Hej! Har försökt att söka fram svar på min fundering men inte hittat ngt tydligt svar/tråd.

Min fråga är följande med lite historik.
Har nyligen ärvt ett hus av min far(mor gick bort för flera år sedan). I huset så är elen nyinstallerad, man har dragit om och jordat alla kontakter samt bytt ut proppskåpet med ett automatskåp med jordfällsbrytare(tror det heter så).

Min problem nu är att jag inte hittar ngt kvitto eller liknande på arbetet, tror någon bekant som jobbar som elektriker hjälpte min far med detta men vet ej vem.

Jag är säkert på att allt är bra och korrekt utfört. Men finns det ngt sät/möjlighett att få detta godkänt i efterhand?

Skulle det tex räck med att göra en elbesikting eller ett sånt där test eio-test som nämns i hissa trådar?

Önskar gärna snabbt svar då jag Hill reda ut detta innan jag ev fortsätter att renovera alt. Sälja huset.

Vem ska godkänna det och av vilken anledning?

Jordfelsbrytare heter det. :)

Normalt sett så lämnar elektriker inga papper efter sig, annat än en fet faktura. Det är heller inga papper man har någon skyldighet att ta fram eller visa. Vid en ev. el-olycka kommer försäkringsbolag och/eller polis att göra en undersökning och om något påfaller felaktigt så kommer de att göra en utredning om vem som är ansvarig.
Då är det normalt el-firman som granskat arbetet men om det inte går att få fram vem som gjort arbetet vet jag inte vad som händer... :o

Mest för att få säkerställt att det är korrekt draget. Skulle det hända ngt och det visar sig att det varit ngt fel på elen så täcker nog inte vår villaförsäkringen detta. Alternativt om vi säljer det och att det sedan händer ngt så vill inte jag behöva stå för ngt i efterhand(men det kanske inte fungerar så).

Jag är en dåligt insatt amatör som ej ägt hus tidigare utan bara bott i hyreslägenhet så det är bara därför jag försöker vara nog.