Satsuki
A Albin Johansson3 skrev:
Svartlimmet var under dem röda, inte dem orangea. Det var det företaget sa. Dem sa att limmet nästan garanterat innehöll asbests men att det inte var någon fara så länge det inte slipades eller att dem röda plattorna lyftes upp. Istället ville dem kontrollera cementen som låg uppe på dem gamla röda asbests limmade plattorna, den som användes för att täcka dem med dem nyare orangea plattor.
Bara en kort kommentar, för tydlighetens skull - det heter ASBEST (inte asbets eller asbests eller någon annan variant)

Ingen kan säga något om asbestinnehåll utan att man analyserar ett prov. Jag hade aldrig litat på vad någon trodde, är det viktigt för dig får du skicka ett prov på analys.

Kan du förklara ålder och ordningsföljd igen? Som du säkert vet totalförbjöds asbest i början av 80-talet men man hade förbjudit det i vissa användningsområden redan innan…

P peroande skrev:
Lite rörigt. Jag tolkar dig så här:
I ditt kök finns två golvskikt. Det understa består av röda plattor som är fästa med svartlim. Analys tyder på att detta innehåller asbest. Huset är från 60- eller 70-tal (vet du inte exakt?) så det är fullt rimligt att golvet är fäst med asbesthaltigt material.
Fogen mellan de röda plattorna är inte analyserad. Den kan potentiellt också innehålla asbest.
Ovanpå de röda plattorna låg/ligger ett annat skikt med plattor som är orange. Som andra sagt är de troligen nyare (modemässigt är det 90-tal) och därmed monterade utan asbetshaltigt material. Har du gjort analys på dessa?

Om du kan nöja dig med att ta bort det översta skiktet och behålla de röda plattorna under ditt nya golv så behöver du inte oroa dig. Vill du ta bort de röda bör du låta en asbestsanerare göra det.
Precis. Du tolkade det helt rätt. Företaget analyserade inte limmet under dem röda plattorna, dem slog bara loss en bit, tejpade över där dem slog och sedan kollade och sa att det nästan var garanterat att det var asbests lim och därför bara en extra kostnad för mig att skicka det till analys.

Men dem sa att om så var fallet att det bara var asbests i limmet under dem röda plattorna så var huset inte kontaminerat även om några av dem spruckit då limmet var på undersidan av plattorna.

Är inte säker men tror dem röda plattorna var något plast aktigt?

Dem ville istället skicka en bit av cementen som låg uppe på då dem röda och sa att det var den som dammade och potentiellt kunde sprida asbests.

Dem kollade aldrig fogen mellan dem gamla röda plattorna, det var inte jag som tod bort 90 tals plattorna, det var min far (som skiter I säkerhet),

han gjorde det genom att slå loss dem med en skruvmejsel och en hammare (många av dem sprack) ,

dem röda asbests plattorna skall inte rivas upp utan istället läggas nytt golv över men jag var orolig för att det potentiellt skulle kunna ha spridits asbests pga hans primitiva sätt att bara slå bort dem gamla översta plattorna samt deras cement. Någon jag pratade med på reddit beskrev det som när man river bort ett plåster och hår åker med, att det på så sätt skulle ha kunnat ryckt med en del av det under.

Satsuki
Och hur gammalt är huset och när lades (sannolikt) de oranga plattorna av okänt ämne?

Att huset skulle vara ”kontaminerat” behöver du inte oroa dig för, men du kan ju våttorka hela golvet och väggarna om du är orolig.
Så vitt jag vet lade man inte eternit som golvplattor inne, däremot ska det kunna finnas asbest i vissa golvplattor som klistrades på golvet, men det är tunna plattor som man knappast kan slå av ett hörn på.

Så om jag förstår det rätt har din papp tagit bort ett lager röda plattor som satt med grått fix ovanpå ett lager av oranga plattor som (enl ett företag) sannolikt är limmade m svartlim?
Och du tänker inte ta upp det oranga golvet utan bara lägga nytt golv ovanpå?
I så fall skulle inte jag alls oroa mig… Evt (inget är säkert utan analys) asbest är ju begravd under två golv och i bunden form.

