163 792 läst ·
810 svar
164k läst
810 svar
ASSA 2000 EVO
Jag har nu reklamerat mina lås både hos den lokala låsspecialisten, där jag köpt 3 st kompletta ASSA 2000 Evo med kistor, cylindrar och nycklar. Mailat BorDörren som levererat mina ytterdörrar där det redan satt låskistor från ASSA som jag använt mig av. Utöver detta har jag givetvis också mailat och ringt ASSA och beställt deras otrevliga lösning med brytskydd.
Den lokala låsspecialisten har inte hört av sig ännu. Jag skickade dem en skriftlig reklamation via snigelpost som jag sedan avser använda då jag gör en anmälan till ARN (om de inte åtgärdar felet).
BorDörren har svarat mig idag med ett personligt mail där jag utlämnat namn:
Hej xxxxxxxx!
Vi jobbar intensivt med att tvinga ASSA att ta sitt fulla ansvar i denna trista manipulationshistoria.
Arbetet sker inom BorDörren, via vår koncern och via vårt branschförbunnd TMF.
Jag ber att få återkomma till dig så snart vi har fått fram en acceptabel och långsiktig lösning.
Hur gamla är dina dörrar?
Med vänligaste hälsningar
BorDörren AB
ASSA har inte ännu varken svarat på mail eller skickat några brytskydd, jag väntar och väntar.
Som synes så kommer nog ASSA till slut att tvingas krypa till korset då de nu har halva sveriges villägare mot sig, dörrtillverkarna med branchorganisationer, troligtvis hustillverkarna med branschorganisationer, troligtvis försäkringsbolagen, provnings och certifieringsorganen samt även låsförsäljarna och deras branschorganisationer efter sig.
Jag tror att ASSA gjort klokast i att redan från början erbjudit byte av felaktiga låsskistor mot nya icke manipulerbara varianter. Denna historia kommer kosta dem enormt mycket bara genom att skicka ut en massa brytskydd och ändå inte tillfredsställa konsumenternas rättmätiga krav på de lås de köpt. Det blir mycket kostsamt att inte göra rätt från början utan försöka slingra sig och ändå till slut tvingas göra rätt för sig.
Den lokala låsspecialisten har inte hört av sig ännu. Jag skickade dem en skriftlig reklamation via snigelpost som jag sedan avser använda då jag gör en anmälan till ARN (om de inte åtgärdar felet).
BorDörren har svarat mig idag med ett personligt mail där jag utlämnat namn:
Hej xxxxxxxx!
Vi jobbar intensivt med att tvinga ASSA att ta sitt fulla ansvar i denna trista manipulationshistoria.
Arbetet sker inom BorDörren, via vår koncern och via vårt branschförbunnd TMF.
Jag ber att få återkomma till dig så snart vi har fått fram en acceptabel och långsiktig lösning.
Hur gamla är dina dörrar?
Med vänligaste hälsningar
BorDörren AB
ASSA har inte ännu varken svarat på mail eller skickat några brytskydd, jag väntar och väntar.
Som synes så kommer nog ASSA till slut att tvingas krypa till korset då de nu har halva sveriges villägare mot sig, dörrtillverkarna med branchorganisationer, troligtvis hustillverkarna med branschorganisationer, troligtvis försäkringsbolagen, provnings och certifieringsorganen samt även låsförsäljarna och deras branschorganisationer efter sig.
Jag tror att ASSA gjort klokast i att redan från början erbjudit byte av felaktiga låsskistor mot nya icke manipulerbara varianter. Denna historia kommer kosta dem enormt mycket bara genom att skicka ut en massa brytskydd och ändå inte tillfredsställa konsumenternas rättmätiga krav på de lås de köpt. Det blir mycket kostsamt att inte göra rätt från början utan försöka slingra sig och ändå till slut tvingas göra rätt för sig.
