Hej!
Nu i svarta fredagar tider så har jag börjat kika på att införskaffa en skruvautomat. Kommer att gipsa om mer eller mindre alla väggar på ovanvåningen samt tak i stort sett hela huset och då känns det som en vettig investering.
Har sedan tidigare en del Makita i 18v plattformen och är egentligen inte ute efter något för 8k utan mer 2-3k.
https://www.bauhaus.se/skruvautomat-makita-25-55mm-dfr550zx1-18v-utan-batteri.html#full-description
Någon som har några åsikter om denna? Hittade lite gamla (>3år) kommentarer om en annan modell.
Så, bomba på med erfarenheter
Nu i svarta fredagar tider så har jag börjat kika på att införskaffa en skruvautomat. Kommer att gipsa om mer eller mindre alla väggar på ovanvåningen samt tak i stort sett hela huset och då känns det som en vettig investering.
Har sedan tidigare en del Makita i 18v plattformen och är egentligen inte ute efter något för 8k utan mer 2-3k.
https://www.bauhaus.se/skruvautomat-makita-25-55mm-dfr550zx1-18v-utan-batteri.html#full-description
Någon som har några åsikter om denna? Hittade lite gamla (>3år) kommentarer om en annan modell.
Så, bomba på med erfarenheter
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
Kan flika in att jag hade en sådan skruvautomat för massa år sen och den tilsammans med vinkelslipen18v DGA452 är en av dom sämsta köp jag någonsin gjort. nu vet jag att den skruvautomaten fick en ny automat del för några år sen så hoppas du fick den nya för den gamla va hemsk! Varannan skruv hoppade den över och man vart bara förbannad
, den krånglade enormt! 
Jag har köpt en sådan (samma som du länkar till). Är väl sådär nöjd med den.
Tar ett tag att lära sig hur man använder den bäst.
Problem med att skruven hamnar lite snett och sedan måste man stå och pilla för att få ut skruven från munstycket.
Men när det väl flyter på och det funkar är det kanon. Speciellt gips funkade kanon. Sätta osb och plyfa sådär, kändes som att motorn inte riktigt orkade dra in dem, så fick efter dra det lilla sista. Detta med speciella skruvar från Essve.
Problem med att skruven hamnar lite snett och sedan måste man stå och pilla för att få ut skruven från munstycket.
Men när det väl flyter på och det funkar är det kanon. Speciellt gips funkade kanon. Sätta osb och plyfa sådär, kändes som att motorn inte riktigt orkade dra in dem, så fick efter dra det lilla sista. Detta med speciella skruvar från Essve.
Det var ett trevligare svar att få höraShakula skrev:
Jag har köpt en sådan (samma som du länkar till). Är väl sådär nöjd med den.
Efter att ha provkört ett par makita skruvautomater gick jag på en Hilti istället. Visserligen begagnad, men den tjorvade inte en enda gång under hela husbygget på 150 + 50m². Lätt värt de 800kr som jag fick den för! Nu går den vidare hos tre kompisar som bygger varsin fjällstuga!
Sålde av Makitan då den strulade en del i nosen, bytte till Festools som är så mycket skönare. Man kan hålla knappen intryckt hela tiden och motorn går bara när man sätter an mot väggen, tyst och skönt.
Precis skaffat en DFR550 och var tvungen att testa, har aldrig provat en automat tidigare. Skruven är 30 mm Essve boardskruv. Verkar lätt att handskruva. Inställd på 30 mm på huvudet, provade även 25 och 35 mm. Ratten enligt symbolen för djupaste nivån. Batterierna är vanliga 3-ampere som inte är nya i år men de har inga problem att dra i 200x8 mm skruv med vanlig dragare även om det osar katt efter ett tag ur skruvdragarn.
Vad gör jag för fel? Hoppas det är något handhavandefel. Men verkar inte som att det slinter för huvudena på skruvarna ser intakta ut och bitset ser fint ut, verkar inte gnagt sönder.
Provat lite till nu efter kortet togs, är man noga så går de ofta ner men inte så djupt man önskar, de vill ligga lite över.
Vad gör jag för fel? Hoppas det är något handhavandefel. Men verkar inte som att det slinter för huvudena på skruvarna ser intakta ut och bitset ser fint ut, verkar inte gnagt sönder.
Provat lite till nu efter kortet togs, är man noga så går de ofta ner men inte så djupt man önskar, de vill ligga lite över.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder