Har en gammal gjuten jordkällare där stora delar av väggarna lossnat och fallit bort pga fukt, frost m.m. under årens lopp. Jordkällaren är nu dränerad och tätad utvändigt så det inte längre läcker in vatten. Nu behöver jag dock fylla igen de stora hål som finns i väggarna. Uppskattningsvis är hålen 3-6cm djupa, ca 30-50cm höga och täcker i stort sätt 15m vägg mer eller mindre. Orkar inte köra c-bruk i omgångar om 1cm. Kan man skita i det, köra på tjockt med en gång och spackla ev. Sprickor eller bör man börja med typ finbetong först för att bygga upp grunden och sedan köra c-bruk på slutet?
Bifogar några bilder. Har limmat i frigolit på de ställen där hålen är som djupast. Har provat med c-bruk på några ställen nu som är 3-4cm tjockt. Två dygn senare märker jag inga problem. Inga sprickor eller dylikt. Känns stabilt när man knackar på det. Är ju svalt och helt fritt från direkt solljus. Kan det vara så att det då är lugnt med tjockare lager än 1cm?
Byggnadsvårdare
· Malmö
· 254 inlägg
Vad är det för material under?
Men oavsett så kan du putsa mer än 1 cm i taget, 2-2.5 cm med vanligt putsbruk när du fyller ut.
Det gör inte så mycket om det spricker när det torkar om det ska mer lager på. Bara att trycka till sprickor dagen efter om du ska ha mer på.
Dock borde det vara mycket rörelse i den väggen så jag hade jämnat ut det och satt ett nät när det är ca 2-1.5cm kvar till klar yta och skippa det med frigoliten. Vill du fylla ut så är det bättre du använder lite tegel som du hugger i lämpliga bitar
Men oavsett så kan du putsa mer än 1 cm i taget, 2-2.5 cm med vanligt putsbruk när du fyller ut.
Det gör inte så mycket om det spricker när det torkar om det ska mer lager på. Bara att trycka till sprickor dagen efter om du ska ha mer på.
Dock borde det vara mycket rörelse i den väggen så jag hade jämnat ut det och satt ett nät när det är ca 2-1.5cm kvar till klar yta och skippa det med frigoliten. Vill du fylla ut så är det bättre du använder lite tegel som du hugger i lämpliga bitar
Klicka här för att svara