Precis det jag menade. F-bolagen har sina krav för att jag ska få ersättning, men som villaägare bryr jag mig inte om certifieringar, låsklasser och tester om mitt lås ändå går att öppna med ett bladmått för då anser jag det felaktigt och vill ha det utbytt.BobbyEwing skrev:Jodå, helt rätt. Försäkringsbolaget ställer krav på mig som försäkringstagare för att försäkringen ska gälla, det är sant. Men det har inget att göra med huruvida något jag köper är att betrakta som felaktigt eller ej. Om jag köper något som marknadsförs som ett av marknadens säkraste lås så förväntar jag mig primärt att det ska försvåra inbrott i mitt hus. Om låset inte gör det så är det självklart att betrakta som felaktigt.
Idioter. Det där innandömmet kostar på sin höjd 100 spänn att tillverka. Troligen mycket mindre. Plastdelar också. Jaja man ser ju att assa är som Biltema bortsett från priset då.
Hade de direkt skickat ut nya lås till berörda så hade problemet redan vart ur världen och de hade kanske behövt skicka ut 1000 lås. Tydligare exempel på dumsnålhet lär man knappast hitta.
Man får ju iaf väldigt bra på fötterna vilka lås man inte ska välja.
Hade de direkt skickat ut nya lås till berörda så hade problemet redan vart ur världen och de hade kanske behövt skicka ut 1000 lås. Tydligare exempel på dumsnålhet lär man knappast hitta.
Man får ju iaf väldigt bra på fötterna vilka lås man inte ska välja.
1000 lås, det räcker inte vad de har skickat ut varje dag under flera års tid... Det handlar inte bara om 2002-låsen, det är hela serien av evo hakregel. Sedan handlar det inte bara om låsen, de flesta ska nog ha monterat oxå!v-g skrev:Idioter. Det där innandömmet kostar på sin höjd 100 spänn att tillverka. Troligen mycket mindre. Plastdelar också. Jaja man ser ju att assa är som Biltema bortsett från priset då.
Hade de direkt skickat ut nya lås till berörda så hade problemet redan vart ur världen och de hade kanske behövt skicka ut 1000 lås. Tydligare exempel på dumsnålhet lär man knappast hitta.
Man får ju iaf väldigt bra på fötterna vilka lås man inte ska välja.
Om du monterar föreskrivet bleck så uppnår du den säkerhet som högst kan krävas klass 3, så anser försäkringsbolagen. Blecket är inte något som Assa hittat på helt själva, de måste övertyga SSF med flera att detta räcker.bra-byggare skrev:
Och ingen ska förvåna sig om de som inte har överfalsade dörrar i framtiden måste ha ett bleck. Och anser försäkringsbolagen det så kan man tycka vad man vill... Ett litet tips är också till de som köpt sina dörrar utomlands att kolla upp vad försäkringsbolagen säger om de låsen. Det kan bli en ruggig historia om det händer något. En del av dessa är så dåliga att en dörr som har ett 2002-lås är att betrakta som ett kassaskåp i jämförelse.
JPM:Det jag menar är att då hade inte alla media skrivit om det hela och de hade sluppit en stor del av alla byten pga folk inte vet av det hela, nu är det synnerligen svårt att ha missat det ser jag det som. Nu har de dels tappat en stor del av sitt "goda rykte" och dels sett till att de har fly förbannade kunder.
I vissa lägen kan det vara bra att vara hårdnackad i andra inte.
Varför inte bara tex ersätta sprinten en lite kortare och göra en heltäckande plåt? Kostnaden är ju ungefär samma som för "blecket".
Nu HAR jag ju inget lås så jag kan fila på men att täcka för en sprint kan ju inte vara omöjligt för ett multimiljardföretag eller?
I vissa lägen kan det vara bra att vara hårdnackad i andra inte.
Varför inte bara tex ersätta sprinten en lite kortare och göra en heltäckande plåt? Kostnaden är ju ungefär samma som för "blecket".
Nu HAR jag ju inget lås så jag kan fila på men att täcka för en sprint kan ju inte vara omöjligt för ett multimiljardföretag eller?
