163 778 läst ·
810 svar
164k läst
810 svar
ASSA 2000 EVO
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 181 inlägg
En ganska vanlig konstruktion, när man vill ha en "offerdetalj". Bättre att ett kugghjul går sönder än att hela vevaxeln havererar och dra med sig motor och upphängning.hempularen skrev:Att det är plastdetaljer i låset behöver inte betyda att det är dålig kvalitet. Många biltillverkare med gott rykte använder sedan snart 15 år kugghjul av plast i växellådorna, inte bara för att det skall vara billigt, utan även för att det är bättre (vet inte på vilket sätt det skulle vara bättre).
Redigerat:
Men......pengar för lås och byte är en sak..... men "Bad will "är svårt att mäta i kr och ören. Men ASSA har sannoligt gjort en riskbedömning och kommit fram till att de struntar i att ge oss riktiga låskistor som uppfyller elementära krav mot inbrott.
Vi har köpt ett myresjöhus på totalentreprenad, där det ingår BOR dörrar med osäkra lås, vi riktar våra krav om byte av låskistor mot vår motpart dvs Myresjöhus. De är enligt vår erfarenhet inte de lättaste att ha att göra med, men vi får se hur saken utvecklar sig.
Deralta
Vi har köpt ett myresjöhus på totalentreprenad, där det ingår BOR dörrar med osäkra lås, vi riktar våra krav om byte av låskistor mot vår motpart dvs Myresjöhus. De är enligt vår erfarenhet inte de lättaste att ha att göra med, men vi får se hur saken utvecklar sig.
Deralta
marre493:Snacka om felkonstruktion. Jag trodde felaktigt att man kom åt pinnen från utsidan. Detta är såpass grundläggande fel att det lätt kunde upptäckas. Snacka om att inte titta mer än en gång på grejjorna de tillverkar.
Man trodde ju att de som var "ledande" inom "door opening solutions" var lite smartare än en femteklassare.
Man trodde ju att de som var "ledande" inom "door opening solutions" var lite smartare än en femteklassare.
Efter att förgäves skickat ett antal mail till ASSA:s helpdesk så ringde jag istället till kundtjänst med min fråga. Inte helt överaskande så var deras mailbox överfull vilket förklarade att man inte fått något svar. Eftersom det nya skyddet (plåtbiten) inte går att montera på vår pardörr pga en skyddadnde trälist så var min fråga hur detta skulle lösas istället. Jag fick direkt svaret att de skickar en ny uppgraderad låskista utan kostnad som kommer på posten inom några dagar.
Det verkar uppenbarligen som att ASSA börjar vända i sin inställning hur man tänker hantera problemet. Förhoppningsvis kommer detta även i framtiden att gälla alla manipulerbara låskistor så att vi slipper montera plåtbiten på vår andra dörr.
Det verkar uppenbarligen som att ASSA börjar vända i sin inställning hur man tänker hantera problemet. Förhoppningsvis kommer detta även i framtiden att gälla alla manipulerbara låskistor så att vi slipper montera plåtbiten på vår andra dörr.
Nu har dom ett nytt skydd på gång som de enl kundtjänst väntade på att få godkännt av försäkringskassan (!) Skrattretande!!
Hörde ryktet om att man tydligen kan öppna alla kistor på detta sätt(oberoende fabrikat), även om det inte är lika enkelt som på EVO-Serien. Detta enligt flera kollegor inom branchen. Hört något om det frohike?
Senast idag fick jag höra vissa rykten som du säger, dock kom dessa från Dorma, som ju sitter med lås som de inte kan få ut på marknaden pga assa. Och enligt uppgift skall detta sett ej fungera på dormas versioner.
Kistor som är helt fråntagna detta ev sätt är alla Tillhållarlås eftersom låsregeln är direkt eller indirekt styrd av nyckeln och spår i tillhållarna.
Hurvida denna metod skulle fungera på exempelvis 8765 vill jag inte utala mig om då jag ej har studerat en sådan kista på ett tag nu. Men vill bestämt minnas att metoden enbart skulle kunna tänkas fungera på ett håll.
Sen är inte metoden lika lätt som på evo eftersom de gamla modullåsen är styrda utan fjädrar som hjälper till. Dvs metoden är svår att möjligvis få att fungera osynligt.
Sen är jag tveksam att det skulle fundera på de gamla 7787.
Kistor som är helt fråntagna detta ev sätt är alla Tillhållarlås eftersom låsregeln är direkt eller indirekt styrd av nyckeln och spår i tillhållarna.
Hurvida denna metod skulle fungera på exempelvis 8765 vill jag inte utala mig om då jag ej har studerat en sådan kista på ett tag nu. Men vill bestämt minnas att metoden enbart skulle kunna tänkas fungera på ett håll.
Sen är inte metoden lika lätt som på evo eftersom de gamla modullåsen är styrda utan fjädrar som hjälper till. Dvs metoden är svår att möjligvis få att fungera osynligt.
Sen är jag tveksam att det skulle fundera på de gamla 7787.
Det fungerar på Assa 8765, iaf för vänsterhängda dörrar.
Dormas motsvarighet till den låskistan har i princip inget spel alls där låskolven går in. Det är helt enkelt omöjligt att få in ett bladmått annan än de absolut tunnaste 0,10 dvs en tiondels milimeter. Att trycka på något med den tjockleken på bladmått är fullkomligt lönlöst, du får helt enkelt ingen kraft alls.
Dormas motsvarighet till den låskistan har i princip inget spel alls där låskolven går in. Det är helt enkelt omöjligt att få in ett bladmått annan än de absolut tunnaste 0,10 dvs en tiondels milimeter. Att trycka på något med den tjockleken på bladmått är fullkomligt lönlöst, du får helt enkelt ingen kraft alls.