3 108 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Återanvända limmad bänkskiva vid renovering
Vårt kök renoverades ~2000. Då lade man in en 2,6+2,8m lång stenskiva med infälld ho och häll.
Dock byttes inte stommarna som jag tycker är taffligt monterade och antagligen från 70-talet.
Därför funderar vi nu på att renovera köket men behålla skivan. På de ställen jag kollat är den rejält limmad undertill.
Kan man lyckas få loss skivan för återanvändning, eller är det bara att glömma? Är det värt jobbet?
Gissar på att man får gå på baksidan med diamantklingan för att rensa bort allt lim.
Dock byttes inte stommarna som jag tycker är taffligt monterade och antagligen från 70-talet.
Därför funderar vi nu på att renovera köket men behålla skivan. På de ställen jag kollat är den rejält limmad undertill.
Kan man lyckas få loss skivan för återanvändning, eller är det bara att glömma? Är det värt jobbet?
Gissar på att man får gå på baksidan med diamantklingan för att rensa bort allt lim.
Moderator
· Stockholm
· 56 248 inlägg
Borde väl gå. Kanske enklast att såga bort med tigersåg. Få bort skivan med delar av gamla stommar, och sedan rensa bort resterna.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Låter märkligt för jag vet inte en enda stenleverantör idag som limmar fast skivorna så kolla bara så det inte är gamla limrester från den gamla skivan som syns...så din stenskiva i verkligheten ligger löst... 
Klicka här för att svara