163 100 läst ·
810 svar
163k läst
810 svar
ASSA 2000 EVO
Jag hade legat lågt tills godkännandet är offentligt. Det är inte direkt EN version de fått dra tillbaka om vi säger så
Sen hade jag gett det några veckor på marknaden också, så att låssmeder och "ljusskygga" personer får känna på den lite.
Sen hade jag gett det några veckor på marknaden också, så att låssmeder och "ljusskygga" personer får känna på den lite.
Redigerat:
Fick lås version 15 idag. Så då är bara frågan om 15 är godkänd eller inte?
Lite kul då jag läste monteringsinstruktionen. Stod att borrmallen i skala 1:1 inte var i rätt storlek men att man kunde använda de angivna måtten som en indikation på hur det skulle vara... De glömde tydligen kvalitetssäkra instruktionen i alla fall.
Lite kul då jag läste monteringsinstruktionen. Stod att borrmallen i skala 1:1 inte var i rätt storlek men att man kunde använda de angivna måtten som en indikation på hur det skulle vara... De glömde tydligen kvalitetssäkra instruktionen i alla fall.
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 713 inlägg
Fick mig igår vidarebefordrat ett "Nyhetsbrev" om ASSA EVO från ASSA själva. Vet inte exakt hur detta har distribuerats eftersom jag inte kunde hitta det på hemsidan, men gissar att det skickats till distributörer och liknande.
Hur som helst, det står bl.a. i brevet att De (Assa) är övertygade om att den version av låset som idag är i produktion (torde vara ver 15) kommer att klara pågående tester vilka kommer offentliggöras 1 mars - samtidigt som resultaten för marknadens övriga lås. Tydligen är det inte de själva som har rätten att publicera resultaten, vilket väl iofs är logiskt. Då skulle det ju kunna stämma som kundtjänstdamen sade till mig härom dagen att deras lås faktiskt redan har klarat testet men att andra lås återstår att prova innan offentliggörandet. Eller så har de så starka förhoppningar att de redan övergått till visshet. ;-)
Förutom detta finns även diverse dementier av felaktiga uppgifter som florerar i press och bland diverse organisationer - Villaägarna nämns specifikt.
Hur som helst, det står bl.a. i brevet att De (Assa) är övertygade om att den version av låset som idag är i produktion (torde vara ver 15) kommer att klara pågående tester vilka kommer offentliggöras 1 mars - samtidigt som resultaten för marknadens övriga lås. Tydligen är det inte de själva som har rätten att publicera resultaten, vilket väl iofs är logiskt. Då skulle det ju kunna stämma som kundtjänstdamen sade till mig härom dagen att deras lås faktiskt redan har klarat testet men att andra lås återstår att prova innan offentliggörandet. Eller så har de så starka förhoppningar att de redan övergått till visshet. ;-)
Förutom detta finns även diverse dementier av felaktiga uppgifter som florerar i press och bland diverse organisationer - Villaägarna nämns specifikt.
Dementerar dom att dom inte sålt lås som man kan öppna med ett bladmått och som dom sålde som 'Marknadens säkraste lås'? 
Och jag undrar om dom inte var övertygade om att den första versionen som såldes också var 'ok'?
Men självklart hoppas jag som många andra att denna ver15 (om det nu är den det syftas på) ska vara ok och klara de nya tester och krav.
Sen återstår det bara för alla EVO2000 ägare att hävda sin rätt och få dessa utbytta kostnadsfritt, av antingen låsfirma, dörrtillverkare, husfabrikanter eller ASSA.
Och jag undrar om dom inte var övertygade om att den första versionen som såldes också var 'ok'?
Men självklart hoppas jag som många andra att denna ver15 (om det nu är den det syftas på) ska vara ok och klara de nya tester och krav.
Sen återstår det bara för alla EVO2000 ägare att hävda sin rätt och få dessa utbytta kostnadsfritt, av antingen låsfirma, dörrtillverkare, husfabrikanter eller ASSA.
Nepp! Den biten invänder de inte emot.FredrikR skrev:
Klipper in texten från brevet här nedan. Har tagit bort namn och kontaktuppgifter på personen som signerat då jag inte vill bidra till att enskilda personer mailbombas eller liknande.
Eskilstuna den 4 februari 2009
Information till våra kunder om Evo-låsen
De senaste dagarna har det förekommit nya uppgifter om Evo i media. Villaägarnas riksförbund uppmanar bland annat kunder att reklamera sitt Evo-lås till försäljaren. Det har också spridits felaktiga uppgifter om försäkringsskydd, underlåtande av återkoppling till tusentals kunder med mera. För att ge dig ett stöd vid eventuella frågor från kunder ger vi här aktuell information angående Evo.
Status för Evo-låsen:
Den version av Evo-låsen som nu är under produktion har ett skydd mot den kända manipulationsmetoden och testats i samarbete med bland annat SLR:s låssmeder. Vi är övertygade om att denna version utan problem kommer att gå igenom SBSC:s omtestning (Svensk brand och säkerhetscertifiering). Resultatet från SBSC:s omtest av branschens samtliga låshus beräknas bli offentligt den 1 mars.
Med de nya kraven som utgångspunkt har vi förbättrat våra lås.
Status leverans av skydd:
Alla kunder som beställt skydd av ASSA är kontaktade. Drygt 95 procent av alla som beställt har fått sina skydd levererade. I de få fall där vår generella lösning inte passar, har vi erbjudit dessa kunder vårt alternativa skydd.
Antal försålda lås:
Liksom de flesta andra tillverkande företag har ASSA som policy att inte redovisa antal försålda lås. Att tänka på är att långt ifrån alla Evo-lås behöver ett extra skydd, eftersom behovet av L-järn är beroende av själva dörrmiljön. Om dörren till exempel är överfalsad finns inget behov av extra skydd.
Försäkringsskydd:
Villaägarna hävdar att det finns risk för felmontage av L-järnet, och att detta skulle kunna påverka hemförsäkringens giltighet. Det finns ingen grund i detta påstående. De största försäkringsbolagen rekommenderar att man monterar skyddet.
Skyddet underlättar inbrott:
L-järnet är konstruerat så att det knäcks i sin perforering vid brytförsök. Skyddet fortsätter därmed att täppa till dörrspringan. L-järnet underlättar alltså inte uppbrytning av dörren.
Information om leveranser för ASSA låshus:
Nya ordrar på Evo-serien bekräftas för närvarande med tre veckors leveranstid. Undantag är låshus med mikrobrytare och utrymningslås där leveranstiden varierar och överenskommes vid beställningstillfället.
Jag tar gärna emot dina frågor eller kommentarer
Med vänlig hälsning,
......
Jag fick ett samtal från ASSAs kundtjänst idag som frågade om jag var nöjd med beslagen som jag beställt. Jag sa att dom inte passade så bra då dörrbladet ligger utanför karmen så nu kommer dom skicka nya beslag till mig som skall passa bättre.
Intressant...
"Status leverans av skydd:
Alla kunder som beställt skydd av ASSA är kontaktade. Drygt 95 procent av alla som beställt har fått sina skydd levererade. I de få fall där vår generella lösning inte passar, har vi erbjudit dessa kunder vårt alternativa skydd"
Jag beställde skydd i december och har varken blivit kontaktad eller fått brytbleck
uppenbarligen är jag en av de 5% som inte fått sina skydd, men hur kommer att jag inte ingår i "alla"?
Som ytterligare kuriosa så kan jag meddela att IF rekommenderar "att man gör som ASSA säger" (angående skydd)
MEN de säger i nästa mening att de "inte garanterar full ersättning i ett hus om man har Assa Evo-lås
"Status leverans av skydd:
Alla kunder som beställt skydd av ASSA är kontaktade. Drygt 95 procent av alla som beställt har fått sina skydd levererade. I de få fall där vår generella lösning inte passar, har vi erbjudit dessa kunder vårt alternativa skydd"
Jag beställde skydd i december och har varken blivit kontaktad eller fått brytbleck
uppenbarligen är jag en av de 5% som inte fått sina skydd, men hur kommer att jag inte ingår i "alla"?
Som ytterligare kuriosa så kan jag meddela att IF rekommenderar "att man gör som ASSA säger" (angående skydd)
MEN de säger i nästa mening att de "inte garanterar full ersättning i ett hus om man har Assa Evo-lås
Redigerat:
Usch, måste kännas bra...
LF har sagt att de inte har krav på låsen, mer än att det ska vara låst... osv.. men.. om de väl skulle hända har man väl en kamp att övertyga nån att man låst osv.
Jag fick idag mail av ASSA, efter ~3v väntan, får se hur snabbt dom åter svarar, var en del, för dom, obekväma frågor som jag ville ha svar på.
LF har sagt att de inte har krav på låsen, mer än att det ska vara låst... osv.. men.. om de väl skulle hända har man väl en kamp att övertyga nån att man låst osv.
Jag fick idag mail av ASSA, efter ~3v väntan, får se hur snabbt dom åter svarar, var en del, för dom, obekväma frågor som jag ville ha svar på.