Hej!
Två, tre kakelplattor precis ovanför spisen i sommarstugeköket håller på att släppa. Plattorna är helt intakta, och resten av kakelväggen sitter som den ska.

Snackade med en vän som är händig (ej hantverkare), och han tipsade om att borde räcka med att ta loss plattorna och fästa dem igen med monteringslim. Rester från gamla fogmassa på baksidan av plattorna och väggen kan jag ta bort med stålborste. Sen tejpar jag fast plattorna under tiden som limmet härdar. När det är klart fixar jag fogarna med fogmassa. På det här sättet kan jag sparar en hel del tid, enligt min kompis.

Tror ni att den här lösningen är något att satsa på? Och i så fall, kan ni tipsa om något montagelim som är bra att använda? Jag hittade detta, men har inte använt det förut:
https://www.bauhaus.se/maxi-bond-x-treme

Eller är det här en dum idé, och bättre att att göra allt enligt (kakel)konstens alla regler med fäst- och fogmassa?

Tack på förhand!
Vänligen,
K

Jag förstår inte riktigt var tidsvinsten ligger i, är det tiden det tar att blanda lite fix?

P pjkw skrev:
Jag förstår inte riktigt var tidsvinsten ligger i, är det tiden det tar att blanda lite fix?
Jag hade fått för mig att plattorna skulle bli fogbara snabbare om man använde kakellim, men det verkar inte som det. Så, nä – frågan är vad tidsvinsten ligger i, egentligen. :)

K kallejuan skrev:
Jag hade fått för mig att plattorna skulle bli fogbara snabbare om man använde kakellim, men det verkar inte som det. Så, nä – frågan är vad tidsvinsten ligger i, egentligen. :)
Rengöringen av hink och tandspackel?
Det är snabbt och lätt att sätta fast ett par plattor med montage lim, speciellt om man har det hemma.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.