6 880 läst ·
16 svar
7k läst
16 svar
Återanvända frånluft FVP till komfortkyla
Sida 1 av 2
Ett problem är att avluften från VP'n är 'förbrukad' luft. Den kan man inte blåsa tillbaks in igen, utan man måste i så fall låta den kyla tilluften via en värmeväxlare (typ FTX).
Sen måste man tänka till lite när man drar tilluftkanalerna eftersom det finns en viss risk att det blir kondens när man kyler luften.
Ett annat problem är att luft generellt sätt är en dålig energibärare så det är inte säkert att man får så stor kyleffekt. När kylbehovet är som störst så går ju dessutom bara VP'n för att värma varmvatten och det är inte så många timmar per dygn.
Ett alternativ är en luftvärmepump med ett kylbatteri på tilluften istället för en vanlig innedel.
Sen måste man tänka till lite när man drar tilluftkanalerna eftersom det finns en viss risk att det blir kondens när man kyler luften.
Ett annat problem är att luft generellt sätt är en dålig energibärare så det är inte säkert att man får så stor kyleffekt. När kylbehovet är som störst så går ju dessutom bara VP'n för att värma varmvatten och det är inte så många timmar per dygn.
Ett alternativ är en luftvärmepump med ett kylbatteri på tilluften istället för en vanlig innedel.
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Luft/luftVP tror jag också på.useless skrev:
Har en sådan som enda värmekälla och den kan köras i flera funktionslägen:
Värma, hålla jämn temperatur, kyla eller torka.
Har efter fem år bara kört den på kylning en eller två gånger dock.
Den är till 99,9% avstängd april - september.
En detalj kanske. Jag vet inte exakt hur BBR-regerna ser ut, men sätter man in en ytterligare VP med kylbatteri i ventilationen från början så är det möjligt att den räknas in i den installerade effekten för kyla, värme och ventilation, vilket kanske kan vara lite begränsande.
Kompletterar man med en luftvärmepump i efterhand så har man inte det problemet...
Kompletterar man med en luftvärmepump i efterhand så har man inte det problemet...
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 966 inlägg
Finns ju värmepumpar/FTX kombinationer med inbyggd kyla på tilluften. Bättre att köpa en färdig lösning istället för att mecka själv
Tack för alla bra svar! Tanken är definitivt inte att göra något hemmameck, utan det ska vara en lösning som fungerar. Tankarna kring kondens och regler för maxeffekt var verkligen inget jag hade reflekterat över. Jag hade sneglat på nibe 470 som har en modul för mekanisk tilluft med förvärmning med varmvatten. Men det borde inte vara omöjligt att få en lösning som växlar kylan från frånluften istället.
Hur ser driften egentligen ut, är det inte ett konstant från-flöde för att bibehålla värmen i beredaren? Och om fvp nu reglerar ner driften, är det genom att stänga av eller drar den ner på fläktar etc?H henkepenk skrev:
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
På min F750 är ventilationsflödet konstant, kompressorn är varvtalsreglererad och jobbar bara mot ett varmvattenbehov med hystereser på temperaturen. Om inget varmvatten förbrukas gissar jag att den kör kanske en timma om dagen, på lägsta varv.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 966 inlägg
T.ex. Nilan compact serien, vill du ha golvvärme/element får man köra med luft-vatten eller markvärme modul.
Ren frånluftsvärmepump med kyla är inte jättevanligt så det är nog bättre att leta efter en luft-vatten värmepump och FTX (du får dessutom lägre energiförbrukning på köpet)
Ren frånluftsvärmepump med kyla är inte jättevanligt så det är nog bättre att leta efter en luft-vatten värmepump och FTX (du får dessutom lägre energiförbrukning på köpet)
Ventilationen ställer man in en gång för alla (0,35 liter per sekund per kvadratmeter bostadsyta). Det ändras inte sen beroende på något driftfall.S Sarlac skrev:
Det är kompressorn som värmer vattnet (och kyler avluften) och den styrs, som sagt var, av en hysteres i tappvattenfallet. Så den kommer att starta några enstaka gånger per dygn och gå en kvart-20 minuter åt gången.
När kompressorn står still finns det inget som kyler avluften, utan då är det bara en 'vanlig' ventilationsanläggning med mekaniskt till- och frånluft utan återvinning.
Har på tok för lite luftmängd för att skapa märkbar kyla i en villa. Ok, om man ställer utomhusdelen på vp:n inomhus och sedan spolar rejält med varmvatten, så kommer det att fungera.Johannes Carlsson skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 966 inlägg
Bästa kyleffekten är då antingen en luft-luft värmepump eller en luft-vatten värmepump med kyl konvektor