1 686 läst · 31 svar
2k läst
31 svar
Återanvända äldre Luft/Luft-värmepump?
Sida 1 av 3
Jag har en äldre LLVP (Panasonic CU-NE9-GKE-SPP) med följande data enligt produktskylten.
Max Input 1,36KW/6,3 A
Cooling 2,6kW 2,8A 590W
Heating 3,6 kW 3,6kW 3,9 A 825 W
Installationdatum 2008
Pumpen som utgör ett tillskott till vår Frånluftsvärmepump fungerar fortfarande utan problem. Dock tycker vi att vi vill ha lite mer under den kallare årstiden samt utnyttja kylning under den varmare perioden.
Förutom detta har utvecklingen gjort dagens LLVP mer energieffektiva ner under nollan. Har nu valt att installera en Panasonic H25ZKE alt h35ZKE vilket betyder att jag kan täcka vårt hus (1,5 vån. 140 kvm) bättre som stöttning för FLLVP:n.
Detta skulle gör de möjligt att använda den gamla pumpen för att värma ett garage/förråd (30 kvm) istället för med elelement.
Bor i Stockholmsområdet med Du = -15 grader Celsius.
Om vi börjar med frågor om återanvändning av den gamla pumpen rent tekniskt o ekonmiskt
Tekniskt är det inga större problem att flytta den. Kostnad uppskattas till 5000:-.
Vad jag funderar över är följande:
Antar att den utan problem klarar av att hålla värmen i garage/förrådet då det är isolerat. Men kommer den att spara någon energi i förhållande till elelementen. Tänkt att hålla lägsta möjliga temperatur 16 grader under den kalla delen av året.
Har svårt att relatera detta till vad som anges på produktskylten. Heating 3,6 kW 3,6kW 3,9 A 825 W.
Hur skall jag tolka denna information? Har inte räknat på effektbehovet för detta utgående från totalytan att värma ca 150 kvm och temperaturdifferensen mellan inne/ute-temperturen.
Hur kommer VP att arbeta? Mestadels att stå stilla? Dra mer energi än elelementen med hänsyn till dåliga scoop-värden vid temperaturer under 0?
Har försökt få mer information om den gamla pumpen utan att lyckas.
Finns det någon i forumet som har erfarenhet och som kan ge mig lite mer kött på benen om hur jag skall resonera.
/Claes
Max Input 1,36KW/6,3 A
Cooling 2,6kW 2,8A 590W
Heating 3,6 kW 3,6kW 3,9 A 825 W
Installationdatum 2008
Pumpen som utgör ett tillskott till vår Frånluftsvärmepump fungerar fortfarande utan problem. Dock tycker vi att vi vill ha lite mer under den kallare årstiden samt utnyttja kylning under den varmare perioden.
Förutom detta har utvecklingen gjort dagens LLVP mer energieffektiva ner under nollan. Har nu valt att installera en Panasonic H25ZKE alt h35ZKE vilket betyder att jag kan täcka vårt hus (1,5 vån. 140 kvm) bättre som stöttning för FLLVP:n.
Detta skulle gör de möjligt att använda den gamla pumpen för att värma ett garage/förråd (30 kvm) istället för med elelement.
Bor i Stockholmsområdet med Du = -15 grader Celsius.
Om vi börjar med frågor om återanvändning av den gamla pumpen rent tekniskt o ekonmiskt
Tekniskt är det inga större problem att flytta den. Kostnad uppskattas till 5000:-.
Vad jag funderar över är följande:
Antar att den utan problem klarar av att hålla värmen i garage/förrådet då det är isolerat. Men kommer den att spara någon energi i förhållande till elelementen. Tänkt att hålla lägsta möjliga temperatur 16 grader under den kalla delen av året.
Har svårt att relatera detta till vad som anges på produktskylten. Heating 3,6 kW 3,6kW 3,9 A 825 W.
