163 144 läst ·
810 svar
163k läst
810 svar
ASSA 2000 EVO
Hej Intressant, var hittar man denna praxis ?
/Goerana
/Goerana
Deralte skrev:Det känns lite surt att sitta i ett nybyggt hus med lås som inte fungerar, det är rätt stor risk man tar, eftersom det är så lätt för obehörig att komma in i huset.
När man anmäler saken till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN)så bör man yrka på dels att få låsen utbytta dels att få en skälig riskersättning. Enligt praxis lär en skälig ersättning vara ca 30000kr/månad för risken att obehörig kan komma in i huset på några sekunder. ARN anser förstås att följdskada såsom risk man löper inte ersättes, men det är rätt att yrka detta för att ha en bättre "case" när man anmäler inbrottet till sit tförsäkringsbolag.
Version15 tillbakadragen, också!?
Enligt låsfirma i stan, om jag inte missförstod det hela..
Mailade ASSA för att få en kommentar, även om de verkar ha slutat svara på mail nu också...
Bedrövligt, det är vad det är.
Enligt låsfirma i stan, om jag inte missförstod det hela..
Mailade ASSA för att få en kommentar, även om de verkar ha slutat svara på mail nu också...
Bedrövligt, det är vad det är.
Tja, det är väl lite tveksamt om de produkter som kommer från ASSA kan kallas lås numera.
En definition är: Lås är en mekanisk anordning som ska förhindra oönskat tillträde till ett utrymme eller otillbörligt tillgrepp av egendom. En nyckel, eller en elektronisk eller mekanisk kod används för att öppna ett lås. enligt wikipedia.
Praxis för ersättning av "förorsakade följdskador på grund av levererad varas/tjänst fel o brister "är inte så lätt att hitta för oss lekmän. Men det lär gå att finna om man goglar
En definition är: Lås är en mekanisk anordning som ska förhindra oönskat tillträde till ett utrymme eller otillbörligt tillgrepp av egendom. En nyckel, eller en elektronisk eller mekanisk kod används för att öppna ett lås. enligt wikipedia.
Praxis för ersättning av "förorsakade följdskador på grund av levererad varas/tjänst fel o brister "är inte så lätt att hitta för oss lekmän. Men det lär gå att finna om man goglar
Ingen som hört nåt om att ver. 15 också skulle vara tillbakadragen..?
Inget mailsvar från ASSA än, sjukt overkligt svagt av dom.
Blir till att kolla med låsfirman i stan som låsen kommer från, sen skicka in reklamation till ARN.
Nu är de nog!
Inget mailsvar från ASSA än, sjukt overkligt svagt av dom.
Blir till att kolla med låsfirman i stan som låsen kommer från, sen skicka in reklamation till ARN.
Nu är de nog!
Tycker det är lite roligt, det som står i "frågor och svar" på Assas hemsida.
"Varför ersätter ASSA inte mig med ett nytt, uppgraderat lås?
Den bästa lösningen är ditt befintliga Evo-lås kompletterat med det skydd som vi tillhandahåller kostnadsfritt. Dessutom går det snabbt och enkelt att montera. "
Bästa lösningen för dom ja...
"Varför ersätter ASSA inte mig med ett nytt, uppgraderat lås?
Den bästa lösningen är ditt befintliga Evo-lås kompletterat med det skydd som vi tillhandahåller kostnadsfritt. Dessutom går det snabbt och enkelt att montera. "
Bästa lösningen för dom ja...
Märkligt att deorgan som har godkänt de sk låsen från ASSA inte agerar, jag tänker på SSF svenska Stöldskydds Föreningen och SBSC Svensk Brand o säkerhetscertifiering. Antagligen är det som någon framförde att de sitter i knät på den stora tillverkaren som betalar en avgift för ett godkännande som inte innebär någo säkerhet i verkligheten , för kunden eftersom förmågan att motstå manipulation inte provas i erforderlig omfattning.
VIDTAG KORRIGERANDE ÅTGÄRDER GENAST!!
