sten/marmor. går att slipa till och få snyggG Grymtorolig skrev:
har du tur med dom där fönsterbrädorna så har man en snygg fossilG Grymtorolig skrev:
Lägenheten är ju från 60 talet typ 63 tror jag....Finns det nån regel på hur man gör för att se/känna skillnad? Den är kall som sten i varje fall men det kanske eternit också är.
Jag har en eternitfönsterbräda i trädgården, ska se om det går att få en vettig bild på den, måste bara kantskära gräset först. Men som sagt, det där ser ut som en finfin stenbräda, eternit är jämnare i färgen, och när det går "flisor" ur en sdåan märker man att det är fiber.
Plus att råka slå en flisa ur en sådan är ingen fara, men du ska inte såga i dem, stendamm är lika otrevligt för lungorna som asbest.
Men som flera påpekat: det virvlar inte omkring av sig själv, det är ingen gas, utan det blir fibrer i luften medan man bearbetar det. Och det är det ju ingen som gör hos dig.
Det är alltså INTE farligt att ha svartlim under linoleummattan, om de slarvat med borttagningen. Det som är farligt är att ta bort det. När det är borta är det ofarligt igen.
Tänk på det som en flaska gift: så länge flaskan står i skåpet är giftet ofarligt, det är inte förrän du dricker det som det är farligt. Men det är bra att veta om var det finns, så att man inte dricker giftet/bearbetar asbest av misstag.
Plus att råka slå en flisa ur en sådan är ingen fara, men du ska inte såga i dem, stendamm är lika otrevligt för lungorna som asbest.
Men som flera påpekat: det virvlar inte omkring av sig själv, det är ingen gas, utan det blir fibrer i luften medan man bearbetar det. Och det är det ju ingen som gör hos dig.
Det är alltså INTE farligt att ha svartlim under linoleummattan, om de slarvat med borttagningen. Det som är farligt är att ta bort det. När det är borta är det ofarligt igen.
Tänk på det som en flaska gift: så länge flaskan står i skåpet är giftet ofarligt, det är inte förrän du dricker det som det är farligt. Men det är bra att veta om var det finns, så att man inte dricker giftet/bearbetar asbest av misstag.
Skärp dig och slappna av. Det kan finnas massor med gamla material i lägenheten men det är 0% risk när det bara ligger där. Inte heller skurna mattor trasiga dörrar mm ger någon exponering.
Visst, om du hittar eternit i lägenheten, filar det till pulver och sen snortar upp det så kanske du får i dig lite men annars nej. Du/ni exponeras av betydligt värre saker bara ni går ett varv på stan.
Din oro för asbest är en större hälsorisk än asbesten själv. Tänk på blodtrycket
Visst, om du hittar eternit i lägenheten, filar det till pulver och sen snortar upp det så kanske du får i dig lite men annars nej. Du/ni exponeras av betydligt värre saker bara ni går ett varv på stan.
Din oro för asbest är en större hälsorisk än asbesten själv. Tänk på blodtrycket
Ok tack för svar. Ta gärna en bild på ditt fönsterbräde. Just nu känns det som om jag tänker att asest kan dölja sig var som en helst här och utgör ett hot....Har ju liten bebis här hemma så är som en hönsmamma som oroar mig och vill skydda mot allt. Alla borrar ju och sätter upp saker i sina lägenheter....Så hoppas att det inte finns i våra väggar eller i skåp. Däremot är jag nästan 100 på att det finns i kakelfogarna i köket...det kaklet är inte omlaggt sedan dess att lägenheten byggdes. Där har det lossnat lite grann emellan plattorna här och var men vet ej om jag gjort det eller hur länge det har varit så....men kommer inte våga använda stålull nåt mer när jag skurar (tror jag gjort det nån gång förut). Imorgon ska de hit och ta ut en gammal frys ur ett skåp och framöver måste det sågas upp under diskbänken/slasken då det varit en läcka och man vill se om fukt och mögel finns under. Där tänker jag att det finns gammalt golv.eller andra gamla orginal material från 60-talet och så är det precis vid rör ju....tycker det är skit läskigt och vill inte riskera nåt med bebis här. Bovärden vet ju inte om materialen med säkerhet heller . Funderar på att kontakta en asbestsanerareAnna_H skrev:
Jag har en eternitfönsterbräda i trädgården, ska se om det går att få en vettig bild på den, måste bara kantskära gräset först. Men som sagt, det där ser ut som en finfin stenbräda, eternit är jämnare i färgen, och när det går "flisor" ur en sdåan märker man att det är fiber.
Jag håller med dig om att min oro inte är bra.....nästintill sjuklig kanske? ! ska försöka släppa det här och tänka på nåt roligt istället. Lättare sagt än gjort bara.S Stuff skrev:Skärp dig och slappna av. Det kan finnas massor med gamla material i lägenheten men det är 0% risk när det bara ligger där. Inte heller skurna mattor trasiga dörrar mm ger någon exponering.
Det där var väl onödigt raljant, och troligtvis inte sant heller.S Stuff skrev:
Men annars håller jag med dig det andra. Trådskaparens oro är helt obefogad, och skadar säkerligen livskvalitén, och kanske hälsan med. Alltså bara själva oron i sig.
Till TS, försök att inse att genom att bara leva ditt liv helt som vanligt så utsätter du dig inte för mer asbest än vad vi som lever i städerna redan har som bakgrundsbelastning.
Det spelar ingen roll om du har något litet borrhål eller något konstig kantstött skiva.
Din dagliga dos av asbest får du alltid i dig, oavsett om du bor i ett helt nybyggt hus, eller ett 150 år gammalt, eller att du går på en gata i stan (där du dessutom får i dig mycket mer som är mer skadligt) eller om du går på ICA.
Den genomsnittsdosen på några tusen asbestfibrer som du andas in dagligen kanske ökar 10-20% just den dagen som du borrar ett hål i din lägenhet i ett asbesthaltigt material, så det är bara att inse att din årsdos av inandade asbestfibrer inte blir ens märkbart påverkad.
Tillfället när du ska ta upp din vaksamhet och oro är den dagen som lägenheten ska genomgå större ingrepp, som att t.ex. riva upp ett gammalt golv, riva en vägg, dra om ventilationskanaler osv.
När man gör saker i den storleken i en 60-tals lägenhet ska man gärna göra riskanalysen ordentligt samt gärna skydda sig.
Fast även om du inte skyddar dig alls när du gör ett sådant här ingrepp, och bara gör det några ggr i ditt liv så är risken att du drabbas av någon asbestrelaterat sjukdom ända faktiskt mindre än att du blir mördad någon gång i ditt liv. (särskilt om du är kvinna, tyvärr)
De som är hantverkare och kanske utsätter sig i snitt några gånger i månaden under hela sitt yrkesliv bör verkligen skydda sig, deras ökade risk skulle nog börja vara rent statistiskt mätbar i alla fall.
Vilket av det tror du inte är sant? Asbest kan göra skada genom inandning av lösa asbestfibrer. Asbest bunden i mattor och liknande är ofarligt.Mikael_L skrev:
Att det uppfattas raljant är för att det börjar kännas lite tröttsamt att det dyker upp en ny tråd varje vecka av någon som är orolig för asbest.
En asbestsanering kan du väl inte initiera utan hyresvärdens inblandning? Det kan ju innebära ett i princip hela lägenheten renoveras. Du ska också vara medveten om att en asbestsanering nödvändigtvis inte gör din hemmamiljö hälsosammare. Visst kan en bra sanerare göra materialen och luften i lägenheten asbestfria. Om man däremot väljer en dålig slarvig sanerare så kan man förvisso bli kvitt asbestmaterialen i lägenheten men att slarv gör att en del asbest frigörs och rörs runt i luften. De bundna materialen blir bättre men asbesten i dammform/luften ökar så i slutändan är det en massa jobb gjort till ingen eller negativ nyttaG Grymtorolig skrev:
Ja det är lite tröttsamt med den ganska överdrivna rädslan för asbest, men jag tror inte att det är bra att man försöker bemöta det med en onödig ofarlighetsattityd.
Att massivt bearbeta asbest, som det stod i inlägget jag reagerade mot, släpper loss en rejäl mängd fiber;
"om du hittar eternit i lägenheten, filar det till pulver och sen snortar upp det så kanske du får i dig lite men annars nej"
... och denna taktik att uttrycka sig tror jag inte lugnar de som är oroliga, jag tror de genomskådar det.
Bättre att vara saklig.
Och en sak man kan vara saklig om är att även enstaka kraftiga exponeringar brukar mycket sällan leda till några framtida problem. För "innan asbest blev farligt" så utsatte sig väldigt många för väldigt kraftiga exponeringar, en del personer dessutom extremt frekvent, de som arbetade med asbesttillverkning och asbesthaltiga material. Och vi vet ju idag att t.o.m för dessa personer var det få som råkade ut för asbestrelaterade sjukdomar.
Att massivt bearbeta asbest, som det stod i inlägget jag reagerade mot, släpper loss en rejäl mängd fiber;
"om du hittar eternit i lägenheten, filar det till pulver och sen snortar upp det så kanske du får i dig lite men annars nej"
... och denna taktik att uttrycka sig tror jag inte lugnar de som är oroliga, jag tror de genomskådar det.
Bättre att vara saklig.
Och en sak man kan vara saklig om är att även enstaka kraftiga exponeringar brukar mycket sällan leda till några framtida problem. För "innan asbest blev farligt" så utsatte sig väldigt många för väldigt kraftiga exponeringar, en del personer dessutom extremt frekvent, de som arbetade med asbesttillverkning och asbesthaltiga material. Och vi vet ju idag att t.o.m för dessa personer var det få som råkade ut för asbestrelaterade sjukdomar.
Redigerat: