9 836 läst ·
22 svar
10k läst
22 svar
Armering under eller över golvvärmematta
Sida 1 av 2
Min elektriker la i dag ut T2 Quicknet på de primade golvspånskivorna i badrummet. Han hävdade att armeringen ska ligga över värmeslingorna. Det kanske inte spelar så stor roll iofs men hur ska det egentligen vara? Någon som vet?
Din elektriker har helt rätt! Anledningen till att värmeslingor alltid ska var så långt från ytan som möjligt, är att värmen ska sprida sej mer i plattan innan den når ytan. Annars kan det bli så att det är varmt under högerfoten, men det är bara jummet under vänsterfoten.
Ytterligare en väldigt viktig anledning är att då ligger värmekabeln skyddad under armeringsnäten när golvet gjuts. Ligger värmekabeln över näten, så kan den skadas pga man måste trampa i betongen när man gjuter. Otroligt att en elektriker är så med i matchen....hehe.
(Sista meningen gör väl att hela el-forumet kommer att hugga)
Ytterligare en väldigt viktig anledning är att då ligger värmekabeln skyddad under armeringsnäten när golvet gjuts. Ligger värmekabeln över näten, så kan den skadas pga man måste trampa i betongen när man gjuter. Otroligt att en elektriker är så med i matchen....hehe.
(Sista meningen gör väl att hela el-forumet kommer att hugga)
Nja, det vanligaste är ju annars att man häftar först armeringsnätet först och sedan stripar man fast elslingan i nätet.
Hur hade ni tänkt fästa armeringen om slingan redan är lagd och trampar man på armeringen så kan den ju skada slingan lika lätt som tvärtom.
Hur hade ni tänkt fästa armeringen om slingan redan är lagd och trampar man på armeringen så kan den ju skada slingan lika lätt som tvärtom.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Ja, där är ni tyvärr fel ute, men Tyresö tänker kanske annorlunda då det är betonggjutningar...
I detta fallet ska det väl bara flytspacklas och då ska man fästa armeringen först precis som tank skriver...
Dock är jag inte människa att avgöra om det har någon gigantisk betydelse...
I detta fallet ska det väl bara flytspacklas och då ska man fästa armeringen först precis som tank skriver...
Dock är jag inte människa att avgöra om det har någon gigantisk betydelse...
Det är fråga om flytspackling för tätskikt och armeringen är självklart till för att binda ihop bruket för att göra massan starkare. Jag förstår att det är vanligt att man fäster värmekablar ovanpå armeringen, men frågan är om det är för att armeringen "måste" ligga mot golvspånet eller för att det är lättare att få fast kablarna på det viset.
I andra sammanhang när man gjuter skiljer man på under- och överarmering och det är viktigt att betongen har ett täckande skikt på 3-5 cm, dvs att ingen armering kommer närmre ytan än så. Om samma princip gäller borde det vara bättre att nätet hamnar en bit upp från golvspånet. Jag har inte hittat någonstans att läsa om detta.
Tilläggas bör att mitt badrumsgolv är ca 4kvm och bjälklaget har c/c 200 mellan reglarna. Dessutom har jag en rulle putsnät ståendes som jag funderar på om jag kan använda.
I andra sammanhang när man gjuter skiljer man på under- och överarmering och det är viktigt att betongen har ett täckande skikt på 3-5 cm, dvs att ingen armering kommer närmre ytan än så. Om samma princip gäller borde det vara bättre att nätet hamnar en bit upp från golvspånet. Jag har inte hittat någonstans att läsa om detta.
Tilläggas bör att mitt badrumsgolv är ca 4kvm och bjälklaget har c/c 200 mellan reglarna. Dessutom har jag en rulle putsnät ståendes som jag funderar på om jag kan använda.
Hoppsan...ja, mitt inlägg #2 beskriver hur man gör när man ska gjuta med betong - precis som "Paul" beskriver. Hur man ska göra eller hur man ska tänka "under/över" om elvärmeslingan ska flytspacklas in i ett badrum, har jag ingen aning om.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Du kan ju t.ex läsa en del om det här...
http://www.kakelplatta.se/flytspackel.htm
Dock tror jag att det är som så att man sätter det i spånet och om man sen ska ha golvvrme lägger man slingan på det bara och jag tror inte det har gigantisk betydelse.
Samtidigt har jag för mig att jag läst i LIP´s anvisningar att det ska ligga underst men jag kommer inte åt deras pdf-filer nu tyvärr...
Hönsnät och putsnät ska du inte använda och det ser du med på sidan ovan...
http://www.kakelplatta.se/flytspackel.htm
Dock tror jag att det är som så att man sätter det i spånet och om man sen ska ha golvvrme lägger man slingan på det bara och jag tror inte det har gigantisk betydelse.
Samtidigt har jag för mig att jag läst i LIP´s anvisningar att det ska ligga underst men jag kommer inte åt deras pdf-filer nu tyvärr...
Hönsnät och putsnät ska du inte använda och det ser du med på sidan ovan...
Armeringsnätet ska placeras under eftersom det blir betydligt starkare än att placera det över eftersom trycket på flytspacklet hamnar längst ner! Sen är det ju perfekt att stripa fast slingorna i nätet så ligger dom inte på spångolvet!
Jag satt och sökte om detta igår.. Men samtidigt såg jag efter att jag fått dit Purusmultiplattan 300 med sina distanser på 13mm gör att dom små hålen runt plattan som man ska sticka in armeringsmattan i.
Hamnar precis på 22mm golvspånskivans nivå. Hoppas Purus har gjort en grundlig forskning på detta innan som tillverkade plattan
Så jag fäster armeringen direkt på spånskivan
Hamnar precis på 22mm golvspånskivans nivå. Hoppas Purus har gjort en grundlig forskning på detta innan som tillverkade plattan
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
kimmo_thn skrev:Jag satt och sökte om detta igår.. Men samtidigt såg jag efter att jag fått dit Purusmultiplattan 300 med sina distanser på 13mm gör att dom små hålen runt plattan som man ska sticka in armeringsmattan i.
Hamnar precis på 22mm golvspånskivans nivå. Hoppas Purus har gjort en grundlig forskning på detta innan som tillverkade plattanSå jag fäster armeringen direkt på spånskivan
Armeringen skall gå fram till plattan men behöver/skall inte stickas in någonstans... :S
Häfta bara dit armeringen med långa häftklammer t.ex...
Produkter som diskuteras: "häftklammer"
Häftklammer
En häftklammer är ett litet metallstycke som används för att fästa ihop papper, kartong och andra material. De är ofta tillverkade av tunt ståltråd och böjs för att hålla ihop materialen när de pressas genom dem med hjälp av en
Läs mer
har för mig att anledningen till att arm. ska ligga närmast spånet är att det blir drag? belastning på spacklet närmast spånet och därför ska armeringen ligga där för att ta upp den.... ( kan ha helt fel... )
jag kan inget om armering.. Tyresö eller någon annan kanske kan förklara bättre
jag kan inget om armering.. Tyresö eller någon annan kanske kan förklara bättre
http://www.sigro.se/sv/faest,fog-taetskikt/lip-armerings-naet,-1m2.phpCarla skrev:
Helt enligt BBV10:1 specifikation.