S
Alternativ 1
3D-modell av ett kök och matplats, modern design, minimalistisk stil, få färger, öppen planlösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alternativ 2
3D-rendering av ett modernt kök med skåp, vitvaror, och trägolv.
Skapa konto

Alternativ 3
Moderner, leerer Küchenbereich mit Einbauschränken, Elektrogeräten und Holzboden - 3D-Modell oder Planungsvorschau.
Skapa konto

Vad tycker ni om dessa tre olika konfigurationer? Bord saknas i alternativ 2 och 3 men det ska vara likadant som i alternativ 1

Walle85
Det du ritat upp liknar väldigt mycket köket vi byggde förra året. Vi är supernöjda med denna layout. Men skulle vi få ändra en sak så vore det att inte ha mikrovågsugnen så högt.

Modernt kök med vita skåp, köksö, rostfri kyl, espressomaskin, trägolv och öppet skåp.
Skapa konto

Notera att vi har diskmaskinen längst till vänster, så kan man ha luckan öppen utan att snubbla över den.
Glas ovanför diskhon och tallrikar och bestick i köksön i lådorna närmast diskmaskinen, så kan man lätt plocka ur utan att röra sig så mycket.

• Gilla
Anonymiserad 358496 och 1 till
  • Laddar…
Jag röstar på variant två, men skulle ställt in micron i ett väggskåp för att få mer bänkyta.

• Gilla
SvanteC och 1 till
  • Laddar…
S
R Ripley skrev:
Jag röstar på variant två, men skulle ställt in micron i ett väggskåp för att få mer bänkyta.
OK. det är min sambos favorit också.

Jag tycker det känns som det kommer bli problem att öppna kyl/frys när man sitter vid bordet och äter, eller ännu värre att hämta något ur micron.

Är det ickeproblem tro?

Jag säger också alt 2.
Fördelarna med att det är ett luftigt intryck vid ingången (alt 3, med kyl/frys där, ger ett tungt intryck), överväger att kyl/frys hamnar ganska långt ifrån bänkyta.

Hos oss skulle det nog inte vara ett problem 😀 man hämtar det som ska fram ur kylen innan vi sätter oss och äter eller värmer det som ska värmas i micron. Men om man äter i omlott och inte alla samtidigt kan det förstås bli stökigt.

Jag skulle säga alternativ 3.
Skulle bli tokigt om jag behövde gå tvärs över hela köket för att hämta nått när jag lagar mat.

Vi har ett kök som ganska mycket liknar just alt3, men med micron i ett överskåp längst till vänster.

• Gilla
Violina
  • Laddar…
Flytta ugnen så den inte är i dörröppningen, vi har våran som ditt alternativ 1 och det är ta mig fan döden. Dels blir det trångt att stå framför när man ska få in något tungt och kladdigt (gratäng fylld till kanten) sedan är man livrädd att någon av barnen ska komma springande när man behöver lämna luckan öppen för att ställa undan det man tagit ut.

• Gilla
lakman
  • Laddar…
Fairlane
Jag är också inne på alternativ 3.
Jag vill ha nära mellan kyl/frys och spisen.

Absolut 3, fast som skrivits tidigare, inte diskmaskinen mellan spis och vask.

Det är väldigt praktiskt med en avställningsyta nära kyl och frys som man kan lasta av på när man tar ut eller ställer in saker. Samma sak med ugn och micro (som det finns i alt3)

Beroende på hur ni diskar kan det vara bra att tänka på hur mycket plats man behöver för ev diskställ eller saker som behöver torka.

Var ska kaffekokaren stå? 🙂

Såhär ser vårt kök ut, dock något mindre stökigt när vi inte gör om hallen.
Det mesta var så när vi flyttade in. Har byggt till "köksön" och installerat frysen i det gamla städskåpet längst bort.

Skulle vi göra om hade det blivit något snarlikt, kanske möblerat om där kylen står.

• Ett kök med vita skåp, hushållsapparater och diverse föremål på diskbänken och bordet; använd och bebott rum.
    Skapa konto
  • Ett kök med vit skåpinredning, kylskåp täckt av magneter och teckningar, oordnad bänkyta.
    Skapa konto
BirgitS
S SueCia skrev:
Jag tycker det känns som det kommer bli problem att öppna kyl/frys när man sitter vid bordet och äter, eller ännu värre att hämta något ur micron.

Är det ickeproblem tro?
Vad blir det för avstånd mellan kyl/frys och matbordet?
På bilden ser det ut att vara långt men det kanske inte stämmer med verkligheten?
Hur är högskåpet som är längst till höger i alternativ 1 och som innehåller en mikro i alternativ 2 och 3 tänkt att användas?
För att bedöma hur viktigt det är att innehållet är nära diskbänken.

Hur kommer den lilla bänkytan vid högskåpen att användas?

Fairlane
Fairlane Fairlane skrev:
Jag är också inne på alternativ 3.
Jag vill ha nära mellan kyl/frys och spisen.
Som sagt alternativ 3, men jag hade nog bytt plats på diskho och diskmaskin.
Då får man tillgång till vatten lite enklare vid matlagning, närmare till att hälla av vatten samt kan ha diskmaskinen öppen utan att snubbla på den.

Walle85
S SueCia skrev:
OK. det är min sambos favorit också.

Är det ickeproblem tro?
Utifrån bredden på era bänkstommar så kan det bli tajt att sitta bekvämt och ha dörren öppen till kyl/frys, men det går. Men beror lite på bredden på bordet också såklart. Vi har 110 cm mellan köksö och bänkstommarna vid kyl/frys.

Modernt kök med vita skåp, rostfri kyl, trägolv, grå barstolar och dekorationer på köksön.
Skapa konto

Walle85
T TypRätt skrev:
Flytta ugnen så den inte är i dörröppningen, vi har våran som ditt alternativ 1 och det är ta mig fan döden. Dels blir det trångt att stå framför när man ska få in något tungt och kladdigt (gratäng fylld till kanten) sedan är man livrädd att någon av barnen ska komma springande när man behöver lämna luckan öppen för att ställa undan det man tagit ut.
Håller med att det inte är optimalt med barn, men går att lösa med en ugn som har en lucka som går att skjuta in när den är öppen. Begränsar dock val på ugn en del.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.