Övervakningskameror är inget inbrottsskydd.
De kan ge bilder på inbrottstjuvarna. Men bara efter att de brutit sig in. Visst. Man vad hjälper det? Inget om du frågar mig!

Tjuvarna är naturligtvis maskerade. Dessutom finns de inte kvar på plats när du, vaktbolaget eller polisen så småningom dyker upp.

I en villa spelar det knappast någon större roll vad man har för lås. Så frågan är ju om man ens kan kalla låsen för inbrottsskydd. Det finns ett gammalt talesätt med mycket sanning i : "Man låser bara för ärliga människor."

Speciellt inte om det finns vanliga fönster på entréplanet. En tjuv tar den enklaste vägen in. Är låset väldigt avancerat visar det kanske bara att det finns något värt att stjäla inne i huset. Att dyrka upp ett D12 eller D13 klarar inte vilken tjuv som helst. Men att krossa ett fönster på baksidan klarar alla av även när de har knark/alkohol i kroppen.

Om jag skulle sluta gnälla och komma med en rekommendation är det att aldrig låna ut nycklarna.
Installerar man Yale Linus behöver man inte göra det. Varken till hantverkare, hyresgäster eller barn. Linus är ett elektroniskt lås som monteras på befintligt lås. På dörrens insida. Så från utsidan syns det inget. Värt att kolla upp om det är något som passar. Det kanske är bättre att lägga pengarna på Linus än på D12/D13.

Har man sedan grannskapets skruttigaste bil är man nog ganska säker.
 
O O skrev:
Övervakningskameror är inget inbrottsskydd.
De kan ge bilder på inbrottstjuvarna. Men bara efter att de brutit sig in. Visst. Man vad hjälper det? Inget om du frågar mig!

Tjuvarna är naturligtvis maskerade. Dessutom finns de inte kvar på plats när du, vaktbolaget eller polisen så småningom dyker upp.

I en villa spelar det knappast någon större roll vad man har för lås. Så frågan är ju om man ens kan kalla låsen för inbrottsskydd. Det finns ett gammalt talesätt med mycket sanning i : "Man låser bara för ärliga människor."

Speciellt inte om det finns vanliga fönster på entréplanet. En tjuv tar den enklaste vägen in. Är låset väldigt avancerat visar det kanske bara att det finns något värt att stjäla inne i huset. Att dyrka upp ett D12 eller D13 klarar inte vilken tjuv som helst. Men att krossa ett fönster på baksidan klarar alla av även när de har knark/alkohol i kroppen.

Om jag skulle sluta gnälla och komma med en rekommendation är det att aldrig låna ut nycklarna.
Installerar man Yale Linus behöver man inte göra det. Varken till hantverkare, hyresgäster eller barn. Linus är ett elektroniskt lås som monteras på befintligt lås. På dörrens insida. Så från utsidan syns det inget. Värt att kolla upp om det är något som passar. Det kanske är bättre att lägga pengarna på Linus än på D12/D13.

Har man sedan grannskapets skruttigaste bil är man nog ganska säker.
Tror du har helt fel! Mina kameror sitter både inne och ute! De filmar hela uppfarten och uteplatserna bland annat. Reagerar på rörelse och då tänds lampor. Vissa av kamerorna startar också ett ljudlarm, högt nog för att påkalla uppmärksamhet från närmsta grannarna. Samt att de väcker min telefon så att jag kan reagera. Tror verkligen att det får inbrottstjuvar att ge sig av och välja något lättare. Men mest litar jag på hunden, hon låter verkligen som att hon ska döda dig om du kommer upp på uppfarten.

Grannen hade faktiskt tjuvbesök för några månader sen, dessa gav sig av när hans liknande kameror startade lysa och filma.
 
Det viktiga är inte att samla bevis mot tjuvarnas brott utan att få dem att inte begå brottet.

Bilder på oigenkännbara tjuvar som gör inbrott är tämligen meningslöst för att förhindra inbrott. Speciellt om kamerorna är placerade inne. För då filmar de bara det som skett efter inbrottet. När skadan redan är skedd.
 
K kurlakarl skrev:
Vissa av kamerorna startar också ett ljudlarm, högt nog för att påkalla uppmärksamhet från närmsta grannarna. Samt att de väcker min telefon så att jag kan reagera. Tror verkligen att det får inbrottstjuvar att ge sig av och välja något lättare.
Med tanke på alla vapen som är i omlopp och hur mycket droger tjuvar använder är det nog vettigt att tänka sig för både en och två gånger innan man ingriper själv. Risken att bli allvarligt skadad är inte liten. Att ingripa när det är inbrott hos grannarna är heller inget att rekommendera. Upptäckta, rädda, påverkade, beväpnade tjuvar bör man överlåta åt polisen att hantera.
 
K kurlakarl skrev:
Men mest litar jag på hunden, hon låter verkligen som att hon ska döda dig om du kommer upp på uppfarten.
Det kan ju innebära att tjuven eller tjuvens större hund känner sig hotade och dödar din hund i självförsvar.

I motsats till kameror ger en hund ett visst skydd mot inbrott. Så har man hund verkar det ännu mer meningslöst med några kameror. För andra än de som säljer kameror förstås.
 
C
O O skrev:
Upptäckta, rädda, påverkade, beväpnade tjuvar bör man överlåta åt polisen att hantera.
Polisen? He he, innan polisen hinner infinna sig lär tjuvarna ha försvunnit sedan länge.
 
Exakt!
Vanliga människor gör bäst i att undvika kriminella som ofta är beväpnade och inte tvekar att "skjuta först och fråga sen". Polisen är i motsats utbildade till att hantera gangsters.

Tjuvarna vet att vanliga vettiga människor inte vågar och att Polisen inte hinner. Därför gör kameror väldigt liten skillnad.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.