163 776 läst ·
810 svar
164k läst
810 svar
ASSA 2000 EVO
Jag testade med bladmått på mitt gamla lås, det var ju löjligt enkelt att öppna låset.
även fast man sett ett flertal klipp på nätet och på TV, så blir chockad när man gör det själv :eek:
Jag provade på mitt uppgraderade lås, den med en fyrkant under siffrorna 2002.
Helt omöjligt att få in t.o.m. det tunnaste bladmåttet. Så det känns i varje fall någorlunda säkert.
även fast man sett ett flertal klipp på nätet och på TV, så blir chockad när man gör det själv :eek:
Jag provade på mitt uppgraderade lås, den med en fyrkant under siffrorna 2002.
Helt omöjligt att få in t.o.m. det tunnaste bladmåttet. Så det känns i varje fall någorlunda säkert.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 180 inlägg
Det var en artikel i G-P idag (helt uppslag) om "vissa" lås och hur både ARN, Försäkringsbolag och KV ser på problemet. Alla verkar vänta ut varandra. Försäkringsbolagens tidigare regler gäller. Ingen åverkan = ingen ersättning, men detta har inte varit aktuellt att pröva än med ASSA 2002 Evo. Hmmm...
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=763&a=458284
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=763&a=458284
Då jag vill minnas att ARN kan ta tid på sig kanske man borde börja med att lämna in en anmälan till dom, för att ligga steget före om inte ASSA står för följderna och byter allas lås självmant (om man nu kan kalla det så efter den här tiden/cirkusen) eller åtminstone kostnadsfritt för låsinnehavarna.
Assa kan inte leverera dessa plåtbleck. Jag har beställt till 3 dörrar och fick endast ett bleck efter en vecka. När kommer de andra två. Med tanke på att Assa vetat om detta problem med låset ganska länge så är detta anmärkningsvärt att inte kunna leverera.
Visst har assa vetat om det länge.. Men när SBSC, SSF och försäkringsbolagen har hållts i det dolda (Ifs så visste ivafall SSF och SBSC om problemet ett litet tag innan ivafall) hur skall de då lyckas hålla leveranstakten på en produkt de tog fram men som inte blev godkänd förens efter några veckors anstormningar från kunder? Hade alla parter vetat om problemet så hade assa med all säkerhet haft ett bra lager på g.
Det pratas om uppdaterade låskistor från Assa ovan, jag kan tillägga att man får bara en uppdaterad 2002 låskista skickad till sig om man har en pardörr. Annars är det L -profilen som gäller.
Efter att ha känt och klämt på flertalet av Dormas låskistor så tycker jag inte det finns någon anledning och välja Assa framöver om de inte börjar visa lite mer tecken på att ge med sig.
Efter att ha känt och klämt på flertalet av Dormas låskistor så tycker jag inte det finns någon anledning och välja Assa framöver om de inte börjar visa lite mer tecken på att ge med sig.
Försäkringsbolagen har tydligen sin uppfattning om låsen kolla här:
http://www.privataaffarer.se//bostad/200811/utan-forsakring-vid-inbrot/
Det är surt när man sitter där utan skydd för sitt hus, men betala får man ju göra förstås för en försäkring som inte gäller.
Vi har försökt få nya låskistor från ASSA utan något resultat, de svarar inte.
Det är skandalöst svagt att agera på detta sätt som ASSA gör.
De organ som provat o godkänt låsen (Stöldskyddsföreningen)borde dra tillbaka godkännandet och kräva att kunderna får nya låskistor. Men "provningen" för godkännande är tydligen inte så omfattande, är väl snarast en formsak där tillverkaren betalar en avgift till Stöldskyddsföreningen. Fakta ett barn öppnar låset på 10sekunder!!!!!
Trodde att ett godkännande hade ett vist värde, men det verkar vara värdelöst när det kommer till kritan.
Deralta
http://www.privataaffarer.se//bostad/200811/utan-forsakring-vid-inbrot/
Det är surt när man sitter där utan skydd för sitt hus, men betala får man ju göra förstås för en försäkring som inte gäller.
Vi har försökt få nya låskistor från ASSA utan något resultat, de svarar inte.
Det är skandalöst svagt att agera på detta sätt som ASSA gör.
De organ som provat o godkänt låsen (Stöldskyddsföreningen)borde dra tillbaka godkännandet och kräva att kunderna får nya låskistor. Men "provningen" för godkännande är tydligen inte så omfattande, är väl snarast en formsak där tillverkaren betalar en avgift till Stöldskyddsföreningen. Fakta ett barn öppnar låset på 10sekunder!!!!!
Trodde att ett godkännande hade ett vist värde, men det verkar vara värdelöst när det kommer till kritan.
Deralta
Å den informationen bygger du på vad? inte verkligheten ivfall. eftersom du har missat att det är 2 olika organ involverade.SSF och SBSC. SBSC är dom som certifierar produkten.Deralte skrev:.....De organ som provat o godkänt låsen (Stöldskyddsföreningen)borde dra tillbaka godkännandet och kräva att kunderna får nya låskistor. Men "provningen" för godkännande är tydligen inte så omfattande, är väl snarast en formsak där tillverkaren betalar en avgift till Stöldskyddsföreningen. Fakta ett barn öppnar låset på 10sekunder!!!!!
Trodde att ett godkännande hade ett vist värde, men det verkar vara värdelöst när det kommer till kritan.
...
Om du läser på SBSC´s hemsida så ser du att all certifiering gällande lås är stoppad och normen skall arbetas om. Sen kommer samtliga lås att omcertifieras varefter vi får se vad utfallet blir.
Allt en 10åring kan öppna låset är olyckligt då man inte har haft en tanke på att det sättet va tillgripligt. Och eftersom metoden aldrig har använts förr finns den inte med som moment i den nuvarnde provningsnormen.
Normen i sig är en SS-EN norm vilket betyder att den bygger på en Europesk norm, dock har våran SS-EN norm dispens gällande hur proven skall gå till. EN-normen talar bara om total mekanisk provning. Ingen mänsklig provning alls. Medans SS-EN normen har med momentet manuell provning.
Och har man lite koll på hur en provningsprocess går till så vet man att det finns strikta linjer på hur man skall göra för att provet skall kunna återupprepas gång på gång.
Så summan är SSF provar lås mm enligt gällande normer. SBSC certifierar produkter som via provning uppfyller gällande normar.
SWEDAC är den statliga myndighet som ackrediterar företag såsom SBSC.
Deras norm verkar vara helt värdelös och alltså är deras sk. provning inte mer värt än en mugg ljummet piss. Undrar om en vanlig överfallsregel med hänglås klarar deras norm eller kanske tom. en vanlig hakregel?
Det är ungefär som flygplatskontrollants kontrollen. Då krävs att de ska hitta föremålen. Tyvärr är dessa "standardiserade" så de är en hög med dynamitgubbar & en klocka á la kalle anka eller en stor sexskjutare
Ingen fantasi krävs där inte.
Det är ungefär som flygplatskontrollants kontrollen. Då krävs att de ska hitta föremålen. Tyvärr är dessa "standardiserade" så de är en hög med dynamitgubbar & en klocka á la kalle anka eller en stor sexskjutare
somsakt ni skall va glada att vi har SS-EN norm och inte måste rätta oss efter EN-norm, då hade detta ALDRIG upptäckts eller åtgärdats.
Å fortfarande en norm tas fram genom ett digert arbete där man försöker Gissa sig fram till hur saker å ting skall provas och vilka metoder man kan tänka sig att låsen kan utsättas för.
notera även att det tog från 2002 fram till januari 2008 INNAN någon ens kom på metoden, och den personen som kom på metoden var som tur vad en av sveriges kanske bästa låssmed. Hur F*N (ursäkta språket) kan man då förvänta sig att detta än något som man borde ha tänkt på när man tar fram en Norm? Personerna bakom en en standard är inte mer än människor. Men ni skall va glada att man tar åt sig och tätar de brister som finns.
