Nu har vi läst det mesta om detta ämne på Forumet och bestämt oss för att armera de spacklade gipsväggarna med väv innan vi målar en helt slät vit yta i hela huset. Vi blir dock inte riktigt kloka på vad skillnaden mellan armeringsväv och Microlit är och vilken man skall välja. Vi har förstått följande av det vi läst:

Microlit: Ett varumärke. Glasfiberbaserad. Är mycket tunn. Kräver ett mycket gott underarbete. Ger bättre tålighet mot slag och mindre rörelser i huset.

Armeringsväv: Polyester / cellulosabaserad. Något tjockare . Kräver också ett gott underarbete. Suger något mer färg (?). Ger också bättre tålighet. (Gissar att det egentligen inte är en väv utan en non-woven)

Forumet ger rekommendationer på båda två menvi förstår inte den praktiska skillnaden mellan de två. Vi vore tacksam om någon initerat kunde reda ut det hela en gång för alla

-Vad är den praktiska skillnaden mellan Microlit och armeringsväv vad gäller förutsättningar, arbete och resultat?

-Vilken bör man välja?

-Är det någon skillnad på den väv man köper på Byggmax och de dyrare märkesprodukterna i detta fall?

vi använder bara armeringsväven idag, trodde att microliten hade försvunnit

kan göra nått klart med en gång, en väv av dessa typer döljer absolut ingenting utan underarbetet är lika viktigt som du skulle måla direkt på väggen
fördelarna med armeringsväv kontra bara färg, är att du får en yta som är mycket jämnare och finare i glansen än om du målar direkt på gipsen, det verkar som det är ett problem med dagens gips som gör att det blir blankare där det är spacklat på tex skruvskallar och skarvarna på gipsen
sen så ska du ändå ha pappremsan i skarven på gipsen som vanligt
den väven som finns på Byggmax har jag inte sett eller jobbat med, kan inte tänka mej att det ska vara någon jätteskillnad på armeringsväv till skillnad mot vanlig glasfiber som kan vara stor skillnad på billiga ofta 2:a sortering och fin 1:a sortering från märkesprodukterna

• Gilla
ThiasGbg
  • Laddar…
- Microliten ger inget som helst ytskydd. Det blir alltså lika stora märken i väggen som utan microlit. Armeringsväven är klart bättre i detta sammanhang. Den är segare och tekniskt sett non-woven.
- Ingen av dem "jämnar ut" ojämnheter. Underarbetet är lika viktigt som om man gör det utan väv.
- Armeringsväven suger färg vid första målningen. Det finns speciella grundfärger (budgetfärg+pigmentfylle) som tätar igen alla porer.
- 1:a sortering innebär att väven är felfri. Du slipper alltså knölar och hål. Det blir inte snyggt att slipa/spackla.

1000 tack för snabbt svar.

Tolkar det som att man alltså skall välja "armeringsväven" för bästa resultat

jag har använt både Byggmax och Silvans armeringsväv. Det jag kan säga är att den från Byggmax har mycket grövre struktur vilket gör att det går åt lite mer färg när man grundmålar.

• Gilla
Robban_66
  • Laddar…
Jag har använt Flüggers fiberfilt och den blir som en slät tapet efter målningen.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.