Hur skall jag tolka denna information? Har inte räknat på effektbehovet för detta utgående från totalytan att värma ca 150 kvm och temperaturdifferensen mellan inne/ute-temperturen.
Hur kommer VP att arbeta? Mestadels att stå stilla? Dra mer energi än elelementen med hänsyn till dåliga scoop-värden vid temperaturer under 0?
Har försökt få mer information om den gamla pumpen utan att lyckas.
Finns det någon i forumet som har erfarenhet och som kan ge mig lite mer kött på benen om hur jag skall resonera.
/Claes
Undersök om den har läge för underhållsvärme ca +8 °C? Eftersom det är en NE-modell kan den ev ha det och så fall brukar man ha detta som garagetemperatur eftersom garage ofta är ganska dåligt isolerade. Går då åt mycket energi för att hålla 16-17 grader i jämförelse. Men en LLVP beräknas ha en livslängd på 15 år så det är en stor chansning att flytta den. Kanske håller den några år till? Dagens bättre modeller har steglös temperatur för underhållsvärme så de kan man ställa precis som man vill ha i ett garage.
Edit: I manualen till NE9GKE står det att det finns 8/10-graders underhållsläge så det är ju bra att kunna välja mellan dessa två temperaturer. Värmeeffekten ska absolut räcka till 30 kvm garage om det har någon form av isolering. Vid -15 °C kan det dock vara på gränsen för en gammal LLVP vad den förmår.
Edit: I manualen till NE9GKE står det att det finns 8/10-graders underhållsläge så det är ju bra att kunna välja mellan dessa två temperaturer. Värmeeffekten ska absolut räcka till 30 kvm garage om det har någon form av isolering. Vid -15 °C kan det dock vara på gränsen för en gammal LLVP vad den förmår.
Redigerat:
Hur varmt tänkte du hålla om du får välja fritt? Om det blir 16º med luftvärmepump eller 5º med elradiatorer är det inte säkert att det blir en vinst med luftvärmepumpen. Men du borde kunna lita på att den alltid har en värmefaktor högre än ett.
Min anekdot är att jag köpte en begagnad luftvärmepump 2011 och installerade själv som värmekälla i huset. Den håller fortfarande.
Min anekdot är att jag köpte en begagnad luftvärmepump 2011 och installerade själv som värmekälla i huset. Den håller fortfarande.
När den har läge för underhållsvärme klarar den också att själv avfrosta i det läget. Inga problem. Däremot kan man inte kallstarta en luftvärmepump om garaget är helt utkylt på vintern. Garaget måste en temperatur på minst närmare underhållsvärme för att avfrostningen ska börja fungera.
Edit: Enligt servicemanualen så klarar den att ge 2 kW värme vid -15 °C (eller rättare sagt gjorde när den var ny).
Edit: Enligt servicemanualen så klarar den att ge 2 kW värme vid -15 °C (eller rättare sagt gjorde när den var ny).
OK,A Avemo skrev:Hur varmt tänkte du hålla om du får välja fritt? Om det blir 16º med luftvärmepump eller 5º med elradiatorer är det inte säkert att det blir en vinst med luftvärmepumpen. Men du borde kunna lita på att den alltid har en värmefaktor högre än ett.
Min anekdot är att jag köpte en begagnad luftvärmepump 2011 och installerade själv som värmekälla i huset. Den håller fortfarande.
förstår vad du säger men om värmefaktorn aldrig understiger 1,0. Hur kan jag koppla detta till vad som anges på produktskylten 3,6kW ..... 825W? V<d betyder 825 W i detta sammanhang?
/Claes
Det brukar finnas några olika effekter angivna. Om de två du återger är avgiven värmeeffekt respektive förbrukad eleffekt så innebär det en värmefaktor på 4,4. Det är ju vid någon slags standardtest. Normalt brukar den elektriska effekten inte variera så mycket med utomhustemperatur. Men avgiven effekt gör det. Är det kallare ute så sjunker alltså värmefaktorn. Men det fanns ju 2008 lika lite som idag någon orsak att ha ett driftläge där värmefaktorn är under ett. Då är det ju bättre om den stängs av så att man kan värma med direktel i stället.C CLBJ skrev:
Intressant. Det har jag inte förstått utgående från texten jag läste.J Josth skrev:När den har läge för underhållsvärme klarar den också att själv avfrosta i det läget. Inga problem. Däremot kan man inte kallstarta en luftvärmepump om garaget är helt utkylt på vintern. Garaget måste en temperatur på minst närmare underhållsvärme för att avfrostningen ska börja fungera.
Edit: Enligt servicemanualen så klarar den att ge 2 kW värme vid -15 °C (eller rättare sagt gjorde när den var ny).
Tack för upplysningen.
Kan du även förklara hur jag ska tolka det som står på produktskylten som jag redogjorde i mitt första inlägg. Heating 3,6 kW 3,9 A 825W ? Är 3,6 kW max ut eller ineffekt?
Har jag fattat dig rätt om jag tolkar det du säger om 2 kW värme vi -15 grader betyder att dess förmåga har ungefär halverats vid -15 grader ?
/Claes
3,6 kW är den nominella (max-)värmeeffekten vilken normalt anges när det är +7 °C ute. Då drar den 825 W el vilket motsvarar ca 3,9 A.
Värmeeffekten sjunker med utetemperaturen. Max 2 kW värme vid -15 °C ute.
Värmeeffekten sjunker med utetemperaturen. Max 2 kW värme vid -15 °C ute.
vill minnas att den inte klarade -15 på den tidenC CLBJ skrev:Intressant. Det har jag inte förstått utgående från texten jag läste.
Tack för upplysningen.
Kan du även förklara hur jag ska tolka det som står på produktskylten som jag redogjorde i mitt första inlägg. Heating 3,6 kW 3,9 A 825W ? Är 3,6 kW max ut eller ineffekt?
Har jag fattat dig rätt om jag tolkar det du säger om 2 kW värme vi -15 grader betyder att dess förmåga har ungefär halverats vid -15 grader ?
/Claes
Ja , håller helt med dig om vad du säger. 3,6 kW kan mycket väl vara max avgiven effekt vi testemperatur (?) och 825W vara tillförd effekt vilket skulle motsvara en ström om ca 3,9A vilket är angivet mellan de båda effekterna.A Avemo skrev:Det brukar finnas några olika effekter angivna. Om de två du återger är avgiven värmeeffekt respektive förbrukad eleffekt så innebär det en värmefaktor på 4,4. Det är ju vid någon slags standardtest. Normalt brukar den elektriska effekten inte variera så mycket med utomhustemperatur. Men avgiven effekt gör det. Är det kallare ute så sjunker alltså värmefaktorn. Men det fanns ju 2008 lika lite som idag någon orsak att ha ett driftläge där värmefaktorn är under ett. Då är det ju bättre om den stängs av så att man kan värma med direktel i stället.
Tack
/Claes
Ja skulle säga att det är bra att värmepumpen fortsätter att fungera även om det är så kallt ute att COP bara är ca 1. Förvånansvärt många människor skrotar sina gamla el-radiatorer när de skaffar luftluftvärmepump och tror stenhårt på reklamen att "fungerar vid -30 °C" osv och att värmeeffekten inte alls sjunker med sjunkande utetemperatur.A Avemo skrev:Det brukar finnas några olika effekter angivna. Om de två du återger är avgiven värmeeffekt respektive förbrukad eleffekt så innebär det en värmefaktor på 4,4. Det är ju vid någon slags standardtest. Normalt brukar den elektriska effekten inte variera så mycket med utomhustemperatur. Men avgiven effekt gör det. Är det kallare ute så sjunker alltså värmefaktorn. Men det fanns ju 2008 lika lite som idag någon orsak att ha ett driftläge där värmefaktorn är under ett. Då är det ju bättre om den stängs av så att man kan värma med direktel i stället.