Byggahus.se
Hej! Tror ni det finns asbest här? Huset är byggt 76.

• 20190524_100544.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20190524_100554.jpg
    Skapa konto
Ser ut som något textilaktigt, ej asbest.

• Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
E etompau skrev:
Ser ut som något textilaktigt, ej asbest.
Är under en plastmatta från vårat sovrum. Du tror inte det är asbest?

Nej.

E etompau skrev:
Nej.
Okay tack! Skickade även bilderna till jt sanering så får jag se vad dem säger om det. Blev lite fundersam när jag hade börjat riva

E etompau skrev:
Nej.
Detta är nog limmet, det är inte asbest där heller tror du?

• 20190524_123722.jpg
    Skapa konto
Nej, kan ej se att detta skulle vara asbestfiber. Det är något textilbaserat som syns på bilden.

Magnus E K
Ditt hus är från precis på gränsen där asbest slutade användas i plastmattor och det ser inte ut som det brukar på dina bilder, men går ändå inte att helt avfärda. (Om det är textilfibrer så brinner de, så det är sak du kan testa.)

Magnus E K Magnus E K skrev:
Ditt hus är från precis på gränsen där asbest slutade användas i plastmattor och det ser inte ut som det brukar på dina bilder, men går ändå inte att helt avfärda. (Om det är textilfibrer så brinner de, så det är sak du kan testa.)
Eldade lite o det tog fart direkt, både underdelen av mattan och det som är på golvet

Det säger inte så mycket. Mattor och lim med asbest brinner bra även om inte just själva asbestfibrerna brinner.

Just i ditt fall skulle jag dock inte vara orolig ändå.

Magnus E K
Då är det nog lugnt! Det lim som syns på bilden är ju dessutom ljust medan asbesthaltigt lim brukar vara (alltid är?) mörkt.

Edit: Skrev för sakta igen (surfplatta utan tangentbord). Skicka till test för att vara 100% säker.

Magnus E K Magnus E K skrev:
Då är det nog lugnt! Det lim som syns på bilden är ju dessutom ljust medan asbesthaltigt lim brukar vara (alltid är?) mörkt.

Edit: Skrev för sakta igen (surfplatta utan tangentbord). Skicka till test för att vara 100% säker.
Läst att limmet med asbest är svart eller brunt och även gulbrunt

useless useless skrev:
Det säger inte så mycket. Mattor och lim med asbest brinner bra även om inte just själva asbestfibrerna brinner.

Just i ditt fall skulle jag dock inte vara orolig ändå.
Varken över limmet eller mattorna?

Precis.

Såhär ser mattan ut på undersidan, dock blöt på bilden då det regnat ute

• 20190524_190106.jpg
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.