Åsikter om planlösning

3k läst  53 svar

1. Hojte
    Nybyggare · Nivå 7
    Hej hej
    Nu när man äntligen fått tag i en tomt som man vill bo på framöver så ska det så småningom startas en projekttråd också. Men vi får suga på den karamellen ett tag till
    Men vi behöver lite hjälp med planlösningen

Vi har utgått från västkustvillans modell fladen 161
    Vilket ger en 1 och ½ plans villa på 161 kvadrat
    https://www.vastkustvillan.se/vara-husmodeller/fladen-161/

Vi satt i tisdags och ändrade lite tillsammans med säljaren men blir inte helt nöjd med klädvården och toan. Då klädvården blir liten och hallen vid toan onödig typ.

Vi kommer i första hand bara göra första plan men övervåningen ska vara isolerad så det ska va enkelt att göra färdigt där uppe när det blir dags.

Så nu till planlösnings ritningarna

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20190425_180930__01.jpg

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20190425_180936__01.jpg

Har ni några förslag?

2. Gammelnörden
    Medlem · Nivå 13
  3. I
    Medlem Nivå 2
    Vi har en väldigt snarlik planlösning, mycket nöjda med den.

4. J
    Renoverare · Nivå 16
    Min första tanke var precis som gammelnördens översta fast om man vill så har man kvar skafferiet så som ni tänkt er och dörr in i förrådet ifrån klädvården istället.

Där uppe tycker jag det ser bra ut. Det jag dock hade ändrat är lite i stora sovrummet. Jag hade nog gjort båda klädkammarna större då sovrummet i sig just nu ser väldigt långsmalt ut. Bättre att sno 100-150cm till av det åt klädkammarna och få ännu mer förvaring.

Gällande fönstersättningen så hade jag då istället satt 3st fönster i bredd. 2st åt sovrummet och 1st åt den ena klädkammaren.

Sen hade jag dragit dörrarna närmare sovrummets "ytterväggar" så att man tex kan ha en byrå imellan dörrarna om man velat.

• Laddar…
  5. Hojte
    Nybyggare · Nivå 7
    Hur brett är ert hus? Samt hur stort till ytan på första plan?

6. Hojte
    Nybyggare · Nivå 7

Denna lösningen var ju en bra tanke, ska helt klart kolla vidare på den, man får ju mer bänkyta och så en lång korridor i klädvården som kan användas hela vägen

Vad för program har du gjort upp ritningen I?

Redigerat 27 apr 08:21
  7. Hojte
    Nybyggare · Nivå 7
    Bra tips, vi har inte tänkt så mycket på övervåningen iom att vi tyckt originalet var rätt bra, men finns ju så klart grejer att ändra när du påpekade det :)

med fönstrena tänkte du ett fönster i klädkammaren eller precis utanför?

8. Workingclasshero
    Medlem · Nivå 11
    Lägg en garderob/klädförvaring mellan toaletten och sovrummet/huvudkudden på övervåningen så sovrummet blir tyst.

Hallen har fått fina förslag redan, tänk över dessa.

• Laddar…
  9. J
    Renoverare · Nivå 16
    Jag tänker mig att man har 3st fönster i bredd på den gaveln, 2st i sovrummet och ett i klädkammaren. Dvs att utifrån ser det ut som om det tillhör ett och samma rum.

• Laddar…
  10. Hojte
    Nybyggare · Nivå 7
    Ja har väl tänkt att man placerar säng med huvud mot ytterväggen istället. Ja man har ju fått många bra tips

11. I
    Medlem Nivå 2
    Det är ca 12,5 x 9 i yttermått. Ca 105 m2 på första plan.

• Laddar…
  12. Gammelnörden
    Medlem · Nivå 13
    RoomSketcher :)

• Laddar…
  13. Hojte
    Nybyggare · Nivå 7
  14. J
    Renoverare · Nivå 16
    3.3 är ju inte jättelite. Vad är måtten på toaletten? Minsta godkända måtten är 1.7x1.9 om jag inte är helt fel på det. Så den bör iaf vara godkänd i tillgänglighetsaspekt (y) om toalettväggen som är mot tvättstugan är mer än 1.6m så får ni lov att ha wcn mot den väggen, något jag skulle rekommendera. Så kommer man in genom dörren så har man wc till vänster, dusch snett till vänster och handfat rakt fram :)

15. B
    Medlem · Nivå 17
    Om det är vanligare när man ska till badrummet att man kommer från kök och vardagsrum än från hall och sovrum så föreslår jag att dörren hängs åt andra hållet.

Om tvättstugan ska användas som entré för hela familjen är den i minsta laget eftersom det verkar vara ont om plats för ytterkläder och skor för en hel familj. Om det i stället är stora entrén som används verkar det vara ont om plats i den.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: