Hej! Har försökt att söka fram svar på min fundering men inte hittat ngt tydligt svar/tråd.

Min fråga är följande med lite historik.
Har nyligen ärvt ett hus av min far(mor gick bort för flera år sedan). I huset så är elen nyinstallerad, man har dragit om och jordat alla kontakter samt bytt ut proppskåpet med ett automatskåp med jordfällsbrytare(tror det heter så).

Min problem nu är att jag inte hittar ngt kvitto eller liknande på arbetet, tror någon bekant som jobbar som elektriker hjälpte min far med detta men vet ej vem.

Jag är säkert på att allt är bra och korrekt utfört. Men finns det ngt sät/möjlighett att få detta godkänt i efterhand?

Skulle det tex räck med att göra en elbesikting eller ett sånt där test eio-test som nämns i hissa trådar?

Önskar gärna snabbt svar då jag Hill reda ut detta innan jag ev fortsätter att renovera alt. Sälja huset.

Vem ska godkänna det och av vilken anledning?

Jordfelsbrytare heter det. :)

Normalt sett så lämnar elektriker inga papper efter sig, annat än en fet faktura. Det är heller inga papper man har någon skyldighet att ta fram eller visa. Vid en ev. el-olycka kommer försäkringsbolag och/eller polis att göra en undersökning och om något påfaller felaktigt så kommer de att göra en utredning om vem som är ansvarig.
Då är det normalt el-firman som granskat arbetet men om det inte går att få fram vem som gjort arbetet vet jag inte vad som händer... :o

Mest för att få säkerställt att det är korrekt draget. Skulle det hända ngt och det visar sig att det varit ngt fel på elen så täcker nog inte vår villaförsäkringen detta. Alternativt om vi säljer det och att det sedan händer ngt så vill inte jag behöva stå för ngt i efterhand(men det kanske inte fungerar så).

Jag är en dåligt insatt amatör som ej ägt hus tidigare utan bara bott i hyreslägenhet så det är bara därför jag försöker vara nog.

Om det är relativt nyinstallerat kan elinstallatören ha lämnat efter sig ett protokoll över den kontroll han då gjorde. Men om inte din far begärde det så kanske det inte lämnades över. Eventuellt kan dock elfirman ha sparat detta papper, om du vet vem som utförde jobbet.

Vad jag förstår så har detta papper har ingen direkt betydelse för din ersättning vid ev skada, utan möjligen ifall försäkringsbolaget kan rikta ett skadeståndsanspråk på elfirman. Du kommer att bli ersatt. Det finns inga papper som "godkänner" en elinstallation, utan det är installationen i sig - den kan nämligen bara vara utförd på ett sätt - korrekt och säkert (nåja...;))

Nu antar jag att du inte är intresserad av vad som händer om huset brinner ned, utan du vill försäkra dig om att det inte brinner ned. Är du osäker på elinstallationen kan du ju låta en elinstallatör göra en kontroll, t.ex enligt den mall som EIO tagit fram http://www.eio-eltest.se/

Nätleverantören kan möjligen ha uppgift om installatör om det i samband med renoveringen också gjordes ändring av huvudsäkringar.
En sådan ändring måste anmälas av behörig elektriker.

Är du osäker på installationen så låt utföra en "eltest".
Det finns inga papper som godkänner en elinstallation, en korrekt utförd installation är godkänd, det går inte att godkänna en installation i efterhand.

Ok tack! Då blir det ett eltest till att börja med.

Ring en lokal elektriker och be han titta över elen om du är orolig.

Om huset brinner ner pga dålig utförd el så står man inte utan ersättning ifrån sitt bolag som många tror.
På sin höjd kan man få lite högre självrisk.

Men det bästa med att ha en korrekt elanläggning är att den är säker för människa, djur och egendom!

Är du osäker så be en elektiker titta över installationen och se att den ser korrekt ut. Men om du inte hittar tecken på slarv, fel eller brister någonstans så tror jag inte att du behöver oroa dig över elinstallationen. Du har en jordfelsbrytare som fångar majoriteten av alla elfel. Om du kompletterar upp huset med en uppsättning brandvarnare, en eller två brandsläckare och en bra försäkring så tycker jag absolut att du gjort tillräckligt.

Är du orolig för brand är det framförallt en spistimer du ska satsa på som förebyggande åtgärd. Sedan brandskydd på levande ljus, och att byta ut inomhusrökningen mot någon annan hobby.

Redigerat:
EyEr0n skrev:
Om huset brinner ner pga dålig utförd el så står man inte utan ersättning ifrån sitt bolag som många tror.
På sin höjd kan man få lite högre självrisk.
Precis! Det verkar vara en rätt allmän uppfattning här på forumet att man blir utan ersättning om det begåtts nåt fel. I I så fall behövs ju inga försäkringar för är allt gjort rätt och allt används på rätt sätt så händer inga olyckor. Ja utom då rena sabotage men hur vanligt är det? Grannen eldade upp sitt garage och sin bil när han höll på med att byta avgassystem. Riktigt klumpigt och vårdslöst men nog tusan fick han ut på försäkringen.

Tack såycket alla för era svar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.