VIDTAG KORRIGERANDE ÅTGÄRDER GENAST!!
frohike eller wendtan (som verkar ha koll på ASSAs lås) mfl borde väl kunna svara på om även ver. 15 är tillbakadragen?
Borde inte vara nåt som enbart låsfirman i Borlänge skulle fått reda på?!
Om det nu stämmer att ver. är felaktig oxo vill säga.
Borde inte vara nåt som enbart låsfirman i Borlänge skulle fått reda på?!
Om det nu stämmer att ver. är felaktig oxo vill säga.
Jag har pratat med ASSA idag (fick svar i kundtjänst direkt utan minsta kö!). De säger att Version 15 redan är testad och godkänd och att detta kommer offentliggöras 1 mars (varför inte redan nu vete tusan...).
Installerar man ett ver 15 så är man med andra ord på den säkra sidan redan nu även om det inte officiellt meddelats att godkännandet är klart.
De dementerar bestämt att ver 15 skulle ha dragits tillbaka från marknaden på samma sätt som skedde med ver 14.
Installerar man ett ver 15 så är man med andra ord på den säkra sidan redan nu även om det inte officiellt meddelats att godkännandet är klart.
De dementerar bestämt att ver 15 skulle ha dragits tillbaka från marknaden på samma sätt som skedde med ver 14.
fick mina lås bytta idag! som tur var så fungerade inte vår bortafumktion på låsen så de bytte låsen mot nya som är säkra!
Ett tips kolal så denna funktionen fungerar, ananrs kan ni reklamera låsen. Vår granna fick även sina lås bytta då även hans lås ej fungerade.
Ett tips kolal så denna funktionen fungerar, ananrs kan ni reklamera låsen. Vår granna fick även sina lås bytta då även hans lås ej fungerade.
Var in på Låsfirman idag, han jag talade med sa att han hade lagerstatus 0 på EVOlåsen hos sin grossist.dubbelnolla skrev:Jag har pratat med ASSA idag (fick svar i kundtjänst direkt utan minsta kö!). De säger att Version 15 redan är testad och godkänd och att detta kommer offentliggöras 1 mars (varför inte redan nu vete tusan...).
De låter väl lite konstigt om dom har lås godkända och klara, men inte 'offentliggjorda'...?
Men men ASSA verkar ju inte vara speciellt bra på kommunikation, eller ja låsbiten är väl lite si och så med också så..
Jo, konstigt låter det. Försökte skaka fram ett svar ur kundtjänstdamen (som för övrigt var mycket tjänstvillig; de kanske fått gå på charmkurs på sistone? ;-)) kring detta och påpekade att det väl ligger i deras eget intresse att snarast gå ut med en sådan nyhet. Det verkade dock inte vara hennes hemmaarena att diskutera marknadskommunikation...FredrikR skrev:Var in på Låsfirman idag, han jag talade med sa att han hade lagerstatus 0 på EVOlåsen hos sin grossist.
De låter väl lite konstigt om dom har lås godkända och klara, men inte 'offentliggjorda'...?
Men men ASSA verkar ju inte vara speciellt bra på kommunikation, eller ja låsbiten är väl lite si och så med också så..![]()
Nä, på kommunikationsbiten ligger ASSA på 'minus liggande 8an' (evighet).. kanske sämst i historien, men vadå, de gäller ju bara låsen i flera tusentals svenska hem, säkert tiotusentals...
Personligen gläds jag åt att veta att den dagen ASSA har lås godkända och klara att leverera (om..?) så kontaktar låsfirman mig för byte, utan inbladning av ASSA eller ARN.
Sen lider jag med firman som ska kriga mot ASSA för att få ersättning för låsbytet.
Personligen gläds jag åt att veta att den dagen ASSA har lås godkända och klara att leverera (om..?) så kontaktar låsfirman mig för byte, utan inbladning av ASSA eller ARN.
Sen lider jag med firman som ska kriga mot ASSA för att få ersättning för låsbytet.