som sagt
jag anser också att tex Fortum tar ut överpriser
(ock mig veterligen finns det inget ex där någon av de stora har köpt upp ett fjvbolag där man inte inom några, inte första året av politisska skäl, men efter någr år höjt avgifterna kraftigt, samma gäller där man köpt upp eldistributionsbolag)

men

ofta haltar uträkningarna/jämförelserna mellan olika alternativ därför att man väldigt ofta räknar på ett sätt som gynnar det val man själv förespråkar
Sen är det också en annan fråga om/hur eget arbete räknas
Sen gäller ju fjv bara i tättbebyggt
och det finns otaliga ex som styrker/förkastar våra olika påståenden

Visst är det oerhört störande när man går ut och trumpetar en delkostnad och ropar hurra vad vi är billiga

hos sydkraft kan det se ut så här
energipriset 36,5 öre /kwh
effektpris 15 öre /kwh
grundpris 2700kkr /år

summa ca 63 öre /kwh

sak samma gäller elpriset, vi kan förhandla mellan bolagen om vi ska betala 23- 29 öre/kwh.....men i realiteten kostar det oss 95-101öre/kwh när alla ska ha sitt.
Sorgligt att man mer eller mindre medvetet försöker mörka den verkliga kostnaden

Kapitalkostnaden för en 150,000 kr investering (typ bergvp) 3%, 15 år blir för typvillan (20,000 kWh uppvärmn & varmvatten) just 63 öre/kWh

Tillkommer då elkostnad (säg 100 öre/kWh dividerat med cop à 2-3). Det blir 33-50 öre/kWh
Sen tillkommer det faktum att med stor sannolikhet är kostnader för typ drift, underhåll, försäkringar lägre för en undercentral (fjv) än för vilket annat system.

så - än ger jag mig inte ;) (och vidhåller att fjv-leverantörerna kan räkna på alternativkostnaden för majoriteten av potentiella konkurrenter, tyvärr)

men
det är faktiskt så att tex Sydkraft tjänar bättre på att låsa upp en villa i orten X (där man redan har en fjv-stam och ett elnät som stryker förbi tomten) till en värmepump än till fjv ::)

sen kommer detta med "bindning"

säg det systemval som inte innebär en "bindning" i praktiken.

direktel - det kan man hoppa av när som helst och installera något annat utan eg förlora annat än elradiatorkostnaden (som är lägre än de flesta alternativen)
en vedpanna - tja den måste man tjäna in innan man kan byta, likaså värmepump, solfångare, osv
men man kan ibland konvertera till tex pellets och/eller komplettera med sol, vp osv
en vp kan ...osv

Yondalar skrev:
Kapitalkostnaden för en 150,000 kr investering (typ bergvp) 3%, 15 år blir för typvillan (20,000 kWh uppvärmn & varmvatten) just 63 öre/kWh

Tillkommer då elkostnad (säg 100 öre/kWh dividerat med cop à 2-3). Det blir 33-50 öre/kWh
Sen tillkommer det faktum att med stor sannolikhet är kostnader för typ drift, underhåll, försäkringar lägre för en undercentral (fjv) än för vilket annat system.

så - än ger jag mig inte  ;) (och vidhåller att fjv-leverantörerna kan räkna på alternativkostnaden för majoriteten av potentiella konkurrenter, tyvärr)

men
det är faktiskt så att tex Sydkraft tjänar bättre på att låsa upp en villa i orten X (där man redan har en fjv-stam och ett elnät som stryker förbi tomten) till en värmepump än till fjv  ::)

sen kommer detta med "bindning"

säg det systemval som inte innebär en "bindning" i praktiken.

direktel - det kan man hoppa av när som helst och installera något annat utan eg förlora annat än elradiatorkostnaden (som är lägre än de flesta alternativen)
en vedpanna - tja den måste man tjäna in innan man kan byta, likaså värmepump, solfångare, osv
men man kan ibland konvertera till tex pellets och/eller komplettera med sol, vp osv
en vp kan ...osv
Förstår vad du är ute efter...men kapitalkostnaden lär väl vara ca 23 öre /kwh och sen om du räknar med 0 värde efter 15 år så har du en avskrivning på 150.000 dvs ca 10.000 /år...men alternativen kostar ju oxå och sen finns det ju kanske ett restvärde efter 15 år
Fjv 47.000
Luft/vattenpump 60.000
bergvärme 130.000
Luft/luft 40.000
pelletspanna 70.000
vedpanna 40.000
Elpanna 20.000

Tänk om allt är ett nollsummespel ;D

det är roligt med siffror, man kan räkna presis hur man vill.

direkt el 100 öre/kw nu & kanske 300 öre/kw om 15 år investering räknar vi noll eftersom huset redan ha det.
& vi räknar på att huset har ett värmebehov på 20 000kWh

