1 511 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Arctic Cooling Accelero Xtreme III på GTX 760
Hej,
Sneglar lite på ett
http://www.dustinhome.se/product/501...m_content=5301
GEFORCE GTX 760 OC kostar 1999
Är ganska känsligt för ljud. Så jag har funderat på att montera dit en Arctic Cooling Accelero Xtreme III
Någon som gjort detta, och hur stor skillnad gjorde det? Fläkten kostar 599. Total kost för kort och kylning 2600
Bättre att gå upp till ett 770 kort istället? Tex detta nedan.
http://www.inet.se/produkt/5410030/p...de-over-1000kr
pointofview-geforce-gtx-770-2gb
Kostar 2599
Blir ju samma kostanad i slutändan. Nu är iofs "point of view" okänt för mig.
Men viktigast är kanske inte de sistas fps:en i ett spel, utan att få ett snabbt men tyst kort. Så hur stor skillnad har det gjort för er som bytt ut stockkylaren på 760-kortet?
Tacksam för svar.
Mvh
Sneglar lite på ett
http://www.dustinhome.se/product/501...m_content=5301
GEFORCE GTX 760 OC kostar 1999
Är ganska känsligt för ljud. Så jag har funderat på att montera dit en Arctic Cooling Accelero Xtreme III
Någon som gjort detta, och hur stor skillnad gjorde det? Fläkten kostar 599. Total kost för kort och kylning 2600
Bättre att gå upp till ett 770 kort istället? Tex detta nedan.
http://www.inet.se/produkt/5410030/p...de-over-1000kr
pointofview-geforce-gtx-770-2gb
Kostar 2599
Blir ju samma kostanad i slutändan. Nu är iofs "point of view" okänt för mig.
Men viktigast är kanske inte de sistas fps:en i ett spel, utan att få ett snabbt men tyst kort. Så hur stor skillnad har det gjort för er som bytt ut stockkylaren på 760-kortet?
Tacksam för svar.
Mvh
Jag har kört med en http://www.dragonsteelmods.com/Imag...accelero/resize/arctic-cooling-accelero26.JPG till ett grafikkort jag hade tidigare.
Då var det som dag och natt. Kortet lät så mycket innan jag bytte att jag inte hade något val. Finns det någon passiv kylare tycker att du ska köra på det.
I mitt fall så blev temperaturen mycket lägre bara med den passiva kylaren(Och helt tyst). Satte dock in en 120mm noctua fläkt för att få lite flöde.
Vad gäller märket på kortet, point of view, gigabyte etc. Så är det mest vilka gubbar som är på förpackningen. Ibland kan man få med något, typ ett spel eller någon adapter.
Då var det som dag och natt. Kortet lät så mycket innan jag bytte att jag inte hade något val. Finns det någon passiv kylare tycker att du ska köra på det.
I mitt fall så blev temperaturen mycket lägre bara med den passiva kylaren(Och helt tyst). Satte dock in en 120mm noctua fläkt för att få lite flöde.
Vad gäller märket på kortet, point of view, gigabyte etc. Så är det mest vilka gubbar som är på förpackningen. Ibland kan man få med något, typ ett spel eller någon adapter.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det blev två begagnad 7950 3gb mer 3fläktar styck. Crossfire. Kör dem lite underklockade för nätaggregat räcker inte till.
De brummar bra om man låter fläktarna skötas automatiskt. Så jag styr dem manuellt.
Prestandan är grym. Kanske för grym för mig. Räcker nog med ett egentligen.
Köpte två för 2500. Bra pris?
Kan nog sälja ett för 1500-1700 iaf.
Alltid skojj att ha nästan det grymmaste. Men det ger problem. Värme, förbrukning, komplexitet, högre ljudnivå.
Har 13 fläktar i lådan nu. Och tur är det. Kör dem på minimum och det räcker för att kyla allt. Med förre hade det låtit mer för jag hade behövt öka rpm:en.
Nätaggregat är på 620w och en förlust på 15% så runt 550w är Max jag kan få ut. Har mätt att systemet toppar på 540 vid belastning. Så det är på gränsen. Kör både CPU och gpu lite underklockad då.
Funderar på att sätta på sådana eftermarknads fläktar. Finns ett paket som passar. Men det är ett himla jobb på denna modellen. Med risk att jag förstör något. Samt att de kostar nästan 600 st
Mvh Stefan
De brummar bra om man låter fläktarna skötas automatiskt. Så jag styr dem manuellt.
Prestandan är grym. Kanske för grym för mig. Räcker nog med ett egentligen.
Köpte två för 2500. Bra pris?
Kan nog sälja ett för 1500-1700 iaf.
Alltid skojj att ha nästan det grymmaste. Men det ger problem. Värme, förbrukning, komplexitet, högre ljudnivå.
Har 13 fläktar i lådan nu. Och tur är det. Kör dem på minimum och det räcker för att kyla allt. Med förre hade det låtit mer för jag hade behövt öka rpm:en.
Nätaggregat är på 620w och en förlust på 15% så runt 550w är Max jag kan få ut. Har mätt att systemet toppar på 540 vid belastning. Så det är på gränsen. Kör både CPU och gpu lite underklockad då.
Funderar på att sätta på sådana eftermarknads fläktar. Finns ett paket som passar. Men det är ett himla jobb på denna modellen. Med risk att jag förstör något. Samt att de kostar nästan 600 st
Mvh Stefan
Har inte så bra koll på grafikkort nu för tiden. Byter om det går sönder och då blir det något "prisvärt".
Angående nätagget hade jag inte vågat chansa, risken finns ju att inte bara nätagget går sönder.
13 fläktar? Jag har en som jag behöver och det är den till nätagget. Sen kör jag två fläktar även fast det egentligen inte behövs, och det är två chassifläktar för att få lite snurr på luften bara.
Angående nätagget hade jag inte vågat chansa, risken finns ju att inte bara nätagget går sönder.
13 fläktar? Jag har en som jag behöver och det är den till nätagget. Sen kör jag två fläktar även fast det egentligen inte behövs, och det är två chassifläktar för att få lite snurr på luften bara.
1500-1700 kan du nog glömma då 79-serien har blivit ersatt med nya kort. 2500 för 2 kort känns rimligt, inget klipp men inget överpris heller.Stew skrev:Det blev två begagnad 7950 3gb mer 3fläktar styck. Crossfire. Kör dem lite underklockade för nätaggregat räcker inte till.
De brummar bra om man låter fläktarna skötas automatiskt. Så jag styr dem manuellt.
Prestandan är grym. Kanske för grym för mig. Räcker nog med ett egentligen.
Köpte två för 2500. Bra pris?
Kan nog sälja ett för 1500-1700 iaf.
Alltid skojj att ha nästan det grymmaste. Men det ger problem. Värme, förbrukning, komplexitet, högre ljudnivå.
Har 13 fläktar i lådan nu. Och tur är det. Kör dem på minimum och det räcker för att kyla allt. Med förre hade det låtit mer för jag hade behövt öka rpm:en.
Nätaggregat är på 620w och en förlust på 15% så runt 550w är Max jag kan få ut. Har mätt att systemet toppar på 540 vid belastning. Så det är på gränsen. Kör både CPU och gpu lite underklockad då.
Funderar på att sätta på sådana eftermarknads fläktar. Finns ett paket som passar. Men det är ett himla jobb på denna modellen. Med risk att jag förstör något. Samt att de kostar nästan 600 st
Mvh Stefan
7950 i CF presterar ganska bra men det finns betydligt "grymmare".
Du räknar fel gällande ditt nätaggregat. Är det på 620watt ska det kunna leverera just 620watt till komponenterna. Dom 10-15% effektförlust räknas mellan agget och väggen, dvs. agget kommer dra 715watt från väggen och ge 620w till datorn. Vilket agg har du? Just effekten på 620w känns antingen som ett billigt agg eller ett lite äldre Corsair HX (ren gissning dock).
Tjenare,screamin-daemon skrev:1500-1700 kan du nog glömma då 79-serien har blivit ersatt med nya kort. 2500 för 2 kort känns rimligt, inget klipp men inget överpris heller.
7950 i CF presterar ganska bra men det finns betydligt "grymmare".
Du räknar fel gällande ditt nätaggregat. Är det på 620watt ska det kunna leverera just 620watt till komponenterna. Dom 10-15% effektförlust räknas mellan agget och väggen, dvs. agget kommer dra 715watt från väggen och ge 620w till datorn. Vilket agg har du? Just effekten på 620w känns antingen som ett billigt agg eller ett lite äldre Corsair HX (ren gissning dock).
Det är ett antec nätagg. Tror det är av hyffsad kvalitet.
Har nu skaffat ett 1000w agg istället som kommer om ett par dagar. Hoppas jag kan slippa hängningarna som blir när jag kör allt normaklockat eller överklockat.
Mvh
Stefan
1000w är iaf. overkillStew skrev:
Ditt nuvarande agg ska, om det håller ok kvalitet, kunna driva ett par 7950 i CF. Vad har du för CPU, klock osv. i burken? 13 fläktar verkar lite mycket kanske............