Satsuki Satsuki skrev:
Bara en kort kommentar, för tydlighetens skull - det heter ASBEST (inte asbets eller asbests eller någon annan variant)

Ingen kan säga något om asbestinnehåll utan att man analyserar ett prov. Jag hade aldrig litat på vad någon trodde, är det viktigt för dig får du skicka ett prov på analys.

Kan du förklara ålder och ordningsföljd igen? Som du säkert vet totalförbjöds asbest i början av 80-talet men man hade förbjudit det i vissa användningsområden redan innan…
Tack, skall försöka bättra mig med stavningen.

Angående det med prov, menar du typ ett lufts partikel prov? Dem tog som sagt var en bit av cementen då dem sa att det var den som dammade och om asbest limmet bara var på undersidan av dem nedersta plattorna så skulle det inte vara någon fara.

Angående husets ålder så vet jag inte exakt men det är från någonstans mellan 60 och 70.

Skall se om jag kan förklara händelseloppet mer kronologiskt.

1. Dem översta oranga plattorna togs bort med en hammare och skruvmejsel.

2. Det var röda plattor under, dem värkar vara något plast aktigt (men osäker då jag inte vågat röra dem och endast gått efter hur min pappa beskrivit dem då det var han som fick för sig att ta bort dem gamla)

3. Jag ringde ett företag som sedan slog loss en bit av dem röda plattorna och tejpade sedan över där dem slog bort.

4. Dem kollade på biten, såg att det var svart lim under, sa att det nästan garanterat var asbests lim och därför ingen idé att skicka in

5. Istället tyckte dem det var bättre att analysera en bit av cementen då dem sa att det var den som kunde sprida mest

6. Dem sa att det var ok att några av dem röda plattorna var lite små skadade då limmet satt på undersidan. Är osäker på om det var något emellan dem röda plattorna eller om det vara var under.

Satsuki
Tack, skall försöka bättra mig med stavningen.

Angående det med prov, menar du typ ett lufts partikel prov? Dem tog som sagt var en bit av cementen då dem sa att det var den som dammade och om asbest limmet bara var på undersidan av dem nedersta plattorna så skulle det inte vara någon fara.

Skall se om jag kan förklara händelseloppet mer kronologiskt.

1. Dem översta oranga plattorna togs bort med en hammare och skruvmejsel.

2. Det var röda plattor under, dem värkar vara något plast aktigt (men osäker då jag inte vågat röra dem och endast gått efter hur min pappa beskrivit dem då det var han som fick för sig att ta bort dem gamla)

3. Jag ringde ett företag som sedan slog loss en bit av dem röda plattorna och tejpade sedan över där dem slog bort.

4. Dem kollade på biten, såg att det var svart lim under, sa att det nästan garanterat var asbests lim och därför ingen idé att skicka in

5. Istället tyckte dem det var bättre att analysera en bit av cementen då dem sa att det var den som kunde sprida mest

6. Dem sa att det var ok att några av dem röda plattorna var lite små skadade då limmet satt på undersidan. Är osäker på om det var något emellan dem röda plattorna eller om det vara var under.
Tack! Då förstår jag lite bättre!
Hur gammalt är huset, är de understa plattorna original och hur gamla är plattorna din papp hackade bort (du skrev 90-tal, då var asbest sedan länge förbjudet)

Satsuki Satsuki skrev:
Tack! Då förstår jag lite bättre!
Hur gammalt är huset, är de understa plattorna original och hur gamla är plattorna din papp hackade bort (du skrev 90-tal, då var asbest sedan länge förbjudet)
Lite osäker på det men tror dem översta skall vara rätt säkra, många både här, samt företags gubbarna tyckte dem såg för nya ut för att vara original plattor, tror min pappa sa att dem sattes dit precis innan vi köpte huset vilket var runt 2013, dock rör han till ganska mycket så får ta det med en nypa salt.

Jag vet inte riktigt om dem understa var original plattorna men skulle gissa på det.

Det som oroar mig mest är om dem under skadats av hans felaktiga borttagnings metod och på så sätt då spridit asbest.

Tyvärr kan jag inte ge något exakt bygg datum på själva huset, jag vet bara att det byggdes någon gång mellan 60 och 70.