Moderator
· Stockholm
· 57 795 inlägg
Om man nu spekulerar lite i vad detta kan kosta för ASSA. Själva låset kostar troligen inte mer än 5- 10 kr att tillverka i de serier det handlar om. Kostnaden ligger i att de sannolikt måste betala lokala låsmeder för att åka ut och byta låsen. I normalfallet kostar ett sådant servicebesök troligen kanske 1000 kr. Men med lite stordrift och storföretagsbufflighet borde ASSA kunna få låsmederna att fixa det för 2-300 kr per lås. Själva jobbet borde gå på 10 minuter, max.
Därmot så misstänker jag att det här felet finns på 100 000 tals lås, kanske miljoner. Som jag förstått det så säljs (såldes) låset inte bara i Sverige / Europa men även i USA. Det har åtminstonde här varit byggstandard under några år, dvs det finns på de flesta nytillverkade dörrar.
Jag tror att ASSA faktiskt inte bryr sim om "badwill", deras marknad ligger framförallt på stora byggupphandlingar. Företag som Skanska eller stora husleverantörer kommer även i fortsättningen att köpa billigaste kvalitetsmässigt acceptabla låset. Och iom att problemet uppmärksammats och blir löst så kommer deras lås att anses tillräkligt bra vid upphandlingar. Möjligen kommer stora husföretag att kunna förhandla till sig någon procent extra rabatt som kompensation för deras besvär med oroliga kunder.
Det är bara vi privatköparer som kommer att under en tid välja bort ASSA, så jag misstänker att byggmarknaderna om de är smarta kommer att fasa ut ASSA ur sitt sortiment ett tag.
Därmot så misstänker jag att det här felet finns på 100 000 tals lås, kanske miljoner. Som jag förstått det så säljs (såldes) låset inte bara i Sverige / Europa men även i USA. Det har åtminstonde här varit byggstandard under några år, dvs det finns på de flesta nytillverkade dörrar.
Jag tror att ASSA faktiskt inte bryr sim om "badwill", deras marknad ligger framförallt på stora byggupphandlingar. Företag som Skanska eller stora husleverantörer kommer även i fortsättningen att köpa billigaste kvalitetsmässigt acceptabla låset. Och iom att problemet uppmärksammats och blir löst så kommer deras lås att anses tillräkligt bra vid upphandlingar. Möjligen kommer stora husföretag att kunna förhandla till sig någon procent extra rabatt som kompensation för deras besvär med oroliga kunder.
Det är bara vi privatköparer som kommer att under en tid välja bort ASSA, så jag misstänker att byggmarknaderna om de är smarta kommer att fasa ut ASSA ur sitt sortiment ett tag.
Moderator
· Stockholm
· 57 795 inlägg
Att det är plastdetaljer i låset behöver inte betyda att det är dålig kvalitet. Många biltillverkare med gott rykte använder sedan snart 15 år kugghjul av plast i växellådorna, inte bara för att det skall vara billigt, utan även för att det är bättre (vet inte på vilket sätt det skulle vara bättre).
Nej, nej, nej,hempularen skrev:
Inte ens ett ASSA lås byggs för 5-10 kr. Tryck på X20 på miniräknaren så kommer du närmare sanningen, dvs 100-200 kr.
Visst är det så att låssmeden arbete kostar mer än låset.
Troligen kostar resersättningen till kunden nån hundring + jobbet med minsta debiteringstid 30 minuter + reklamations hanteringen för låssmedsfirman. Blir lätt 1000 -1500 kr / enhet.
Men att man inte erbjuder en ersättningskista för självbyte med den gamla som stompant, det är verkligen korkat så det förslår.
Mvh
I vissa fall är plast mycket riktigt bättre, ex hade Volvo transmissionsdrev till kamaxeln i motorer sedan 80-talet.hempularen skrev:Att det är plastdetaljer i låset behöver inte betyda att det är dålig kvalitet. Många biltillverkare med gott rykte använder sedan snart 15 år kugghjul av plast i växellådorna, inte bara för att det skall vara billigt, utan även för att det är bättre (vet inte på vilket sätt det skulle vara bättre).
Det är knappast motorer som är kända för haverier, så visst håller det.
Crossmotorcyklar har kedjeriktare i plast för att det är det enda som fungerar.
Plast är idag så mycket mer än sånt där man gör smörförpackningar av.
Mvh

