2 178 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Återfästa kakelplattor m. monteringslim?
Hej!
Två, tre kakelplattor precis ovanför spisen i sommarstugeköket håller på att släppa. Plattorna är helt intakta, och resten av kakelväggen sitter som den ska.
Snackade med en vän som är händig (ej hantverkare), och han tipsade om att borde räcka med att ta loss plattorna och fästa dem igen med monteringslim. Rester från gamla fogmassa på baksidan av plattorna och väggen kan jag ta bort med stålborste. Sen tejpar jag fast plattorna under tiden som limmet härdar. När det är klart fixar jag fogarna med fogmassa. På det här sättet kan jag sparar en hel del tid, enligt min kompis.
Tror ni att den här lösningen är något att satsa på? Och i så fall, kan ni tipsa om något montagelim som är bra att använda? Jag hittade detta, men har inte använt det förut:
https://www.bauhaus.se/maxi-bond-x-treme
Eller är det här en dum idé, och bättre att att göra allt enligt (kakel)konstens alla regler med fäst- och fogmassa?
Tack på förhand!
Vänligen,
K
Två, tre kakelplattor precis ovanför spisen i sommarstugeköket håller på att släppa. Plattorna är helt intakta, och resten av kakelväggen sitter som den ska.
Snackade med en vän som är händig (ej hantverkare), och han tipsade om att borde räcka med att ta loss plattorna och fästa dem igen med monteringslim. Rester från gamla fogmassa på baksidan av plattorna och väggen kan jag ta bort med stålborste. Sen tejpar jag fast plattorna under tiden som limmet härdar. När det är klart fixar jag fogarna med fogmassa. På det här sättet kan jag sparar en hel del tid, enligt min kompis.
Tror ni att den här lösningen är något att satsa på? Och i så fall, kan ni tipsa om något montagelim som är bra att använda? Jag hittade detta, men har inte använt det förut:
https://www.bauhaus.se/maxi-bond-x-treme
Eller är det här en dum idé, och bättre att att göra allt enligt (kakel)konstens alla regler med fäst- och fogmassa?
Tack på förhand!
Vänligen,
K
Produkter som diskuteras: "montagelim"
Montagelim
Montagelim är ett starkt, mångsidigt lim anpassat för flera material som trä, metall, plast och mer. Dess unika formel tillåter användning även under svåra förhållanden, vilket gör det användbart för projekt i alla storlekar och i olika
Läs mer
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 183 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 183 inlägg
Det finns särskilt kakellim t.ex. https://www.jemfix.se/kakellim-1-kg-bostik/4162/9058186/
Rengöringen av hink och tandspackel?K kallejuan skrev:
Det är snabbt och lätt att sätta fast ett par plattor med montage lim, speciellt om man har det hemma.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Limma kakelplattor på målad gipsskiva i kök?
Byggmaterial & Byggteknik -
Kakelplattor med ojämn yta - Dela och foga
Kök -
Vägginfästning: kakelplattor på gipsvägg med metallreglar
Badrum -
50-tals badrum, lösa kakelplattor, hur sätta dit igen?
Badrum -
Spricka mellan kakelplattor i badrummet - vad beror det på?
Badrum