammal 50-tals köksinredning lagrad i ett källarrum med gulmålade skåp och lådor, bredvid en vit sliten vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inredningen i ett kök från 70-talet med mörkbruna skåp och laminatgolv, diskbänk och spis i förgrunden.
    Skapa konto
  • Köksinteriör i 70-talsstil med mörka trädörrar, vit diskbänk och matbord med stolar, redo för renovering.
    Skapa konto
  • Köksinteriör med mörkbruna överskåp, diskho och diskbänk i äldre stil, utan frontpanel under diskbänken.
    Skapa konto
  • Ett retrokök med brunröda träskåp, en diskbänk med saker ovanpå, mikrovågsugn och en barstol.
    Skapa konto
  • Ritningar av 1940-talets köksskåp med måttangivelser på vägg- och golvskåpsfasader.
    Skapa konto
BirgitS
På 50-talet var det vanligt med ett halvhögt kylskåp i övre delen av ett högskåp. I en släktings radhus från 50-talet var det nog en 70 cm bred spis från början för jag minns att det fanns en 10 cm bred skiva i vit plåt på sidan av spisen senare. Det ser ut att vara en ovanligt lång (bak)bänk mittemot diskhon nu så det skulle kunna vara så att det från början var städskåp, kylskåp och skafferi till vänster om den bänken.

Precis som du skriver var det troligen ingen spiskåpa från början utan bara ett ventilationsdon.

De undanställda skåpen har knoppar som ser ut att höra hemma på 70-talet. Har skåpen använts i tvättstugan eller på något annat ställe när de inte fick vara kvar i köket?

Gillar ditt detektivarbete vad gäller hur köket ursprungligen såg ut. Förstår dock inte varför du ska återskapa skåpfördelningen så exakt. Välj skåp- och lådstommar utifrån hur ni vill använda köket. Stilmässigt kan ni ändå välja 50-tal.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.