Satsuki
Om de översta plattorna sattes efter 1982 är innehåller varken plattorna eller fixet de satt i någon asbest.
Återstår i så fall de undre plattorna som kan vara limmade m svartlim och beroende på material/märke/tillverkare kan även själva plattan innehålla asbest. Nu är översta lagret borta och ni ska lägga nytt över, i stället för att ta bort de äldre plattorna. Då är det ju inget att oroa sig för 👍
Lycka till m renoveringen!

• Gilla
Albin Johansson3
  • Laddar…
Satsuki Satsuki skrev:
Och hur gammalt är huset och när lades (sannolikt) de oranga plattorna av okänt ämne?

Att huset skulle vara ”kontaminerat” behöver du inte oroa dig för, men du kan ju våttorka hela golvet och väggarna om du är orolig.
Så vitt jag vet lade man inte eternit som golvplattor inne, däremot ska det kunna finnas asbest i vissa golvplattor som klistrades på golvet, men det är tunna plattor som man knappast kan slå av ett hörn på.

Så om jag förstår det rätt har din papp tagit bort ett lager röda plattor som satt med grått fix ovanpå ett lager av oranga plattor som (enl ett företag) sannolikt är limmade m svartlim?
Och du tänker inte ta upp det oranga golvet utan bara lägga nytt golv ovanpå?
I så fall skulle inte jag alls oroa mig… Evt (inget är säkert utan analys) asbest är ju begravd under två golv och i bunden form.
Färgerna är bakvända men annars rätt 😅.

"...däremot ska det kunna finnas asbest i vissa golvplattor som klistrades på golvet, men det är tunna plattor som man knappast kan slå av ett hörn på."

Plattan dem slog bort en bit på var rätt tunn, lite tunnare än en kakel bit men tjockare än ett paper, kanske som en flyttkartongs vägg?

Från början var det meningen att den skulle skickas in men när dem såg limmet på undersidan tyckte dem inte det var någon idé.

"Och du tänker inte ta upp det oranga golvet utan bara lägga nytt golv ovanpå?"
Precis, jag är som sagt var bara orolig att han skadat dem under medans han slog bort dem översta, så även om dem sedan läggs över så kanske dem redan spridit en del asbest när han slog dem som satt över.

Satsuki
Färgerna är bakvända men annars rätt 😅.

"...däremot ska det kunna finnas asbest i vissa golvplattor som klistrades på golvet, men det är tunna plattor som man knappast kan slå av ett hörn på."

Plattan dem slog bort en bit på var rätt tunn, lite tunnare än en kakel bit men tjockare än ett paper, kanske som en flyttkartongs vägg?

Från början var det meningen att den skulle skickas in men när dem såg limmet på undersidan tyckte dem inte det var någon idé.

"Och du tänker inte ta upp det oranga golvet utan bara lägga nytt golv ovanpå?"
Precis, jag är som sagt var bara orolig att han skadat dem under medans han slog bort dem översta, så även om dem sedan läggs över så kanske dem redan spridit en del asbest när han slog dem som satt över.
Fast om han inte rivit upp alla plattorna är det nog inte mycket som lossnat och huset är knappas asbestkontaminerat. Däremot blir det en del damm när man slår bort kakel+fix, det är inte hälsosamt att andas in det.

Om ni nu har stark misstanke om att det undre lagret innehåller asbest kan man ju skriva på dem eller klistra fast en lapp/brev med meddelandet innan ni lägger det nya golvet. Kanske någon i framtiden som vill ta bort allt och då är det ju bra för dem att veta?

• Gilla
Albin Johansson3
  • Laddar…
Düsseldorff
Svartlimmet var under dem röda, inte dem orangea. Det var det företaget sa. Dem sa att limmet nästan garanterat innehöll asbests men att det inte var någon fara så länge det inte slipades eller att dem röda plattorna lyftes upp. Istället ville dem kontrollera cementen som låg uppe på dem gamla röda asbests limmade plattorna, den som användes för att täcka dem med dem nyare orangea plattor.
Okej. Svartlim under det undre lagret plattor. Om det är svartlim så innehåller det asbest, det är liksom själva grejen med svartlim. Men om du inte ska bryta upp de plattorna så spelar det som sagt ingen roll. Låt det vara, svartlim är ett otroligt bra lim så länge man låter det vara.

• Gilla
Albin Johansson3
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.