Hej,
Plötsligt har vissa vattenrör av koppar blivit gröna av ärg (men vissa är helt opåverkade). Dessa rör går ut från värmeväxlare för fjärrvärme. I samma rum som värmeväxlaren sitter har jag förvarat kemikalier till poolen. Har sett att en plastbehållare med klor gått sönder, så jag misstänker att det är klor som har förorsakat ärgen.
Är det någon skada för rören?
Borde jag ta bort ärgen?
Hur gör jag det på bästa sätt?
Varför är vissa rör ärgade och vissa opåverkade?
Plötsligt har vissa vattenrör av koppar blivit gröna av ärg (men vissa är helt opåverkade). Dessa rör går ut från värmeväxlare för fjärrvärme. I samma rum som värmeväxlaren sitter har jag förvarat kemikalier till poolen. Har sett att en plastbehållare med klor gått sönder, så jag misstänker att det är klor som har förorsakat ärgen.
Borde jag ta bort ärgen?
Rören till vänster har jag lite svårt att tro bara har haft kondens på sig?
Ta en schotchbrite svamp och gnugga bort ärgen och se hur det ser ut, jag skulle inte tro det är någon fara.
Ta en schotchbrite svamp och gnugga bort ärgen och se hur det ser ut, jag skulle inte tro det är någon fara.
Ärg är ju bra för kopparen, det är ett skyddande oxidlager som hindrar påverkan på det under. Jämför gärna med koppartak på kyrkor som hållit i måååånga år.
Med det sagt så har det i detta fallet säkerligen varit en accelerator inblandad.
Jag har en liknande process på varmvatten i mitt badrum där jag konstant får beläggning på röranslutningar a dom är förkromade. Inget alls på kallvattnet dock.
Man kan ju misstänks krypströmmar mellan VVBs jord och vattnets jordning.
Med det sagt så har det i detta fallet säkerligen varit en accelerator inblandad.
Jag har en liknande process på varmvatten i mitt badrum där jag konstant får beläggning på röranslutningar a dom är förkromade. Inget alls på kallvattnet dock.
Man kan ju misstänks krypströmmar mellan VVBs jord och vattnets jordning.
Solklart fall av klorider. Förvara aldrig dessa kemikalier i samma utrymme där det finns metall.
Tack för alla svar. Det stämmer att det är kallvattenrören (som har kondens) som är ärgade, medan varmvattenrören är opåverkade. Säkerligen kloret som varit accelerator och via fukten på kallvattenrören förorsakat ärgningen. Jag kommer flytta poolkemikalierna till en annan plats. Hittade "husmorsknep" för hur man putsar ärgade ljusstakar mm. Jag använde en schotchbrite svamp, som jag doppade i en blandning av 2 msk hushållsalt och 1 msk ättika. Det mesta går bort ganska lätt. Det går säkert att få bort det ännu bättre om man håller på lite längre (man behöver byta vätskan då och då för den blir väldigt grön). Jag nöjer mig så här, då jag förstått att det inte påverkar rören mer (skyddande lager ärg).A A14 skrev:Hej,
Borde jag ta bort ärgen?
Klicka här för att svara