Kopplade ur torktumlaren på morgonen som var dragen rakt in i kopplingsdosan. Försökte hålla koll på vilka tåtar som ska sitta vart. Så jag drog ut en i taget. Sedan var det väl någon som satt lite halv lös. Nu har jag från inkommande ström gröngul mot uttagets gröngul samt brun mot brun. Från inkommande har jag även en ensam svart, ensam grå, ensam blå. Från ström har jag en ensam blå.
Vet inte om det syns så bra på bilderna men kan någon ge lite vägledning vilken tråd som har åkt ut från vad.
Vet inte om det syns så bra på bilderna men kan någon ge lite vägledning vilken tråd som har åkt ut från vad.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 130 inlägg
Vad är inkommande?
Är det den vita kabeln som går nedåt?
Varför är den inte klamrad?
Vad är det för typ av kabel? Det ser inte ut att vara en installationskabel.
Om vi antar att det är så, då är det den blå neutralledaren till uttaget till vänster som behöver kopplas in.
Om det motsvarar den blå i inkommande kabel kan jag inte säga. Normalt är det så men då allt detta är hempulat kan jag inte garantera någonting.
Den svarta gummikabeln tlll (eller ifrån) uttaget ska dessutom bytas till FK som dras genom sidan så att den inte är synlig.
U-båtarna bör också bytas till Wago 221 för att inte riskera problem med anslutning av installationskabel mot anslutningskabel till TT/TM.
Är det den vita kabeln som går nedåt?
Varför är den inte klamrad?
Vad är det för typ av kabel? Det ser inte ut att vara en installationskabel.
Om vi antar att det är så, då är det den blå neutralledaren till uttaget till vänster som behöver kopplas in.
Om det motsvarar den blå i inkommande kabel kan jag inte säga. Normalt är det så men då allt detta är hempulat kan jag inte garantera någonting.
Den svarta gummikabeln tlll (eller ifrån) uttaget ska dessutom bytas till FK som dras genom sidan så att den inte är synlig.
U-båtarna bör också bytas till Wago 221 för att inte riskera problem med anslutning av installationskabel mot anslutningskabel till TT/TM.
Tillägger
Varför är där förskruvningar på dosan? I en miljö där förskruvningar behövs ska det inte finnas uttag.
Byt uttaget till ett av bättre kvalitet. TM/TT är tunga laster.
I övrigt håller jag med. Eftersom detta är helt hempulat så går det inte att med säkerhet anta något alls.
Varför är där förskruvningar på dosan? I en miljö där förskruvningar behövs ska det inte finnas uttag.
Byt uttaget till ett av bättre kvalitet. TM/TT är tunga laster.
I övrigt håller jag med. Eftersom detta är helt hempulat så går det inte att med säkerhet anta något alls.
Förskruvningarna finns sannolikt för att fungera som kabelavlastning snarare än en tät genomföring. Men det är rätt uppenbart att det inte är en elektriker som har skruvat upp det där.
Stort tack för alla svar. Ja det är föregående ägare som troligen gjort något hemarbete här. Nu när torktumlaren gick så såg jag detta för första gången
Orkar bara inte med massa jobb för något annars så enkelt =)
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 130 inlägg
Av det som syns så är det inget stort jobb att fixa till det bra. Frågan är möjligen vad som inte syns, var den där vita kabeln kommer ifrån etc. Mera foton och beskrivning så kan du få en mer exakt bild.
Bo.Siltberg skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
det sticker alltså ut fem kablar från inkommande ström vilket är den tjocka vita som går in i kopplingsdosan. Där har vi, brun, svart, grå, blå, gul grön
Från strömuttaget finns blå, gul grön, brun
De två sista förstår jag att de ska koppla samman med inkommande. Men det är det blåa som har åkt ur. Räcker det med att koppla ihop dessa två eller ska en av dessa blå ihop med jorden?
De två sista förstår jag att de ska koppla samman med inkommande. Men det är det blåa som har åkt ur. Räcker det med att koppla ihop dessa två eller ska en av dessa blå ihop med jorden?
M Mert Hedman skrev:det sticker alltså ut fem kablar från inkommande ström vilket är den tjocka vita som går in i kopplingsdosan. Där har vi, brun, svart, grå, blå, gul grön
Logga in
Skapa konto
Med de bilderna kan man inte säga mycket mer än är det rätt så är det rätt. Om den vita kabeln är rätt ansluten i andra änden så är det ett bra sätt att använda färgerna. Antagligen är det en trefasgrupp dragen in i dosan. Men det är bara en fas som används. Därför är två trådar oanslutna.M Mert Hedman skrev:
Lite de jag ville höra. Stort tack för alla bra svarA Avemo skrev:
. Lägg ned.M Mert Hedman skrev:det sticker alltså ut fem kablar från inkommande ström vilket är den tjocka vita som går in i kopplingsdosan. Där har vi, brun, svart, grå, blå, gul grön
Det är väl ändå inte nödvändigt med eget äkta hempul?
Du har ju ingen kunskap alls. Refererar till din fråga om blå och jord.
Enda raka är att anlita en ordentlig elektriker.
Tack men de är fixat nu. Nej jag har ingen aning och därför ställer jag frågan. Hade jag varit elektriker hade ja inte frågat. Men de finns säkert någon besserwisser grupp jag kan besvära dig i sen igen.H Hybro skrev:
Trevlig kväll