3 711 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Arbetsskiva "Phenolic Resin Plywood"
Hej!
Då och då bygger jag om mina arbetsytor i mitt garage/verkstad. Ska bygga en ny bordssåg och senare ett nytt fräsbord. Har hittills använt vanlig billig björkplywood men skulle vilja ha något med en mera glatt och hållbar yta. På Youtube så är det många tyska och engelska byggare som använder något som kallas för: "Phenolic Resin Plywood" som kommer i en mängd olika färger. Se länken nedan för en sådan produkt:
http://www.andersonplywood.com/284/phenolic-plywood/
Har aldrig sett något sådant i något byggvaruhus i Sverige. Är detta samma sak som vattenfast gjutplywood?
Då och då bygger jag om mina arbetsytor i mitt garage/verkstad. Ska bygga en ny bordssåg och senare ett nytt fräsbord. Har hittills använt vanlig billig björkplywood men skulle vilja ha något med en mera glatt och hållbar yta. På Youtube så är det många tyska och engelska byggare som använder något som kallas för: "Phenolic Resin Plywood" som kommer i en mängd olika färger. Se länken nedan för en sådan produkt:
http://www.andersonplywood.com/284/phenolic-plywood/
Har aldrig sett något sådant i något byggvaruhus i Sverige. Är detta samma sak som vattenfast gjutplywood?
Jag funderade över samma sak igår, utan att komma fram till något. Svarar här för att få en bevakning på tråden, och kan passa på att fråga; med "vanlig billig björkplywood" menar du då den typen som kostar över tusenlappen med frakt för en normalstor skiva 12 mm? Amerikanerna på youtube slänger sig ju med björkplywood som om det vore kartong, men jag har hittills inte hittat en enda kedja med butiker i sydöstra hörnet som över huvud taget säljer sådan 
Ursäkta trådkapningen, men det här är någonting som verkligen retar mig.
Ursäkta trådkapningen, men det här är någonting som verkligen retar mig.
Medlem
· Blekinge
· 12 272 inlägg
Jag skulle tro det. Plywood impregnerat med fenolharts. Jag köpte sådant för många år sedan som marinplywood, vattenfast. Det var mörkbrunt. Men jag skulle inte vilja ha det som arbetsbänk, det är för glatt. Sonen min kör alltid med fin björkplywood från Isacs Ädelträ i Nättraby (Blekinge). Kostar multum men är jädrans fint.
Jag var där någon dag och tittade i ladorna. Gott om fint virke, och tio minuter bort med bilen - men plywoodpriserna är inte att leka med om jag minns rätt.
Angående originalfrågan så har jag själv använt formplywood i en del verkstadsbyggen (lådfronter, som glidyta till lådor och för förlängning av utmatningsbodet på planhyveln t.ex.). Bra glid, hyfsat slitstarkt, och ser i alla fall väldigt likt ut vad t.ex. Marius Hornberger använder, om än tunnare och ofta i skivor som har slagit sig. Den var sämre lämpad som glidyta för lådor - främst på grund av hur tunn skivan var. Skulle nog kunna funka bra om man limmar ihop två bitar...
Angående originalfrågan så har jag själv använt formplywood i en del verkstadsbyggen (lådfronter, som glidyta till lådor och för förlängning av utmatningsbodet på planhyveln t.ex.). Bra glid, hyfsat slitstarkt, och ser i alla fall väldigt likt ut vad t.ex. Marius Hornberger använder, om än tunnare och ofta i skivor som har slagit sig. Den var sämre lämpad som glidyta för lådor - främst på grund av hur tunn skivan var. Skulle nog kunna funka bra om man limmar ihop två bitar...
Lite sent svarmen såg denna tråd precis då jag själv letade efter det som kallas phenolic resin plywood (fenolhartsplywood). Verkar vara som att just formplywood är just detta men av en lägre kvalite ofta gjort på furu och inte björk. Finns även formplywood som är av bättre kvalite som är gjort på just björk eller även poppel etc men är då lite dyrare. Även Lantbruksplywood ett alternativ då det är lite bättre kvalite än just formplywood men även lite dyrare. Vill man ha lite bättre kvalite vilket tyvärr kostar ännu mera så ska man leta efter Filmbelagd björkplywood eller Karosseriplywood och även slitskydds-plywood som har antiglid mönstring på ena sidan och brukar då vara ännu dyrare.
När det gäller priser på finare plywood så tycker jag också att det är helt hutlöst dyrt. XL-bygg här ville tydligen ha över 1500 plus moms för en skiva vilket verkligen inte är något som jag har råd med som delvis sjukskriven och har mellan 5-10000 i månaden i lön för de få dagar som jag orkar jobba. Har dock hittat ett sätt att få ner kostnaden ordentligt genom att prata med ett lokalt och inte allt för stort möbelsnickeri som köper in större mängder björkplywood och fråga dem om man kan få betala i förväg och de köper in lite extra än vad de brukar till nästa beställning. Då slipper man den extra fraktkostnaden för udda föremål och kanske även kan slippa betala momsen och om man hittar ett bra snickeri med en snäll chef så kanske man t.o.m. har tur att man bara behöver betal deras inköpspris
Har själv hittat ett sådant men har ännu inte beställt därifrån då jag fortfarande jobbar på att få iordning i min lilla snickeriverkstad jag har för än så länge ett rent hobby intresse.
När det gäller priser på finare plywood så tycker jag också att det är helt hutlöst dyrt. XL-bygg här ville tydligen ha över 1500 plus moms för en skiva vilket verkligen inte är något som jag har råd med som delvis sjukskriven och har mellan 5-10000 i månaden i lön för de få dagar som jag orkar jobba. Har dock hittat ett sätt att få ner kostnaden ordentligt genom att prata med ett lokalt och inte allt för stort möbelsnickeri som köper in större mängder björkplywood och fråga dem om man kan få betala i förväg och de köper in lite extra än vad de brukar till nästa beställning. Då slipper man den extra fraktkostnaden för udda föremål och kanske även kan slippa betala momsen och om man hittar ett bra snickeri med en snäll chef så kanske man t.o.m. har tur att man bara behöver betal deras inköpspris
Klicka här för att svara