1 328 läst ·
7 svar
1k läst
7 svar
Artikel bergvärme dagens GP/ Folksam
Hej hopp,
Idagens GP kan man läsa om att Folksam gick ut och gjorde en stickprovsundersökning att tio av fyrtio kunder fick offerter på dyra bergvärmepumpsanläggningar trots att deras värmeförbrukning var för låg att det skulle vara lönsamt överhuvudtaget.
M a o man kan dra slutsatsen att det finns över 1000 villaägare bara i år som betalt ungefär 100 000 mer än vad de borde göra.
Skrämmande!!!! Vad de lurar oss....
Idagens GP kan man läsa om att Folksam gick ut och gjorde en stickprovsundersökning att tio av fyrtio kunder fick offerter på dyra bergvärmepumpsanläggningar trots att deras värmeförbrukning var för låg att det skulle vara lönsamt överhuvudtaget.
M a o man kan dra slutsatsen att det finns över 1000 villaägare bara i år som betalt ungefär 100 000 mer än vad de borde göra.
Skrämmande!!!! Vad de lurar oss....
Blir man förvånad - Nej!
En kompis bor alldeles intill en sjö och frågade på ett system med sjövärme, de firmor han hade där sa att det inte går eller att det är för krångligt, du ska borra istället...
När han till slut fick tag på en annan installatör kunde inte han fatta att de sagt så, sjövärme hade ju blivit det bästa och klart billigaste enl honom...
Vad hade de tjänat mest på tro
Nä, "- sälj så dyrt som möjligt så vi har råd att köpa en stadsjeep med stora reklamskyltar på", det verkar vara mottot!!!
En kompis bor alldeles intill en sjö och frågade på ett system med sjövärme, de firmor han hade där sa att det inte går eller att det är för krångligt, du ska borra istället...
När han till slut fick tag på en annan installatör kunde inte han fatta att de sagt så, sjövärme hade ju blivit det bästa och klart billigaste enl honom...
Vad hade de tjänat mest på tro
Nä, "- sälj så dyrt som möjligt så vi har råd att köpa en stadsjeep med stora reklamskyltar på", det verkar vara mottot!!!
Jag kan bara hålla med eftersom jag själv är i VP-branchen.
Jag råkar ideligen på människor som blivit påprackade alldeles för stora maskiner (och små borrhål för att hålla säljarens kostnad nere). Att de betalt för mycket pengar för att få för lite årlig gångtid är ju inte kul för dem att få reda på efteråt.
Var kritisk då ni handlar VP, framförallt: Kasta inte ut en fungerande värmepanna, den kan bli guld värd då elen är för dyr för att driva de kära värmepumparna.
Att få in en ny värmepanna och reparera den havererade skorstenen har jag inte ens råd att fundera på vad det kan kosta.
Jag råkar ideligen på människor som blivit påprackade alldeles för stora maskiner (och små borrhål för att hålla säljarens kostnad nere). Att de betalt för mycket pengar för att få för lite årlig gångtid är ju inte kul för dem att få reda på efteråt.
Var kritisk då ni handlar VP, framförallt: Kasta inte ut en fungerande värmepanna, den kan bli guld värd då elen är för dyr för att driva de kära värmepumparna.
Att få in en ny värmepanna och reparera den havererade skorstenen har jag inte ens råd att fundera på vad det kan kosta.
Var ska man dra gränserna för vad som lönar sig egentligen ?Gummigum skrev:
Jag funderar faktiskt på att komplettera mitt nuvarande system (kombipanna för olja och koks (!) - ved går nog bra att elda det med, samt elpatron) med en luft-luft-värmepump. Visst, en luft-luft-pump ger ojämnare värme än en luft-vattenpump, men den ger å andra sidan verkan ett antal grader längre ner på utetermometern, och det är ju då uppvärmningen kostar som mest. Att kompensera för att det kanske skiljer två grader mellan två rum kan jag göra med elpatronen till den vattenburna värmen, om jag nu inte har tur att få bra nog luftflöde ändå i huset.
Jag tror kostnaden för att öka temperaturen i halva huset med två grader med elpatron till den vattenburna värmen (som redan finns) är mindre än förlusten att gå från luft-luft-VP till luft-vatten-VP. Tänker jag rätt ?
Andra alternativ för mig är pelletsbrännare eller att elda med ved. Det pratas om att nya vedpannor är så mycket bättre än gamla kombipannor, men det pratas inte så ofta om hur mycket bättre de är. Hur många år måste man köra enbart med ved för att en ny panna ska löna sig mot att köra ved i en gammal kombipanna ? Törs man köpa en begagnad pelletsbrännare från "okänd källa" ?
Vad händer egentligen om man häller in pellets i vedutrymmet i en gammal kombipanna ? Pannan har bimetalltermostat för draglucka, knappast jämförbart med en skruv som matar fram lagom med pellets för att hålla värmen, men ändå en reglering av elden...
Jag har iaf bestämt mig för att aldrig slå av elpatronen helt på pannan, möjligen hänga på någon elektronik som låter temperaturen gå ner till +40 mesta tiden och värmer upp varmare korta perioder för att håla legionärsjukan borta (fast det borde ändå inte vara något problem, jag *tror* att värmen är genomflödestyp eller vad man nu kallar det, d.v.s. det är bara nån liter som står stilla i pannan av friskvattnet), nuvarande elpatrontemp är inställd till 65 grader. Jag tror att pannans livslängd blir betydligt längre om den aldrig får bli kall, värmen håller nog en del rost borta, och jag ser gärna att jag slipper pannhaveri, den är 35 år gammal i år.
Huset är på 100 kvadrat, och byggt i tre etapper, de första två rummen på nedervåningen är byggt 1909, sedan vid okänt årtal är två rum till på nedervåning plus två sovrum på övervåningen byggda, och 1969 byggdes det till en liten källare , ett badrum och ett rum till. Jag hittade beräkningar på hur många "kalorier" (dåtiden kwh/joule-motsvarighet) varje rum beräknas kräva, dimensioneringen av elementen till värmesystemet är det jag pratar om, hela det systemet byttes, det sägs ha funnits någon form av vattenburen värme före 1969 men alla rester av VVS från före 1969 förutom en liten WC med handfat med kallvatten på övervåningen är utkastat
Jag håller verkligen med.KarlXII skrev:
Inte nog med att man måste ha koll på tekniken eller vad det nu är, man måste ha koll på priserna också.
Men något jag tycker folk verkligen inte räknar på är priset på saker som per styck inte kostar så mycket men går åt i stora kvantiteter, exempelvis mat.
Jag tror att jag sparar nära på lika mycket pengar på att storhandla mat på de största jättarna istället för att panikimpulshandla på statoilmacken, eller för den delen den lilla konsumbutiken, än vad jag skulle spara på att byta från elpatron till pelletsvärme på ett år
Tjaa-a jag ville också ge alla en liten uppvaknande nypning för jag tycker många som kommer hjit till detta forum också får rådet - bergvärme skaffa det omedelbums . och detta trots att kåkens storlek inte är stor alls - kika så mkt Du besparar med bergvärme.
Som tidigare nämnts man måste bli expert själv"
Som tidigare nämnts man måste bli expert själv"
Klicka här för att svara