163 053 läst ·
810 svar
163k läst
810 svar
ASSA 2000 EVO
Visst har människor olika skyddsbehov. Dock är det så att de som hotar någon ringer på och talar om sitt ärende, de skiter fullständigt i vad du har för lås. Inte ens en bunker skulle hjälpa...
Som "frohike" skriver så är det terrassdörren eller fönster på baksidan som är den svaga punkten. Finns det mer än 5mm springa och du inte har en säkerhetsspanjolett är det i princip att betrakta som helt öppet. Detta trots att du kanske har ett låsbart handtag.
Inga lås i världen kan stänga ute någon som vill in, men det tar olika lång tid. Har man ett 2000 lås och inte använder knappen när man går hemifrån ja då får man skylla sig själv...
Som "frohike" skriver så är det terrassdörren eller fönster på baksidan som är den svaga punkten. Finns det mer än 5mm springa och du inte har en säkerhetsspanjolett är det i princip att betrakta som helt öppet. Detta trots att du kanske har ett låsbart handtag.
Inga lås i världen kan stänga ute någon som vill in, men det tar olika lång tid. Har man ett 2000 lås och inte använder knappen när man går hemifrån ja då får man skylla sig själv...
Och det grundar du på erfarenhet eller antagande pga konstruktion? Kan inte hålla med om att det är lättate än något annat lås. Här kommer kunskap in, tar man sig tid och lär sig så är inte ens ett bankvalv säkert. Kan garantera dig att ta vilket cylinderlås du vill upp till idag och det är INGA problem att ta sig in på kort tid. faktum är att vissa Mycket vanliga lås är flera gånger lättare att ta sig förbi än ett 2000 lås.somelvis skrev:
Har 8765 låskistan uppdaterats? Jag såg att den numera är med på sbsc sida under guldmärkta produkter. Jag fick en sådan låskista levererad med min ytterdörr och den är precis lika lätt att öppna med bladmått som en assa 2002 evo var.
En annan fråga är varför Assas certifikat går ut vid årsskiftet när Dormas varar till 2014.
En annan fråga är varför Assas certifikat går ut vid årsskiftet när Dormas varar till 2014.
Redigerat:
Frohike:frohike skrev:Och det grundar du på erfarenhet eller antagande pga konstruktion? Kan inte hålla med om att det är lättate än något annat lås. Här kommer kunskap in, tar man sig tid och lär sig så är inte ens ett bankvalv säkert. Kan garantera dig att ta vilket cylinderlås du vill upp till idag och det är INGA problem att ta sig in på kort tid. faktum är att vissa Mycket vanliga lås är flera gånger lättare att ta sig förbi än ett 2000 lås.
Jag är övertygad om att en låssmed eller nattarbetare tar sig igenom de flesta eller alla lås med mer mindre tidsåtgång, mer eller mindre buller & bång och mer eller mindre avancerade eller stora verktyg..
Det jag anser vara en svaghet med ASSA 2000 är att man med ett enkelt träborr och ett cylindervred alt mejsel kan öppna låset inom 30 sekunder tämligen tyst och diskret. Detta ifall låset är låst inifrån med vredet.
Att man kan borra sönder vilken kista som helst eller manipulera på annat sätt är inget jag motsätter mig.
2000/2002 kistan har i mitt tycke i och med detta en svaghet som många andra kistor inte har. (ex gamla ASSA)
Om man upplever detta som ett problem eller en brist är upp till var och en att bedöma.
Jag anser det personligen vara en onödig brist då det är onödigt enkelt att lista ut hur man gör via instruktionen på baksidan av kartongen.
Mvh
Alla låskistor kan du borra upp om du bara vet hur, det är inte lättare för att det är ett 2000 lås. Och tiden är inte längre än den du beskriver.
Ett faktum är att tjuven sällan vill stå på framsidan av ett hus och borra sig in. Att undgå upptäckt är deras motto i möjligadte mån. Dock är det praktiskt att kunna gå ut genom en vanlig ytterdörr, det väcker minst uppmärksamhet..
Ett faktum är att tjuven sällan vill stå på framsidan av ett hus och borra sig in. Att undgå upptäckt är deras motto i möjligadte mån. Dock är det praktiskt att kunna gå ut genom en vanlig ytterdörr, det väcker minst uppmärksamhet..
Det ÄR lättare på 2000/2002 som är låsta med vredet inifrån.JPM skrev:
Man behöver inte plocka isär en 2000/2002 kista och hitta punkter- länkar som ska borras sönder.
Man behöver heller inte ha en avancerad mall med exakta mått. Instruktionen / Mallen finns på baksidan av låsets kartong.
-JPM skrev:
Just vad 2000/2002 är bra på. Att passa försäkringsbolagens krav på skydd för "utbrott" när du inte är hemma.
Mvh
Å där gjorde du självmål eller hur är det man säger?
Du gav mig svaret på min fråga, Du vet inte i praktiken utan antar att det är som du tror i teorin.
ja du har rätt att det är ett sett att angripa ett 2000lås och Nej du kommer inte åt vredet så lätt som du säger eftersom det sitter en plåt som skyddar. Sitter inte denna plåt, ja grattis första pris i felmontage. Denna plåt gör att enbart ett träborr inte är 100% funktionellt som du vill hävda (Du avslöjar ju rätt tydligt att du inte igentligen vet).
Att ställa sig med ett 20 mm träborr, borra igenom en ytterdörr, som med stor säkerhet har en alu-plåt på utsidan, för att sedan använda detta borr för att borra igenom en galvad plåt som skyddar låset, och dessutom göra det tystare än vad TVn låter. En sak skall man veta, en dörr fungerar som en högtalare och förstärker alla ljud på insidan väldigt bra.
Och nej jag gillar Inte 2000 Evo, men det är inte pga konstruktionen utan kvalitén.
Du gav mig svaret på min fråga, Du vet inte i praktiken utan antar att det är som du tror i teorin.
ja du har rätt att det är ett sett att angripa ett 2000lås och Nej du kommer inte åt vredet så lätt som du säger eftersom det sitter en plåt som skyddar. Sitter inte denna plåt, ja grattis första pris i felmontage. Denna plåt gör att enbart ett träborr inte är 100% funktionellt som du vill hävda (Du avslöjar ju rätt tydligt att du inte igentligen vet).
Att ställa sig med ett 20 mm träborr, borra igenom en ytterdörr, som med stor säkerhet har en alu-plåt på utsidan, för att sedan använda detta borr för att borra igenom en galvad plåt som skyddar låset, och dessutom göra det tystare än vad TVn låter. En sak skall man veta, en dörr fungerar som en högtalare och förstärker alla ljud på insidan väldigt bra.
Och nej jag gillar Inte 2000 Evo, men det är inte pga konstruktionen utan kvalitén.
Frohike:frohike skrev:
Har du sett den galvade plåten i fråga ? Den är lövtunn och träborret som medföljer ASSA låset tar både detta och aluminiumplåten utan kännbart motstånd. Prova själv så får du se.
Prova först och uttala dig sedan. Lovar att du blir mer ödmjuk i ditt svar efter provetfrohike skrev:ja du har rätt att det är ett sett att angripa ett 2000lås och Nej du kommer inte åt vredet så lätt som du säger eftersom det sitter en plåt som skyddar. Sitter inte denna plåt, ja grattis första pris i felmontage. Denna plåt gör att enbart ett träborr inte är 100% funktionellt som du vill hävda (Du avslöjar ju rätt tydligt att du inte igentligen vet).
Återigen, tunn mjuk aluminium är ingen match för ett träborr. Den lövtunna galvade blöt-järnsplåten likaså. Borret är i detta skedet styrt av dörrbladet som man borrat igenom och borret kan således inte vandra utan går rätt igenon den tunna täckplåten.frohike skrev:
Jag har provat och metoden fungerar.
Mitt första ASSA 2002 lås fick agera testobjekt ihop med den gamla teakdörren när jag bytte dörr på tvättstugan i samma veva som bladmåttsmetoden blev känd.
Anledningen till provet var att jag pillade isär gamla kistan för att se vad som bladmåttet egentligen gjorde. Fick alltså en ny kista och provade på ursprungskistan.
Vad har du provat på ?
Kan vara intressant att veta vad du baserar ditt sågande av en fullt fungerande metod på.
F_n så mycket snabbare, tystare och diskretare än kofot.
Redigerat:
Behöver inte prova, har jobbat med det i många år. så jag har sett den galvade plåten i fråga, och nej det är fortfarande inte så lätt som du säger. Inte lättare än något annat lås. det är som med ALLT annat, kan du det så är det svinlätt. Med rätt verktyg är det lätt, med rätt maskin är det lätt.
Sen får du säga vad du vill eftersom du uppenbarligen bygger det på att det borde vara lätt men jag har inte provat det själv till 100%
Då fyller vi på detta inlägg.
Vad jag har provat på? Otaliga dörrar i allt från plast, plåt och trä.
För det första så sågar jag inte metoden jag sågar ditt yttrande om att den är snabbare och tystare än något annat. Vilket är Totalt felaktigt. Den metod du beskriver är varken snabbare, lättare eller tystare än andra metoder. Och pga det så är den metoden inte ett problem för fem öre OM man anväder låster på rätt sätt, eftersom du inte lär klara det så tyst när någon är hemma.
Sen får du säga vad du vill eftersom du uppenbarligen bygger det på att det borde vara lätt men jag har inte provat det själv till 100%
Då fyller vi på detta inlägg.
Vad jag har provat på? Otaliga dörrar i allt från plast, plåt och trä.
För det första så sågar jag inte metoden jag sågar ditt yttrande om att den är snabbare och tystare än något annat. Vilket är Totalt felaktigt. Den metod du beskriver är varken snabbare, lättare eller tystare än andra metoder. Och pga det så är den metoden inte ett problem för fem öre OM man anväder låster på rätt sätt, eftersom du inte lär klara det så tyst när någon är hemma.
Redigerat: