Vi köpte ett hus i somras och har nu upptäckt att huset är mycket större i praktiken än vad som står i taxeringsinformationen.

Totalt rör det sig om 178 kvm mer än uppgett, totalt bo och bi-yta (från 432kvm på papper till 610 kvm uppmätt). Kan tycka vi borde reagerat på det tidigare men kåken har stora rum så man får inte den uppfattningen att det är så stort.

Vad innebär det rent praktiskt? Vi ligger redan på högsta kommunalavgiften (tid. fastighetsskatt) för småhus. Har det annan påverkan? Vad innebär det för villaförsäkringen? Antar att premien kommer gå upp en del?

Bör man ta hit någon som gör en ny mätning av huset. Var vänder man sig då?

Redigerat:
Har ni mätt rätt då? Kan ju vara gamla uppgifter som ligger kvar, efter utbyggnad tex.

Kolla med försäkringsbolaget, de borde vara de som är mest intresserade.

Ja det var efter att takläggaren var här som vi upptäckte att det inte stämmer. Jag tyckte de hade tagit till för stor yta för offerten på papptaket så jag gjorde en grov mätning på fasadlängderna och det stämde ju inte alls med vad som är uppgett.

Sen är jag osäker på vad som räknas som bi-area. Vi har ett tidigare poolrum som det nu lagts igen med lackat trägolv och väggar samt tak har viss isolering, dock skulle jag inte räkna det som vinterbonat. Det finns vatten och ett mindre kök där. Men jag är osäker på om det är biarea eller boarea.
Hos försäkringsbolaget (IF) anger vi enbart boarean så av någon märklig anledning är de inte intresserade av storleken på biutrymmena. Det är bara angivet att det finns källare. Ska dock ringa dem och ta ett snack.

Nu är det iofs väldigt stor skillnad. Men det blir ju fel om du mäter yttermåtten, eller takytan.

Mätningen görs inomhus, och diverse ytor, tjocka inneväggar osv. Skall räknas bort.

Jo, jag hittade ett dokument som beskriver hur man räknar och vad man inte räknar. Men tyckte det var så stora skillnader även om jag gjorde en väldigt grov beräkning.
Såg dock att poolrummet bör likställas med uterum och är då biarea.

O
Tja... det viktigaste är väl vad försäkringsbolaget vill veta....
SEdan skattemyndigheten är väl ett svårare kapitel vad man egentligen vill berätta för dessa samt vad som händer om man glömmer bort å berätta.....

OXYD
Jacon skrev:
Jo, jag hittade ett dokument som beskriver hur man räknar och vad man inte räknar. Men tyckte det var så stora skillnader även om jag gjorde en väldigt grov beräkning.
Såg dock att poolrummet bör likställas med uterum och är då biarea.
Hur räknar man? Sitter själv i samma sits?

Jag mätte upp lägenheten för några år sen. Svensk Areamätning kom och mätte. Alla ytor inom ytterväggarna. Innerväggarna ska räknas med i lägenhetsytan, så man kan inte bara räkna ytan inne i varje rum. Alla ytor där takhöjden är mindre än 190 cm räknas bort. Skatteverket har en pdf som beskriver ganska exakt hur man ska mäta boyta och biyta.

Du ska absolut ange korrekt yta till försäkringsbolaget. Flera bolag vill dessutom sända en besiktningsman om du hamnar över en viss gräns. Felaktig uppgift kan leda till att du inte får ut full ersättning om huset brinner ned.

För Skatteverket spelar det väl ingen roll om du redan ligger på högsta avgiftsnivå.

Om du vill ta (mer) lån på huset kan en del banker ha gränser för hur mycket de lånar ut i förhållande till taxeringsvärdet. Om du är, eller har planer på att bli, högbelånad, kan det vara en bra idé att få upp taxeringsvärdet.

Den dag du säljer huset kan nog ett högre taxeringsvärde hjälpa en köpare mentalt att betala mycket för huset, och dessutom hjälpa en köpare att låna mycket på huset.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.