F1Alex F1Alex skrev:
Borsta bort allt löst, körde alkalisk avfettning och högtryckstvätten. Sen sopa jag bort allt löst igen som släppt av högtryckstvätten. Allt var vädligt bra beskrivit på hemsidan, körde bara efter det.
Körde lite med högtryckstvätten för att testa, mossan sitter verkligen rejält fast. Köpte Grön Fri igår som tydligen ska ta bort det, får se. Tänkte jag kör med Grön Fri på hela ytan sen avfettning och sist måla.
 
  • Gilla
Henrik. och 2 till
  • Laddar…
janwide
Har nyligen målat uppfarten med Biltemas kallasfalt och 50% lacknafta. Mycket nöjd med resultatet. Fasadpensel längs kantsten och fasad och grov roller på övriga ytor. Högtryckstvätt och noggrann sopning innan det.

Förutom det estetiska hoppas jag på förlängd livslängd.
 
Är det någon som testat att göra detta under vintern?

Tänker alltså på hur torktiden är vid låga temperaturer.
 
janwide
S Sixten76 skrev:
Är det någon som testat att göra detta under vintern?

Tänker alltså på hur torktiden är vid låga temperaturer.
Har inte testat. Men om tempen ligger neråt nollan eller lägre har man flera bekymmer.
* Du bör tvätta av den befintliga ytan. Kör du högtryckstvätt får du en isbana som inte går att måla på.
* Ytan ska vara torr vid målning. Den torkar sämre vid låg temp.
* Kallasfalten blir mer trögflytande och svårare att stryka ut.
* Kallasfalten torkar långsammare.
Ovanstående är tillräckligt för att avskräcka mej. Men jag vill gärna att du testar så att jag får veta om mina farhågor stämmer 😁
 
  • Gilla
  • Haha
Rickard. och 2 till
  • Laddar…
janwide janwide skrev:
Har inte testat. Men om tempen ligger neråt nollan eller lägre har man flera bekymmer.
* Du bör tvätta av den befintliga ytan. Kör du högtryckstvätt får du en isbana som inte går att måla på.
* Ytan ska vara torr vid målning. Den torkar sämre vid låg temp.
* Kallasfalten blir mer trögflytande och svårare att stryka ut.
* Kallasfalten torkar långsammare.
Ovanstående är tillräckligt för att avskräcka mej. Men jag vill gärna att du testar så att jag får veta om mina farhågor stämmer 😁
Fast, det är väl ingen som minns en fegis?

Återkommer eventuellt när alla familjens skor, halva huset och bilen är täckt i kallasfalt.

Eller så fegar jag ur och testar på någon liten yta först.
 
  • Gilla
Rickard. och 2 till
  • Laddar…
Rickard.
Kallasfalt härdar genom att lösningsmedlet avdunstar och det bör väl inte vara något problem bara det förvaras varmt innan, att få ytan ren och torr känns som "problemet".
Tänker du att gasolbrännare är lösningen (vilket det kanske är) så vill jag bara varna att lösningsmedlet är extremt brandfarligt.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Jag målade en bit av uppfarten idag, jag gjorde som jag skrev tidigare i tråden och det ser nyasfalterat ut. Det gick väldigt smidigt med trycksprutan, några minuter tog min provbit att måla återstår bara att se hur bra det håller!
Hur blev resultatet?
 
M MrOckelbo skrev:
[bild]

Testade slipersolja också. Blev ju sjysst!
Har du bild på produkten du använde?
 
Själv bangade jag ut 2024! Men nu är det på tapeten igen, hur har det gått för er som målande asfalten 2024 nu 2 år senare? Bilder uppskattas :-)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.