Hej forumet!
Vi har sedan lite över ett år 2 st luft/luft värmepumpar i huset (2 våningar). Vi kyler ner på sommaren och värmer upp på höst, vinter och vår. Inga ytterligare el-element behövs. Nu till min fundering, som har med det här med kyla att göra:
Jag kan inte se på vår el-förbrukning att kylan drar särskilt mycket ström. Självklart en del, men inga gigantiska mängder. Jag hade heller inte förväntat mig det, då min teori är att den bara ska kyla ner huset 2 - 5 grader jämfört med när den ska värma upp, då den ska skapa en skillnad mellan ute och inne på 1 - 40 grader.
I artikeln i Aftonbladet hävdas att nedkylningen i princip äter upp vinsterna man gör när man värmer upp. Jag tror inte på detta, men har inte mer belägg för det än ovanstående, vilket ju är långt ifrån någon vetenskap att luta sig mot. Någon som vill bidra med erfarenheter?
https://www.aftonbladet.se/tester/a/g6VzjA/allt-du-maste-veta-innan-du-ska-kopa-luftvarmepump
Vi har sedan lite över ett år 2 st luft/luft värmepumpar i huset (2 våningar). Vi kyler ner på sommaren och värmer upp på höst, vinter och vår. Inga ytterligare el-element behövs. Nu till min fundering, som har med det här med kyla att göra:
Jag kan inte se på vår el-förbrukning att kylan drar särskilt mycket ström. Självklart en del, men inga gigantiska mängder. Jag hade heller inte förväntat mig det, då min teori är att den bara ska kyla ner huset 2 - 5 grader jämfört med när den ska värma upp, då den ska skapa en skillnad mellan ute och inne på 1 - 40 grader.
I artikeln i Aftonbladet hävdas att nedkylningen i princip äter upp vinsterna man gör när man värmer upp. Jag tror inte på detta, men har inte mer belägg för det än ovanstående, vilket ju är långt ifrån någon vetenskap att luta sig mot. Någon som vill bidra med erfarenheter?
https://www.aftonbladet.se/tester/a/g6VzjA/allt-du-maste-veta-innan-du-ska-kopa-luftvarmepump
Absolut du har rätt. I Sverige handlar det bara om några få grader vid behöver kyla ned och det blir alltid svalare ute på kvällar och nätter. Stor skillnad mot tropikerna som kan ha 40+ grader. Sedan har moderna LLVP väldig hög SEER så för 1 kWh el kan man få över 9 kWh kyla, en jättefin verkningsgrad.
Man lockas verkligen att tro att du vet vad du pratar om - tack för du delar dina kunskaper!J Josth skrev:Absolut du har rätt. I Sverige handlar det bara om några få grader vid behöver kyla ned och det blir alltid svalare ute på kvällar och nätter. Stor skillnad mot tropikerna som kan ha 40+ grader. Sedan har moderna LLVP väldig hög SEER så för 1 kWh el kan man få över 9 kWh kyla, en jättefin verkningsgrad.
ps. Har hört om folk som inte använder AC´n i bilen för att det drar så mkt extra bränsle .....
Det är faktiskt sant beroende på temperatur.V view99 skrev:
Vare sig man gillar det eller inte så är AC en energiintensiv sysselsättning styrd av termodynamiska lagar - att det drar någon dl extra beror på att AC med hjälpsystem vill ha runt 1.5-2 kW från motoraxeln vid normal användning och det kostar 1 liter i timmen i soppa om motorn går något så när effektivt (vilket den dessvärre inte gör vid lättare dellast och tomgång när det gäller bensinmotorer)
Är det riktigt varm med kokhet bil och man starta AC för att kyla så kan det gå riktigt tungt - kompressorn drar uppemot 4 kW från motorn (enligt rapporten) och i detta läge brukar ventilationen vara påslagen max (300 Watt ventilationsfläkt, 300 Watt kondensorfläkt, generator har ca 50% verkningsgrad => 1200Watt tas från motoraxel + kompressorn 4 kW vilket ger tillsammans 5.200 kW eller runt 7 hästar. Hade man dragit ut den energin ur ett bensinelverk så hade den velat ha 3 liter soppa per timme (räknat motor/generator ca 20% verkningsgrad) eller räkna på 10 mil/timme så skulle det bli ca 3 dl soppa per mil i extra förbrukning. COP är faktiskt bättre i den situationen med 1.74 och 7 kW kylkapacitet vid 40 graders luftinloppstemp och full pådrag än vid lugnare pådrag i exemplet innan i inlägget.
Nu är det inte så i flesta fallen och det kanske bara drar 1.5 - 2 kW för AC med allt hjälpsystem inräknat och drar då runt 1 liter per timme eller 1 dl/mil vid 100 km/h om man räknar med att motorn arbetar med 20% verkningsgrad (dellast på motorn när man rullar i tex 90 km och därmed lägre verkningsgrad på motorn)
https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=22&t=57301&st=0&sk=t&sd=a&start=48
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4dmy1e/bilen-drar-mindre-med-fonstren-uppe-och-acn-igang
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 816 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 816 inlägg
Visst kostar det att kyla men ack så skönt
, när det är riktigt varmt
Dock tror jag inte att hela besparingen äts upp av AC användningen, dels är det kortare period som kyla behövs och dessutom är llvp effektivare på kyla än värme
Dock tror jag inte att hela besparingen äts upp av AC användningen, dels är det kortare period som kyla behövs och dessutom är llvp effektivare på kyla än värme
Klicka här för att svara