12 021 läst ·
33 svar
12k läst
33 svar
Återbetalas handpenning vid en sk. besiktningsklausul?
Brottslig handling!? Vilket brott skulle mäklaren begå då, menar du?kinglolle skrev:Nej det finns mig veterligen inget exakt prejudikat.
Att jag låter så säker på min sak är för att återgång rent juridiskt är en bindande formulering. Såvida det inte finns några förbehåll så betyder det att hela köpet skall återgå och ev rättshandlingar och allting skall ogiltigförklaras.
Så att avtalet är hävt och pengarna är juridiskt sett köparens. Har mäklaren dem på klientmedelskonto så är man säkrare men annars kan man ändå anmäla säljaren. Ärendet blir alltså inte ens civilrättsligt utan hamnar som brottslig handling under allmän åklagare (även om inget hindrar att man använder civilrätt som påtryckning om allmän rätt är för långsam)
Oh-nej, den brottsliga handlingen ligger nog snarare i att betala ut pengarna till en part, när dom träter om dom. Annars ska mäklaren uppsåtligen och medvetet inte betala ut pengarna i syfte att förverka dom på annat vis. När det i själva verkat är så att han har två parter som bägge kräver dom, då har han inget val än att låta en domstol avgöra, såvida han inte vill riskera att en av parterna tar honom till domstol för att ha gett den andra parten pengarna. Det är väl så att han får inte betala ut pengarna innan parterna är överens.
hmm ja så kan man ju iofs också göra.. men vad är en bankväxel? Hur fixar man en sådan? Sedan är frågan är om vi hinner innan mäklarkontoret stänger vid 17.. blir tajt... banken stänger ju 15 med.. besiktningen börjar kl 14.. så det hinns troligen inte..Nyfniken skrev:
Exakt som Hasse skrev. Mäklaren begår ingen brottslig handling eftersom han varken tar (han har ju "fått" det insatt) och har inte heller uppsåt att tillägna sig det.
Däremot eftersom avtal inte bara hävs juridiskt utan återgår innebär det att alla rättshandlingar anses ogiltiga. Så även en utbetalning av förskott. Alltså är det ingen diskussion om vems pengarna är - det finns helt enkelt inget avtal. Att då som säljare försöka få ut pengarna av mäklaren är hårddraget en stöld - person försöker olovligen det som tillhör annan med uppsåt att tillägna sig det.
Mäklare gör självklart inget brottsligt genom att betala ut pengar såvida vi inte talar om risk för tjänstefel. Mäklare skall enligt god mäklarsed tillgodose bägge parter o skydda pengarna. Däremot inser även mäklare utan någon större juridisk kunskap att ett avtal som återgått inte är till grund för att kvarhålla pengarna
Däremot eftersom avtal inte bara hävs juridiskt utan återgår innebär det att alla rättshandlingar anses ogiltiga. Så även en utbetalning av förskott. Alltså är det ingen diskussion om vems pengarna är - det finns helt enkelt inget avtal. Att då som säljare försöka få ut pengarna av mäklaren är hårddraget en stöld - person försöker olovligen det som tillhör annan med uppsåt att tillägna sig det.
Mäklare gör självklart inget brottsligt genom att betala ut pengar såvida vi inte talar om risk för tjänstefel. Mäklare skall enligt god mäklarsed tillgodose bägge parter o skydda pengarna. Däremot inser även mäklare utan någon större juridisk kunskap att ett avtal som återgått inte är till grund för att kvarhålla pengarna
Jag antar att det senaste datum ni kan backa ur är senare än det datum handpenningen måste vara betald. Utnyttja den tiden till att fundera. Det är för kort tid mellan besiktning och betalning av handpenning. Ni skulle vara tvungna att bestämma er direkt efter besiktningen.Hannaan skrev:
Jag tycker alltså att ni ska betala handpenningen (i tid) på enklaste sätt, och sedan utnyttja de dagar ni har på er att fundera.
/Hasse
Redigerat:
Ja en besiktning kan ta allt från 2-3 timmar till 8-12 timmar. En vanlig överlåtelsebesiktning brukar väl ta 2-6 timmar beroende på hur seriös besiktningsmannen är och hur objektet ser ut. Så det kan bli tightHannaan skrev:
Ni kan dock skaffa bankväxeln i förhand på banken som ni häver om ni ångrar er. Då kan ni vara med på besiktningen o bara en av er sticka till mäklaren 16.30 om det drar ut på tiden. Men diskutera eran fundering med mäklaren hur de vill ha betalt. Finns de som har kortdragare o har ni ingen betalspärr är det kanske lättast, andra mäklare kan tänka sig att ni sätter över tillsammans med dem via bankdosa. Eller självklart bankväxel även om de inte kan ringa banken o skydda växeln
Ja, det är kanske inte ett lysande förslag men för sakens skull kan jag svara på ovanstående.Hannaan skrev:
En bankväxel är ett papper som motsvarar de pengar den är utgiven på. Din bank fixar en bankväxel, men jag tror att de vill vara förberedda på det, så det kan vara bra att ringa någon dag i förväg. Bankväxeln kan sedan lösas in i vilken bank som helst.
Observera att bankväxeln är nästan exakt samma sak som kontanter. Tappar du bort den så är pengarna borta. Jag tror att det går att döda en bortslarvad bankväxel, men då handlar det om annonser i dagspress eller liknande.
Du har helt rätt, jag tänker o skriver lite slarvigt från mobilen idag. Jag betvivlar att mäklaren kan på något sätt bli ansvarig utan menade med tjänstefel att det kan strida mot god mäklarsed om det visar sig ha varit felNyfniken skrev:
Okej, jag vågar nog inte gå runt med en värdehandling (bankväxel) på stan med så mycket pengar.. Det är en "vanlig" överlåtelsebesiktning.. Besiktningen skulle ta ca 2 timmar sa besiktningsmannen. Så det lutar nog åt att vi betalar in pengarna i god tid innan onsdag och sedan i lugn o ro kan funderar på om vi vill fullfölja och köpa huset.. kanske även följa upp med fler besiktningar av El, vvs, avlopp osv. sedan om vi tycker det behövs och om det finns tid. I vilket fall, om jag förstått det hela rätt (?), så verkar det ju inte vara några problem för oss att få tillbaka handpenningen om vi ångrar oss och inte köper huset..
själv tycker jag att man inte är en seriös köpare om man resonerar som ni. funderar gör man innan budgivning. sen backar man ur om man hittar stora problem vid besiktning. inte drar ut på affären och hoppar av när säljaren tror att det är klart, och får börja om.
Hur menar du nu? Ts har väl valt att göra en eller flera besiktiningar innan de väljer att gå vidare med köpet, vilket också finns villkorat i kontraktet. Jag har inte uppfattat det som att TS på något sätt vill dra ut på affären om de hittar allvarliga fel och inte heller att de har för avsikt att lura säljaren att allt är klart. Besiktningsklausulen borde väl informera säljaren om att köparen kan hoppa av om de inte är nöjd med besiktningen eller besiktningarna som de väljer att göra
Tack för att du förklarade, precis så är detmr_bygg skrev:Hur menar du nu? Ts har väl valt att göra en eller flera besiktiningar innan de väljer att gå vidare med köpet, vilket också finns villkorat i kontraktet. Jag har inte uppfattat det som att TS på något sätt vill dra ut på affären om de hittar allvarliga fel och inte heller att de har för avsikt att lura säljaren att allt är klart. Besiktningsklausulen borde väl informera säljaren om att köparen kan hoppa av om de inte är nöjd med besiktningen eller besiktningarna som de väljer att göra
Vi hade ju dock annars gärna sett att mäklaren gett oss tid att få besikta innan vi skrev kontraktet, men det var det inte tal om tyvärr. Så vi hade inget direkt val annat än att skriva köpekontrakt med besiktningsklausul. Våra intentioner är såklart att fullfölja köpet, vi VILL ha huset. Men dock inte om det framkommer allvarliga brister vid besiktningen. För vi har inte pengar till att göra några större renoveringar
Det är klart att ni ska besiktiga huset och ta ställning till eventuella fel.det jag reagerade på va att du skrev "Så det lutar nog åt att vi betalar in pengarna i god tid innan onsdag och sedan i lugn o ro kan funderar på om vi vill fullfölja och köpa huse" lätt det som ni inte hade bestämt er att köpa huset och fundera efter besiktningen.
Sen att mäklaren vill skriva innan besiktningen är att dem vill binda säljare och köpare så fort som möjligt. Tror dom flesta gör så. gjorde själv så men hade gått igenom huset innan budgivningen så vart inga överraskningar
sen tycker jag att man ska undersöka huset så mycket som möjligt innan budgivning,för att slippa överraskningar.
Sen att mäklaren vill skriva innan besiktningen är att dem vill binda säljare och köpare så fort som möjligt. Tror dom flesta gör så. gjorde själv så men hade gått igenom huset innan budgivningen så vart inga överraskningar
sen tycker jag att man ska undersöka huset så mycket som möjligt innan budgivning,för att slippa överraskningar.
Förverka? Varför skulle det inte vara brottsligt att tvärt emot att förverka pengarna helt enkelt själv tillgodogöra sig pengarna? Den mäklare som börjar kasta in klientmedel i kaminen eller köra dem i papperstuggen eller på annat sätt förverka pengarna måste ju ha någon lite allvarligare psykisk sjukdom.thomasx skrev: