7 983 läst ·
54 svar
8k läst
54 svar
Åsikter om planlösning
Tittade på original ritningen nu och blir lite konfunderad över hur alla mått (bad/klk/tvätt) blivit så mkt mindre när du gjorde de i roomsketcher? Har du minskat huset?
ett alternativ hade f.ö. Varit att ha dörren in i sovrummet ifrån vardagsrummet istället så du får en hel vägg åt förvaring. För hallen är inte för liten IMO, men förvaringsmöjligheterna är lite dåliga.
Toan är 1.7x1.95 så godkänd är den tyvärr är den mot tvättstugan 1.7.J Jarlsgård skrev:3.3 är ju inte jättelite. Vad är måtten på toaletten? Minsta godkända måtten är 1.7x1.9 om jag inte är helt fel på det. Så den bör iaf vara godkänd i tillgänglighetsaspektom toalettväggen som är mot tvättstugan är mer än 1.6m så får ni lov att ha wcn mot den väggen, något jag skulle rekommendera. Så kommer man in genom dörren så har man wc till vänster, dusch snett till vänster och handfat rakt fram
![]()
Men det finns väl något tillgänglighets krav i tvätt stuga med ju men det löser man ju med att inte sätta garderober i utschaket mot skafferiet tills det är färdigt
Mot original ritningen så har jag breddat utrymmet i hallen för att få plats med sidofönster vid pardörren (så som Gammelnörden ritade) ska göra ny ritning när jag har tid där jag tar tillbaka måtten från originalet i hallenTittade på original ritningen nu och blir lite konfunderad över hur alla mått (bad/klk/tvätt) blivit så mkt mindre när du gjorde de i roomsketcher? Har du minskat huset?ett alternativ hade f.ö. Varit att ha dörren in i sovrummet ifrån vardagsrummet istället så du får en hel vägg åt förvaring. För hallen är inte för liten IMO, men förvaringsmöjligheterna är lite dåliga.
Det är sant ska nog ändra detBirgitS skrev:
Om det är vanligare när man ska till badrummet att man kommer från kök och vardagsrum än från hall och sovrum så föreslår jag att dörren hängs åt andra hållet.
Om tvättstugan ska användas som entré för hela familjen är den i minsta laget eftersom det verkar vara ont om plats för ytterkläder och skor för en hel familj. Om det i stället är stora entrén som används verkar det vara ont om plats i den.
Jag tänkte att direkt till höger när man går in i groventre så har man någon typ av garderob/ hängare för ytterkläder och skor
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Jag skulle tro att det behövs 120 cm fritt framför t.ex. en tvättmaskin där man behöver vrida sig och öppna en lucka/låda. Man bör inte heller ha en smalare korridor än så där det är tänkt att flera ska kunna passera och stå och klä på sig.Hojte skrev:
Glöm inte att kolla att värmepump, ventilationsaggregat, elcentral, medieskåp (där fibern kommer in), vattenfördelare och golvvärmefördelare mm. får plats någonstans också.Hojte skrev:
En tvättstuga behöver 130cm om jag inte läst helt fel.
Hur bred är dörren du satt in? En dubbeldörr har vanligtvis modulmått 14x21 eller 15x21. Den du ritat in ser väldigt bred ut (dubbeldörr är f.ö. Överskattat och i 9/10 fall mer opraktiskt än en vanlig IMO.)
Hur bred är dörren du satt in? En dubbeldörr har vanligtvis modulmått 14x21 eller 15x21. Den du ritat in ser väldigt bred ut (dubbeldörr är f.ö. Överskattat och i 9/10 fall mer opraktiskt än en vanlig IMO.)
Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 158 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 158 inlägg
När jag gjorde mitt förslag utgick jag från yttermåtten 11,2x7,8m och då blev det såhär
Jag räknade med en 140cm bred dubbeldörr till entrén för att ge plats åt fönster. När vi sökte bygglov för vårt äldre hus med dubbeldörr modell år 1890, gick det bra förutsatt att det fanns en 100 cm bred ytterdörr in till groventrén med möjlighet för ramp.
Minimått för tvättstugan verkar vara 180cm enligt informationsmaterial om tillgänglighet?
Anledningen till att jag vänsterhängde dörren till toaletten i hallen är för att jag tycker det känns med skyddat och som gäst vill jag kunna gå ut från toaletten utan att bli iakttagen från vardagsrummet av de andra gästerna o värdparet. ; )
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag räknade med en 140cm bred dubbeldörr till entrén för att ge plats åt fönster. När vi sökte bygglov för vårt äldre hus med dubbeldörr modell år 1890, gick det bra förutsatt att det fanns en 100 cm bred ytterdörr in till groventrén med möjlighet för ramp.
Minimått för tvättstugan verkar vara 180cm enligt informationsmaterial om tillgänglighet?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Anledningen till att jag vänsterhängde dörren till toaletten i hallen är för att jag tycker det känns med skyddat och som gäst vill jag kunna gå ut från toaletten utan att bli iakttagen från vardagsrummet av de andra gästerna o värdparet. ; )
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Rätt tänkt, och det är ju inte heller ovanligt att man har bråttom på toa när man kommer hem.Gammelnörden skrev:
Fvp står i hörnet nere till högerBirgitS skrev:
Jag skulle tro att det behövs 120 cm fritt framför t.ex. en tvättmaskin där man behöver vrida sig och öppna en lucka/låda. Man bör inte heller ha en smalare korridor än så där det är tänkt att flera ska kunna passera och stå och klä på sig.
Glöm inte att kolla att värmepump, ventilationsaggregat, elcentral, medieskåp (där fibern kommer in), vattenfördelare och golvvärmefördelare mm. får plats någonstans också.
Allt annat får plats på väggen mot badrummet
Samt data rack I skafferiet, får ju ha någon lösning för högtalare som går in dit med
Är ritad en 170 bred dörr just för att själva dörren ska kunna öppnas så att en rullstol ska komma in,J Jarlsgård skrev:
Pardörr är praktiskt om man har tillräckligt stor
Enl första ritningen så är innemåtten I huset 10500x7800Gammelnörden skrev:
När jag gjorde mitt förslag utgick jag från yttermåtten 11,2x7,8m och då blev det såhär [bild]
Minimått för tvättstugan verkar vara 180cm enligt informationsmaterial om tillgänglighet? [bild]
Tycker också om den hängningen på badrumsdörren bättre