Tänkte till lite och säljer mina 7950 för 3000:- och köper ett r9 290 på komplett. De kör en kampanj nu
http://www.komplett.se/sapphire-radeon-r9-290-4gb-gddr5/798663
sedan sätter jag på en Arctic Cooling Accelero Xtreme III kylare för 550:-.
Får lite sämre prestanda, men lägre strömförbrukning (slipper köpa nytt agg.), mindre bök och viktagst av allt ett tyst system
Ps, med mina 13 fläktar räknade jag med de 6st som följer med grafikkorten, samt cpu och nätagg fläkt. Har "bara" 5 st i fractal chassit. Kan nog ta bort en nu. Kan säkert ta bort flera. Men tanken är att jag ska kunna köra alla fläktar på lägsta varv egentligen hela tiden. Istället för att tex cpufläkten ska behöva arbeta mer. Låga varvtal + stora fläktar = lågt ljud.
Det är nästan bara be quiet fläktar jag kör 140mm. En noctua också som jag är väldigt nöjd med. Tror jag tar den be quiet fläkten jag har i taket på lådan och byter ut orginal fractal 140mm fläkten i baken. Den brötar mycket mer än be quiet fläkten.
Annars måste jag säga att fratcal design R4 https://www.inet.se/produkt/6909739/fractal-design-define-r4-svart är helt löjligt prisvärt. Sjukt mycket för pengarna. Chassit är som en dröm att bygga i. Och det följer med massa trevliga tillbehör. Bra fläktar och styrning. Kabeldragningen är som en dröm. Går att gömma allt nästan.
Det enda jag "saknar" är bättre ljuddämpning. Det sitter en matta i nu. Men de kunde gått lagt i lite mer. På flera platser. Har själv dämpmatta hemma som jag använder mig av.
Nu har jag datorn ståendes i en gaderob, så jag störs inte av dem. Men tyvärr så måste vi flytta. Och då kommer jag behöva den bredvid. Och jag lider av något jag valt att kalla server-rums-tinnitus. Har varit för mycket i serverrum och fått tinnitus pga det. Normalt går det bra, men när jag får någon viss frekvens som fläktarna kör så blir det jobbigt efter ett tag. Huvudvärk, pip, ser dimmigt osv.
Ett tag var jag så mycket i serverrum så jag till och med fick massa förkylningar., Ett par år hade jag till och med på mig en halsduk direkt jag gick in. Kollegorna skrattade gott.
Mvh Stefan
http://www.komplett.se/sapphire-radeon-r9-290-4gb-gddr5/798663
sedan sätter jag på en Arctic Cooling Accelero Xtreme III kylare för 550:-.
Får lite sämre prestanda, men lägre strömförbrukning (slipper köpa nytt agg.), mindre bök och viktagst av allt ett tyst system
Ps, med mina 13 fläktar räknade jag med de 6st som följer med grafikkorten, samt cpu och nätagg fläkt. Har "bara" 5 st i fractal chassit. Kan nog ta bort en nu. Kan säkert ta bort flera. Men tanken är att jag ska kunna köra alla fläktar på lägsta varv egentligen hela tiden. Istället för att tex cpufläkten ska behöva arbeta mer. Låga varvtal + stora fläktar = lågt ljud.
Det är nästan bara be quiet fläktar jag kör 140mm. En noctua också som jag är väldigt nöjd med. Tror jag tar den be quiet fläkten jag har i taket på lådan och byter ut orginal fractal 140mm fläkten i baken. Den brötar mycket mer än be quiet fläkten.
Annars måste jag säga att fratcal design R4 https://www.inet.se/produkt/6909739/fractal-design-define-r4-svart är helt löjligt prisvärt. Sjukt mycket för pengarna. Chassit är som en dröm att bygga i. Och det följer med massa trevliga tillbehör. Bra fläktar och styrning. Kabeldragningen är som en dröm. Går att gömma allt nästan.
Det enda jag "saknar" är bättre ljuddämpning. Det sitter en matta i nu. Men de kunde gått lagt i lite mer. På flera platser. Har själv dämpmatta hemma som jag använder mig av.
Nu har jag datorn ståendes i en gaderob, så jag störs inte av dem. Men tyvärr så måste vi flytta. Och då kommer jag behöva den bredvid. Och jag lider av något jag valt att kalla server-rums-tinnitus. Har varit för mycket i serverrum och fått tinnitus pga det. Normalt går det bra, men när jag får någon viss frekvens som fläktarna kör så blir det jobbigt efter ett tag. Huvudvärk, pip, ser dimmigt osv.
Ett tag var jag så mycket i serverrum så jag till och med fick massa förkylningar., Ett par år hade jag till och med på mig en halsduk direkt jag gick in. Kollegorna skrattade gott.
Mvh Stefan
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden