.. man får gärna uttala sig om fasaderna också . Tar tacksamt emot alla åsikter, förbättringsförslag?
 
  • Ritning över enplanshus med detaljerade mått för varje rum och möblering, inklusive kök, vardagsrum och bastu.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av en husplan med detaljerade mått och rum för en byggdiskussion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektritning av en husfasad med flera fönster och en delvis synlig takkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av en husfasad med detaljerade fönster, dörren och takstruktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Linjeteckning av ett tvåvåningshus med varierade fönsterstorlekar och takstruktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Linjeteckning av husfasad med olika fönsterstorlekar och -stilar samt en skorsten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektritning av en husfasad med markeringar för mått och takvinklar, söker feedback på designen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Välkommen till forumet!

Är toaletten där nere tillgänglighetsanpassad, dvs. är det plats för en rullstolscirkel och tillräckligt med fritt utrymme på sidan av toaletten?
Kvällssolen ser ut att lysa rakt på teven.

Brukar vara mindre gnäll om alla barnsovrum är lika stora och det går att låta den delade sovrumsväggen gå i vinkel så att det nedre rummet får sina garderober "in i" det övre rummet för att göra dem mer lika. Det blir tystare om sovrum har garderober som fungerar som ljuddämpare mellan rummen.

Sovrum blir mer svårmöblerade om de har många fönster, det blir t.ex. svårare att få dit garderober och bokhyllor utan att möbleringen i övrigt blir konstig eller oönskad (typ inget dagsljus på skrivbordet).
 
Allmänt sett tycker jag att planlösningarna verkar mycket bra. Inte minst vad gäller rummens orientering. Ta till dig vad BirgitS skrivit i inlägg #2. Hon är duktig på detta. Jag är lite tveksam till fasadens uppdelning i tre skikt med panel i olika riktning. Jag föreslår att du begränser dig till två skikt, där du slår ihop de två nedre. Använd stående panel nedtill och liggande panel upptill, så tar du ner intrycket av höjd.
 
  • Gilla
Sylvestris och 1 till
  • Laddar…
Tack för era kommentarer! Tar till mig av alla tips och ska presentera dem för teamet. Wc:n på nedre plan är har utrymme för en rullstol med svängradie på 1,3 m. Däremot är det nog ev sämre vad gäller tillgänglighet till duschen på nedre plan, vet ni vad som gäller där?
Vi har diskuterat om de små femkantiga fönstrena (östra fasaden - sorry att texten till fasaderna föll bort), tycker ni att de är onödiga? Blir ju onekligen mer svårmöblerat.

Mvh
 
Fönster är ju inte bara till för att fasaden skall se snygg ut, utan också möjliggöra en utblick som är intressant. När det gäller de femkantiga fönstren tycker jag de verkar vara mer i vägen än till nytta. I den historiska förebild som ni uppenbarligen har går sådana fönster till en kattvind innanför rummet på övervåningen och har ju då en uppgift.
 
L Lapplisa skrev:
Tack för era kommentarer! Tar till mig av alla tips och ska presentera dem för teamet. Wc:n på nedre plan är har utrymme för en rullstol med svängradie på 1,3 m. Däremot är det nog ev sämre vad gäller tillgänglighet till duschen på nedre plan, vet ni vad som gäller där?
Vi har diskuterat om de små femkantiga fönstrena (östra fasaden - sorry att texten till fasaderna föll bort), tycker ni att de är onödiga? Blir ju onekligen mer svårmöblerat.

Mvh
Även dusch måste vara tillgänglig. Hela det hörnet ser rätt plottrigt ut. Försök få in bastun på övervåningen istället eller strunta i den. Det kommer bara att bli ett förråd iallafall när det ligger inklämt bakom tvättstuga/groventré på det där viset.

Mitt förslag: Lägg sovrummet där dusch/bastu och tvättstuga är, med dubbeldörr från vardagsrummet, så kan det nyttjas som komplement till vardagsrummet, typ bibliotek eller liknande, men är fortfarande godkänt som sovrum.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.