2 764 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
ASSA verkar ha gjort det igen...
Hur fan lyckas dom?
Hur dom lyckas? Skulle tro att det beror på att "time-to-market" och tillverkningskostnad snarare än kvalitetskrav tillåtits styra utvecklarna. Känns bekant, och är väl ännu ett bevis för att det går åt h-e om man låter ekonomer och säljare bestämma för mycket... ;-)
Det ända man kan säga såhär långt är att det är för tidigt att säga vad som skett och hur. Eftersom de personer som säger sig har lyckats ej väljer att säga hur till Assa. Dessutom sägs det inte vilket "tillverkare" som själva cylindrarna kommer ifrån och inte vilket Cliqversion (om det nu är cliq som menas och inte Twin eller likande)
jag tror inte att det är svenska dp cliq som det handlar om, eftersom dessa bygger på gamla Twin systemet. som enbart enligt ryckte skall ha lyckats bli dyrkas en en person. Men det är inget som är 100%igt. dessutom har inte assa ngon stor markand utanför sverige, norge, finland och danmark med just Oval och våra runda cylindrar. neråt europa är det den såkallade europacylidern som dominerar.
jag tror inte att det är svenska dp cliq som det handlar om, eftersom dessa bygger på gamla Twin systemet. som enbart enligt ryckte skall ha lyckats bli dyrkas en en person. Men det är inget som är 100%igt. dessutom har inte assa ngon stor markand utanför sverige, norge, finland och danmark med just Oval och våra runda cylindrar. neråt europa är det den såkallade europacylidern som dominerar.
Det är många olika Cliq-lås där den elektroniska delen forcerats vilket gör att en person med en tappad nyckel där cliqdelen blivit spärrad kan ta sig in. Eller en städare kan ta sig in i utrymmen där han inte har behörighet genom att ta ur batteriet ur sin nyckel och lura den elektroniska biten i cylindern (tydligen är det vanligt att man har likadana nycklar på många lås och ger olika behörigheter med elektroniken).
Det lås som dyrkas är ett Mul-T-Lock med stift på sidan.
Om det dom visar stämmer (och det gör det troligen) så innebär det ju att cliqlåsen faller tillbaka till samma säkerhet som den cylinder dom är monterade på. Om det är Twin så är det väl ok men det finns ju även enklare cylindrar med cliq.
Detaljer från Wired
Videodemonstration
Det lås som dyrkas är ett Mul-T-Lock med stift på sidan.
Om det dom visar stämmer (och det gör det troligen) så innebär det ju att cliqlåsen faller tillbaka till samma säkerhet som den cylinder dom är monterade på. Om det är Twin så är det väl ok men det finns ju även enklare cylindrar med cliq.
Detaljer från Wired
Videodemonstration
Det var helt klart kul läsning. Man fick ju se alla typer inkl dp cliq. Men säkerheten med dp cliq är ju just sidstiften, vilket kräver att du fysiskt kommer över en nyckel till systemet du skall ge dig på. En förfel som varken medeco, mulTlock mm
Men inget system är säkrare än den svagaste länken. Så man skall som köpare inte falla för säljaren snack om att få syper av cylindrar är bra. Utan för ett bra skydd så skall mekaniska system va det primära och cliq används enbart där mycket folk rör sig och man snabbt har behov att plocka bort nycklar, då entrér mm
Men jag gör som jag alltid har gjort, jag förespråkar separata system, eftersom det ger bättre totalsäkerhet men tyvärr inte bättre totalekonomi.
Men inget system är säkrare än den svagaste länken. Så man skall som köpare inte falla för säljaren snack om att få syper av cylindrar är bra. Utan för ett bra skydd så skall mekaniska system va det primära och cliq används enbart där mycket folk rör sig och man snabbt har behov att plocka bort nycklar, då entrér mm
Men jag gör som jag alltid har gjort, jag förespråkar separata system, eftersom det ger bättre totalsäkerhet men tyvärr inte bättre totalekonomi.
Klicka här för att svara