Vet själv inte hur många Evolås jag har haft isär på olika sätt. inte fan har jag tänkt att det va en möjligt sätt att öppna på.
Å fortfarande en norm tas fram genom ett digert arbete där man försöker Gissa sig fram till hur saker å ting skall provas och vilka metoder man kan tänka sig att låsen kan utsättas för.
notera även att det tog från 2002 fram till januari 2008 INNAN någon ens kom på metoden, och den personen som kom på metoden var som tur vad en av sveriges kanske bästa låssmed. Hur F*N (ursäkta språket) kan man då förvänta sig att detta än något som man borde ha tänkt på när man tar fram en Norm? Personerna bakom en en standard är inte mer än människor. Men ni skall va glada att man tar åt sig och tätar de brister som finns.
Vet själv inte hur många Evolås jag har haft isär på olika sätt. inte fan har jag tänkt att det va en möjligt sätt att öppna på.
Redigerat:
Assa gör sig ovän med alla! Snacka om att ledningen måste bort! Pinsamt dåligt skött.
Inte ens kommunala bolag som investerat i flera tusen Assa-hus får hjälp, se artikeln nedan.
Inte ens kommunala bolag som investerat i flera tusen Assa-hus får hjälp, se artikeln nedan.
Hur är styrelsen funtad?[länk]
Youtubefilm får HFAB att byta lås
2008-11-18 00:01
De nya dörrlåsen som skulle vara ”de säkraste på marknaden” höll inte måttet – HFAB vill byta ut dem, men låstillverkaren har hittills sagt nej.
Det är en film på internetsajten Youtube, utlagd i september, som ruskat om fastighetsägarna. Filmen visar hur lätt det är att lirka upp låskolven (hakregel) med hjälp av ett tunt metallblad som sticks in i låsspringan. Låset heter Assa Evo.
– Vi har satt in denna typ av lås vid renoveringar och andra tillfällen, eftersom det skulle vara säkraste på marknaden. Men filmen visar att det alls inte är så, säger Lars Keyser, förvaltningschef på kommunala fastighetsbolaget HFAB.
Han vill inte tala om hur många lägenhetsdörrar hos HFAB som är försedda med det aktuella låset eller i vilka bestånd.
– Det skulle vara att vägleda den vill göra inbrott. Det vill jag inte göra.
Men det är såpass många lägenheter att HFAB har tömt byggfirmor och låsbutiker i Halmstad på brytbleck för att skydda sig mot inbrott. Brytblecken monteras på dörren och täcker dörrspringan vid låset och stoppar tjuven. Lars Keyser ser detta som en temporär lösning.
– Vi vill ha låsen utbytta, säger han. Vi har trots allt köpt marknadens, som man sagt till oss, säkraste lås.
Kravet har framförts till låstillverkaren Assa. Låstillverkaren har enbart erbjudit sig att kostnadsfritt skicka brytbleck till sina kunder som permanent lösning. Trots det visade det sig att Assa inte kunde klara leverera beställningen av låsbleck från HFAB i tid, därav HFAB:s jakt på stan.
HFAB ligger just nu lågt vad det gäller vidare krav mot Assa, eftersom allmännyttans organisation, Sabo, börjat förhandla med låsföretaget.
– I nuläget kartlägger vi omfattningen på problemet, försöker ta reda på hur många lägenheter som har låset och hur våra medlemmar ser på saken, säger Nina Rådström-Oldertz, informationschef vid Sabo.
Någon uppgörelse mellan Sabo och låstillverkaren finns inte ännu.
Lars Keyser säger att han än så länge inte har några indikationer på att inbrott har skett i HFAB-beståndet, som består av totalt 10 000 lägenheter, på det sätt som Youtubefilmen visar
Tyvärr är Assa så stora att de till viss del har monopol på vissa områden, men man får hoppas att alla inköpare, låssmeder, fastighetsskötare, snickare, dörrtillverkare, privatpersoner m.m., åtminstone gör allt de kan för att bojkotta Assa och alla deras dotterbolag så mycket det bara går.