F
Får se om jag har fattat detta rätt....tråden är lite för lång för att läsa igenom.

# Det första låset som lätt öppnades med bladmått var 2002 evo 12. Detta låset var godkänt och är det i praktiken fortfarande?

#Sen kom ver.14 eller? Är version 14 nånsin godkänt?

#Nu levererar dom version 15 och det kommer inom en mycket snar framtid att vara godkänt?

Anledningen till att jag undrar är att jag som många andra fick nys om filmen på youtube långt innan media-drevet hade dragit igång och ingen hade ännu börjat klaga hos leverantörerna. Jag satt just då och väntade på tre nya ytterdörrar med ASSA lås så jag slängde mig på telefonen till dörrtillverkaren och fick prata med ansvarig person med befogenheter och visst hade dom hunnit höra talas dom kassa ASSA låsen. Jag fick samtidigt försäkran om att om mina dörrar kom med "lättdyrkade" lås så skulle jag få dom utbytta.

Ringde till dörrtillverkarn för ca två veckor sen för att fiska efter nya kistor och har man lovat så har man så för några dagar sen så kom det 3 nya kistor med posten. Problemet är att jag fick två version 15 och en version 14. Min fråga är alltså, har version 14 öht nåt godkännande eller kan jag kräva att ASSA byter ut den pga att godkännande saknas och inte borde finnas på marknaden? Dörrtillverkarn kan jag knappast plåga en gång till då jag blev så otroligt korrekt bemött vid min första reklamation.

Har dörrtillverkaren lovat dig lås som är ok så tycker jag du ska höra med dom, igen :) om det är som jag tror att version 14 inte är helt ok.
Alternativet är att krångla med ASSA..

Jaha, då har ASSA krypit till korset och ger alla villaägare gratis hjälp med sina lås: http://gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=763&a=477183

Men det patetiska är att den hjälp som erbjuds är MONTERING av skyddsblecket, som sedan tidigare är gratis att beställa. Gud vad förtroendet steg...

inte alla va

Jag ser uppgörelsen snarast som att Villaägarna krupit till korset och accepterar ASSA´s L-järn, glädjas månne ASSA som får den hjälpen för sin skitlösning.
Om jag uppfattat ASSA rätt så får man hjälp av en låssmed om man inte klarar att montera själv eller med stöd av telefonsupport, de själva uppskattar att det handlar om c:a 5% av kunderna. Mycket väsen för lite ull från Villaägarna....

Hej alla...
1:a inlägget från mig - kommer förhoppningsvis fler...

Har själv ett ASSA 2000 EVO monterat.
Den 1:a versionen så klart, dvs den som var lättast att meka upp.
Köptes och monterades av låssmeden i stan EFTER att ASSA skulle ha fått reda på låsens brister...
Valde just detta lås, då jag inte ville ha något brytbleck, eftersom jag tycker att det förfular dörren...

Har nu fått brytblecket monterat av låssmeden för någon vecka sedan.
Måste säga att det nog är det fulaste brytbleck som någonsin skapats - särskilt när man öppnar dörren...
Plus att kanterna på det är rejält vassa och har redan orsakat skinnflådd underarm, då jag råkade komma för nära när jag skulle in.

Det uppdaterade låset är, enligt låssmeden som monterade mitt lås, inte mycket bättre än föregångarna. Det tar lite längre tid att lirka upp detta.
ASSA´s brytbleck och uppdateringar är alltså inget annat än konstgjord andning.

Satt just och funderade över detta och tittade lite i Konsumentköplagen...

Hittade en del intressanta paragrafer där och även om jag inte innehar rätt utbildning, försöker jag mig på en egen tolkning...

Källa, Konsumentköplagen: http://62.95.69.15/cgi-bin/thw?%24%7BHTML%7D=sfst_lst&%24%7BOOHTML%7D=sfst_dok&%24%7BSNHTML%7D=sfst_err&%24%7BMAXPAGE%7D=26&%24%7BTRIPSHOW%7D=format%3DTHW&%24%7BBASE%7D=SFST&%24%7BANDOR%7D=NOT&%24%7BFREETEXT%7D=konsumentk%F6plag&tidb=&UPPH=%3C2006-9-15&%24%7BSORT%7D=%C5R%2CLPNR+

"19 § Fel föreligger även om varan inte överensstämmer med
sådana uppgifter om varans egenskaper eller användning som
säljaren har lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars
före köpet."

Marknadsfördes som "Marknadens säkraste lås", som nästintill skulle vara omöjligt att bryta upp?

"20 § Frågan om varan är felaktig skall bedömas med hänsyn till dess
beskaffenhet när den avlämnas. Säljaren svarar för fel som har funnits
vid denna tidpunkt, även om felet visar sig först senare.

Japp det var fel på dom vid leverans - allihopa...

29 § Köparen får häva köpet, om felet är av väsentlig betydelse för
honom.

Huruvida mitt lås är säkert eller inte har ganska stor betydelse, eller?

- - - - -

Än en gång, jag är ingen lagvrängare, men tekniskt sett - borde man verkligen inte kunna kräva pengarna tillbaka?
Villaägarnas har ju kastat in handduken, verkar det som, så man får väl fotsätta att j-vlas med dom själv...

För övrigt kan förresten nämnas att låset kärvat flertalet gånger och jag har vid ett par tillfällen fått köra hem och hjälpa dottern med låsningen, när hon skulle gå till skolan...

MADE IN SWEDEN - känns tryggt, va?

mvh
Daniel

Ja det råder väl inge tvivel om att låset inte lever upp till vad det marknadsfördes som.
Mitt råd är att 'kräva' att låsfirman som monterat låset kostnadsfritt byter ut ditt lås mot en version som är testad och ok, ver15 ska vara detta om jag tolkat inlägg här och ASSA själva.
Annars bör du kunna häva köpet.

Någon som har något bra råd om hur man bör gå tillväga när man fått detta skitlås med dörrarna i en hussbyggsats (delad entreprenad alltså)?

Du bör väl kontakta husleverantören, som kanske i sin tur kontaktar dörrtillverkaren osv..

Idag damp det ner ett version15 lås till pardörren, inte illa.

Nästan så man för en kort stund tror att de finns hopp.. men sen när man tänker tillbaka på alla mail och att ASSA bara byter ut pardörrslåset och inte det till enkeldörren så...

Men men :)

2a mars idag, nån som hört eller läst hur det gått med 'testresultaten' som skulle publiceras 1a mars?

:rolleyes: Publiceringen har kanske gått i baklås? :p :D

Jag betraktar det som en ful nödlösning. :mad:

Hur ska de göra, som inte kan montera detta bleck p.g.a. dörrens konstruktion? :confused:

ja varför ska man ha "marknadens bästa lås" bakom brytblecket? då kan du ju alltid köra med brytbleck och installera en kalle anka kista bakom - det ger ju samma skydd...

/Fredda

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.