Fjärrvärme 70 öre/kW nu & kanske 170 öre/kw om 15 år 50 000:- i investering & om vi lånar på 15 år med 3% ränta så blir det 87 öre/kW nu & om 15 år när lånet är betalt så blir det 170 öre/kW

Bergvärme 30öre/kW nu & kanske 100 öre/kW om 15 år.
130 000:- i insats & 3% ränta som förut.
74 öre/kw nu & 100 öre/kW om 15 år

knatte skrev:
Förstår vad du är ute efter...men kapitalkostnaden lär väl vara ca 23 öre /kwh och sen om du räknar med 0 värde efter 15 år så har du en avskrivning på 150.000 dvs ca 10.000 /år...men alternativen kostar ju oxå och sen finns det ju kanske ett restvärde efter 15 år
Fjv    47.000
Luft/vattenpump  60.000
bergvärme   130.000
Luft/luft   40.000
pelletspanna 70.000
vedpanna      40.000
Elpanna     20.000

Tänk om allt är ett nollsummespel ;D
klart det finns ett restvärde på grejorna, tilexempen bregvärmen som altid får kretik om att vara dyr har ju ett borhål som går att avdvända i al eveghet & det är ju halva investeringen i en bargvärmeanläggning.

sen så var både pellets & vedanläggning dyrare att instalera när jag räkna i mitt hus, jag valde mellan fjärvärme & bergvärme & det vart som ni vet bergvärme & det ångrar jag inte en sekund !

CarMan skrev:
du kan ju alltig konvertera till vattenburet, men tänk en gång till inan du hoppar på fjärrvärmen... vad är dit igentliga pris /kW
Jag har vattenburet system. Alla ni som räknar i tråden, jag menar inte att fjärrvärmen är billigast idag men den har förutsättningar att bli när alternativen blir dyrare. Återigen finns det inget som slår fjärrvärmen i flexibilitet och möjlighet till att ställa om uppvärmningsmetod för ett helt samhälle vilket borde innebära att fjärrvärme är samhällets val. Ni vet vad som händer om man går i mot samhällets vilja. Straffskatter.
I Trollhättan eldar man med sopor och flis.

jo siffror kan man förvilla med

tex om

Alt A
man tar någon av de billigaste offerterna
skippar underhållskostnad
gör en del själv

Alt B
tar någon av de dyrare offerterna
skippar underhållskostnaden, för att man gjort det i det andra alternativet, men blundar för vilket alternativ som sannolikt (statistiskt) har den lägre kostnaden
använder samma livslängd som föreg alternativ, fastän erfarenhetsmässigt (statistiskt än så länge) skiljer medellivslängden med i storleksordningen en faktor 2
i detta alternativ görs inget eget arbete (tex för det är marginellt det man får/kan göra normalt själv)

så länge vi håller oss på generella plan för att jämföra olika alternativ så är argument som att "jag gjorde" av underordnad betydelse

dock, och det är viktigt
kan man göra delar själv, och inte räknar kostnaden för eget arbete, och/eller har kontakter eller kan skaffa prylar till bättre priser
då får man ofta, förutsatt optimalt dimensionerat, en utrustning som ger, borde ge, lägre uppvärmningskostnader än Alt A.

Dessa "egenisatsalternativ" bör jämföras sinsemellan i en egen grupp och de kan man, skall man, bör man ? om man tänker sig bygga nytt, komplettera, byta ut eller så jämföra med varandra i gruppen sas

men i en jämförelse med fjärrvärmen blir det missvisande ty den egna insatsen där är starkt begränsad

Fredrik i Trollhättan skrev:
Jag har vattenburet system. Alla ni som räknar i tråden,  jag menar inte att fjärrvärmen är billigast idag men den har förutsättningar att bli när alternativen blir dyrare. Återigen finns det inget som slår fjärrvärmen i flexibilitet och möjlighet till att ställa om uppvärmningsmetod för ett helt samhälle vilket borde innebära att fjärrvärme är samhällets val. Ni vet vad som händer om man går i mot samhällets vilja. Straffskatter.
I Trollhättan eldar man med sopor och flis.
Stämmer väll bra det.. Det har förutsättningarna.. men som man kan läsa i artiklarna så följer fjärrvärme priset Oljepriset... På minner lite om kommunism tycker jag..

En jätte bra idé tyvvär omöjlig i verkligheten..

Det beror på att det inte finns någon kunkurans överhuvudtaget.. i stortsätt har du endast 1 fjärrvärme lev att välja på.. O han sätter prislappen hur han vill.. En smart fjärrvärme leverantör, hade sattsat på att få många kunder (billig, energi) efter som jätte många (kunder) letar efter alternativ i stället för sin gammla dyra EL/oljepanna.

Tyvvär verkar det som om fjärrvärme leverantörerna missartåget..

Trist, obegåvat o rent utav korkat.. Men visst Miljardbelopp i vinst gör det hela svårt att sänka priset. ::)

När alla (istort sätt) är anslutna till fjärrvärme så kommer de att ligga snäppet under el de ger jag mej f-n på... >:(
Så är det ju med allt annat när det inte finns konkurens..

Det beror på att det inte finns någon kunkurans överhuvudtaget.. i stortsätt har du endast 1 fjärrvärme lev att välja på.. O han sätter prislappen hur han vill.. En smart fjärrvärme leverantör, hade sattsat på att få många kunder (billig, energi) efter som jätte många (kunder) letar efter alternativ i stället för sin gammla dyra EL/oljepanna.

Tyvvär verkar det som om fjärrvärme leverantörerna missartåget..
ja tyvärr så ligger det mycket i vad du säger
det finns ingen större konkurrens i praktiken ty i tätbebyggt så är ofta fjv-verket, fjärrvärmenät, elnätdistributör och elleverantör ett och samma bolag (eller ett utav de tre stor). Den frihet man har är val av elleverantör (23 eller 29 öre som ngn sa) eller gå över till ngt annat
men alternativen är förbanne mig inte så mycket bättre
pga marknaden vet vad marknaden tål
och man skall inte förringa dess kunskap

som sagts tidigare så tjänar just den leverantören grova pengar idag, och sannolikt ännu mera framgent, på att sälja el, så deras rekommendationer är inte svåra att förutse

de har inte missat tåget ::) , däremot (kommun)politikerna, ty inköpsrundan har nu pågått i sisådär 15 år

vi har det som vi förtjänar :-[

Yondalar skrev:
jo siffror kan man förvilla med

tex om

Alt A
man tar någon av de billigaste offerterna
skippar underhållskostnad
gör en del själv

Alt B
tar någon av de dyrare offerterna
skippar underhållskostnaden, för att man gjort det i det andra alternativet, men blundar för vilket alternativ som sannolikt (statistiskt) har den lägre kostnaden
använder samma livslängd som föreg alternativ, fastän erfarenhetsmässigt (statistiskt än så länge) skiljer medellivslängden med i storleksordningen en faktor 2
i detta alternativ görs inget eget arbete (tex för det är marginellt det man får/kan göra normalt själv)

så länge vi håller oss på generella plan för att jämföra olika alternativ så är argument som att "jag gjorde" av underordnad betydelse

dock, och det är viktigt
kan man göra delar själv, och inte räknar kostnaden för eget arbete, och/eller har kontakter eller kan skaffa prylar till bättre priser
då får man ofta, förutsatt optimalt dimensionerat, en utrustning som ger, borde ge, lägre uppvärmningskostnader än Alt A.

Dessa "egenisatsalternativ" bör jämföras sinsemellan i en egen grupp och de kan man, skall man, bör man ? om man tänker sig bygga nytt, komplettera, byta ut eller så jämföra med varandra i gruppen sas

men i en jämförelse med fjärrvärmen blir det missvisande ty den egna insatsen där är starkt begränsad

ingen har väll hitils visat siffror på nått som inkluderar att man kör en masa saker själv för att håla ned priset & jag tycker att vi ifortsättningen inte hellar ska visa sånna siffror.

jag glömde därimot underhålls kostnaden.
lägg på 5/kW öre på bergvärmen så fins det så det blir över.
sen är det väll lite olika vad som är underhåll på fjärvärmen, det beror väll på om man hur eller har köpt loss värmeväxlaren. gissar på att det blir billigare i längden att köpa loss den, då undehålet borde vara 1öre/kW

ingen har väll hitils visat siffror på nått som inkluderar att man kör en masa saker själv för att håla ned priset & jag tycker att vi ifortsättningen inte hellar ska visa sånna siffror.
Varför tycker du att man inte ska ta hänsyn till kostnader som man själv kan påverka när man bedömer ekonomin i ett projekt?

om vi jämför olika värmkällor & räknar på vad dom igentligen kostar/kW så tycker inte jag att vi ska dra av på instalationspriset för att få bättre siffror om man tänkt att göra en sak själv. det får man ta som bonus.
allt blir så missvisande annars, då många läser tråden & kan misupfatta o tro att en vis uppvärmning är billigare än vad den är.

det vore orimligt att skriva instalationspris på bergvärme är 90 000:- bara för att jag gör resten själv.
eller att markvärme kostar 60 000:-

det vore orimligt att skriva instalationspris på bergvärme är 90 000:- bara för att jag gör resten själv.
eller att markvärme kostar 60 000:-
Varför vore det orimligt att ta hänsyn till vad man kan göra själv?
Jag tycker att det är en viktig aspekt att ta hänsyn till i ett projekt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.