Vi ska bygga ett fritidshus med delad entreprenad. Vi har hittills inte gjort någonting särskilt konstigt utan har till stor del följt de rekommendationer som vi har fått. Firman som säljer modulhuset har anvisat oss en markentreprenör (som ska riva gammalt hus och göra grunden) och en byggare som ska bygga huset. Jag har ingen särskilt hög kompetens inom området och befinner mig ganska långt ifrån byggarbetsplatsen. I samband med teknisk samråd blev jag upplyst om mitt stora arbetsmiljöansvar eftersom entreprenaden är delad.

Nu har jag dessvärre både tidspress och en uppgift som jag inte riktigt har kompetensen för. Jag har pratat med berörda entreprenörer, husförsäljare och även läst på arbetsmiljöverkets hemsida. Jag får olika svar och råd från alla aktörer. Detta måste ju vara en jättevanlig situation och det enda jag vill är att göra rätt.

Enligt husförsäljaren brukar entreprenörerna ta över ansvaret men jag förstår om ingen vill ta ett övergripande ansvar. Markentreprenören kommer vara borta från platsen när byggaren kommer. Även om båda tar eget ansvar verkar jag som byggherre ha ett övergripande ansvar kvar.

Enligt arbetsmiljöverket ska jag som byggherre utse en Bas-P och en Bas-U, men hur gör man det i praktiken? Jag kan ju bara utse någon som är villig att ta det ansvaret. Ingen av de inblandade verkar särskilt insatta i detta. Min fråga verkar ovanlig för dem. Jag misstänker att det i praktiken är så att många inte alls sköter detta korrekt men att det sällan blir ett problem eftersom inspektioner är ovanliga.

Mycket tacksam för all typ av hjälp. Vad kan jag göra för att detta ska gå rätt till? Jag vill inte sitta 20 mil från arbetsplatsen med en ansvar som jag inte har kompetens eller kunskap för. Finns det mallar som gör att jag ganska enkelt kan ta detta ansvar? Finns det försäkringar/företag med tjänster som tar över ansvaret? Brukar man helt enkelt göra antingen markentreprenören eller byggaren till ansvarig? Alla tips för hur man i praktiken kan lösa detta är välkomna.

J
Det enda sättet för dig som byggherre (konsument) att slippa är att handla upp en totalentreprenad som i så fall per automatik tar över ansvaret..
Du kan inte annars bli av med ditt byggherre ansvar, sedan skulle jag kunna säga att denna lag är urbota dum för en novis som du har ju ingen aning eller kunskap att vara vare sig Bas-P eller Bas-U..

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Det enda sättet för dig som byggherre (konsument) att slippa är att handla upp en totalentreprenad som i så fall per automatik tar över ansvaret..
Du kan inte annars bli av med ditt byggherre ansvar, sedan skulle jag kunna säga att denna lag är urbota dum för en novis som du har ju ingen aning eller kunskap att vara vare sig Bas-P eller Bas-U..
Tack! Det känns väldigt dåligt, det är lite för sent för mig att få till en totalentreprenad. Inte ens husfirman verkar medvetna om vilket ansvar som hamnar på mig när de anvisar en separat markentreprenör och byggare. De säger att respektive entreprenör har ansvar för sin del. Entreprenörerna verkar inte heller alls insatta i frågan. Känns orättvist att jag som vanlig betalande/okunnig kund ska få ett ansvar för något som husförsäljare och entreprenörer borde kunna mycket bättre.

Men, detta måste vara jättevanligt. Av alla villor och fritidshus som byggs måste det vara ganska många som inte har en totalentreprenad. Många (inte minst på detta forum) vill väl vara med själva och göra delar av arbetet? Det har jag blivit rekommenderad från många håll och absolut ingen har sagt att det medför ett stort ansvarsproblem. Enligt vår husförsäljare är det t.o.m. standard att det är separata entreprenörer för mark och bygg (iallafall bland deras kunder). Hur tusan löser ni andra detta? Blunda och hoppas att allt går bra är inte en lösning som jag gillar.

J
J JohanSO skrev:
Tack! Det känns väldigt dåligt, det är lite för sent för mig att få till en totalentreprenad. Inte ens husfirman verkar medvetna om vilket ansvar som hamnar på mig när de anvisar en separat markentreprenör och byggare. De säger att respektive entreprenör har ansvar för sin del. Entreprenörerna verkar inte heller alls insatta i frågan. Känns orättvist att jag som vanlig betalande/okunnig kund ska få ett ansvar för något som husförsäljare och entreprenörer borde kunna mycket bättre.

Men, detta måste vara jättevanligt. Av alla villor och fritidshus som byggs måste det vara ganska många som inte har en totalentreprenad. Många (inte minst på detta forum) vill väl vara med själva och göra delar av arbetet? Det har jag blivit rekommenderad från många håll och absolut ingen har sagt att det medför ett stort ansvarsproblem. Enligt vår husförsäljare är det t.o.m. standard att det är separata entreprenörer för mark och bygg (iallafall bland deras kunder). Hur tusan löser ni andra detta? Blunda och hoppas att allt går bra är inte en lösning som jag gillar.
Men det är inga problem att ha olika entreprenörer, bara att markentreprenören måste upphandlas via totalentreprenören..
Husfirmorna skiter i detta då dom inte är ansvariga..
Du har inga val anser jag antingen gå utbildningarna om Bas-P och Bas-U samt göra en arbetsmiljöplan och delaktig som byggherre, vilket inbegriper att du behöver vara på plats. Eller handla upp entreprenörerna annorlunda (totalentreprenör som tar in alla andra underleverantörer under sig)

Redigerat:
J Jansson69 skrev:
Men det är inga problem att ha olika entreprenörer, bara att markentreprenören måste upphandlas via totalentreprenören..
Husfirmorna skiter i detta då dom inte är ansvariga..
Du har inga val anser jag antingen gå utbildningarna om Bas-P och Bas-U samt göra en arbetsmiljöplan och delaktig som byggherre, vilket inbegriper att du behöver vara på plats. Eller handla upp entreprenörerna annorlunda (totalentreprenör som tar in alla andra underleverantörer under sig)
Tack, men detta är verkligen inte bra, jag har absolut ingen möjlighet att gå kurser eller vara på plats under bygget. Om någon av entreprenörerna vill ta ansvar för hela jobbet är jag tveksam på. Jag kan inte fatta att det finns sådana regler utan att jag hört om det tidigare. Har otroligt svårt att se att alla med delad entreprenad har gått kurser och övervakat byggen.

J
J JohanSO skrev:
Tack, men detta är verkligen inte bra, jag har absolut ingen möjlighet att gå kurser eller vara på plats under bygget. Om någon av entreprenörerna vill ta ansvar för hela jobbet är jag tveksam på. Jag kan inte fatta att det finns sådana regler utan att jag hört om det tidigare. Har otroligt svårt att se att alla med delad entreprenad har gått kurser och övervakat byggen.
Nej givetvis har dom inte gjort det och även om du går kurserna så är du inte speciellt kunnig inom det..
De flesta skiter i det, 80-90% av småskuttarna vi har jobbat med kan inte heller detta så folk bara kör så länge ingett händer så går det bra..
Det finns ju anledningar att hustillverkare inte kör totalt utan delad entreprenad för dom slipper mycket ansvar..

• Gilla
Axllev
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Nej givetvis har dom inte gjort det och även om du går kurserna så är du inte speciellt kunnig inom det..
De flesta skiter i det, 80-90% av småskuttarna vi har jobbat med kan inte heller detta så folk bara kör så länge ingett händer så går det bra..
Det finns ju anledningar att hustillverkare inte kör totalt utan delad entreprenad för dom slipper mycket ansvar..
Usch, jag tycker så illa om många regler inom byggbranchen. Jag är en person som vill göra rätt, jag vill inte chansa och hoppas att det går bra. Jag känner att jag gång på gång blir straffad för det genom att jag måste följa byråkratiska regler som andra skiter i. Det känns inte som att ärlighet lönar sig när man vill bygga.

J
J JohanSO skrev:
Usch, jag tycker så illa om många regler inom byggbranchen. Jag är en person som vill göra rätt, jag vill inte chansa och hoppas att det går bra. Jag känner att jag gång på gång blir straffad för det genom att jag måste följa byråkratiska regler som andra skiter i. Det känns inte som att ärlighet lönar sig när man vill bygga.
Välkommen till Svea rike, det var länge sen ärlighet lönade sig😉

F
Hur funkar det om man upphandlar entreprenader utan överlapp. T.ex mark och grund, vädersäkrad stomresnining och sist invändigt arbete?

Kan man ha en totalentreprenad för att bygga bara innerväggar, el och VVS?

J
F Freddedan skrev:
Hur funkar det om man upphandlar entreprenader utan överlapp. T.ex mark och grund, vädersäkrad stomresnining och sist invändigt arbete?

Kan man ha en totalentreprenad för att bygga bara innerväggar, el och VVS?
Hej,

Nej det funkar inte då en arbetsmiljöarbetet ska planeras innan start där man gör riskbedömningar och planerar dom olika momenten..
Det är byggherren som utser Bas-P, så uppgiften kan inte delegeras vidare till ett annat företag (förutom i konsumententreprenader om en totalentreprenör utses) Bas-P ska vara lämplig för det aktuella byggprojektet. De formella kraven handlar om att Bas-P ska ha utbildning, kompetens och erfarenhet som motsvarar byggprojektets storlek, komplexitet och risknivå. Utöver det krävs det också att den handläggare som ska utföra Bas-P-uppgifterna har tid och resurser för att utföra uppgifterna.
Så att byta Bas-P och Bas-U på löpande band är inte lämpligt samt att det är oftast struligt att få någon att ta ansvar för något som någon annan har projekterat och planerat..

Redigerat:
Om jag lyckas göra om mitt projekt till en totalentreprenad genom att byggaren tar hela jobbet och anlitar "min" markentreprenör som en underentreprenör så kommer den medföra extra kostnader (provision). Men är problemet med arbetsmiljön löst då?
Enligt min kontrollansvarig behöver jag ändå delegera BAS-U till någon på det företaget och se till att det framgår i arbetsmiljöplanen. Stämmer det?
Jag vill ju inte göra någon arbetsmiljöplan. Jag är en vanlig nästintill helt okunnig kund som vill att någon med rätt kompetens fixar allt detta. Genom att köpa ett modulhus, anlita en enda entreprenör och betala för hela kalaset så borde jag väl åtminstone slippa ansvaret för deras arbetsmiljö?

J
J JohanSO skrev:
Om jag lyckas göra om mitt projekt till en totalentreprenad genom att byggaren tar hela jobbet och anlitar "min" markentreprenör som en underentreprenör så kommer den medföra extra kostnader (provision). Men är problemet med arbetsmiljön löst då?
Ja det blir dom automatiskt utan att ni avtalar om det, läs längre med ett urklipp ifrån AV.
J JohanSO skrev:
Enligt min kontrollansvarig behöver jag ändå delegera BAS-U till någon på det företaget och se till att det framgår i arbetsmiljöplanen. Stämmer det?
Det gör totalentreprenören dom utser lämplig Bas-U.
J JohanSO skrev:
Jag vill ju inte göra någon arbetsmiljöplan. Jag är en vanlig nästintill helt okunnig kund som vill att någon med rätt kompetens fixar allt detta. Genom att köpa ett modulhus, anlita en enda entreprenör och betala för hela kalaset så borde jag väl åtminstone slippa ansvaret för deras arbetsmiljö?
Ja helt rätt..

Såhär står det hos AV.

”I byggprojekt för privatpersoner blir entreprenören ibland automatiskt byggherrens ställföreträdare

När du som privatperson anlitar någon för byggnads- eller anläggningsarbete, blir du byggherre enligt arbetsmiljölagen.

Om du däremot låter en entreprenör utföra hela byggprojektet åt dig som ett samlat uppdrag, tar entreprenören automatiskt över ditt arbetsmiljöansvar som byggherre, om ni inte har bestämt något annat. Entreprenören blir då byggherrens ställföreträdare utan att ni behöver skriva ett avtal om det.

Om du i stället väljer att själv ha avtal med flera olika entreprenörer för ditt byggprojekt, har du fortfarande kvar arbetsmiljöansvaret som byggherre och kan inte avtala bort det till en ställföreträdare”

https://www.av.se/produktion-indust...gripande-ansvar/byggherrens-stallforetradare/

F
Men vem är det som bestämmer om det är ett projekt eller tre separata projekt med lite mellanrum mellan? Grund kan ju i vissa fall till och med göras utan bygglov. Kommer vara i samma situation som TS, dvs en firma kommer och smäller upp ett vädersäkrat modulhus på en helg och sen drar de. Sen kan det ju dröja ett halvår innan en annan firma kommer in och gör klart.

Man förstår ju att i praktiken skiter alla i det här men likt TS vill man ju inte hamna i fängelse för att snickaren snubblade över målarburken.

J
Det ger sig ganska enkelt för det är ju i grunden byggherrens ansvar..
Byggherren ska utse Bas-U redan i tidigt skede vid projekteringsskedet.
Bas-P börjar att jobba med arbetsmiljöplanen och riskbedömningen och dom särskilda riskerna, detta görs innan något händer i verkligheten..
Du får nog svårt att få en enskild entreprenör att ta Bas-P ansvaret då det inbegriper allt ifrån första taget i marken tills slutbesiktningen är utförd, alltså ansvaret för upprättandet är stort och ställer krav om kunskap inom alla områdena ifrån mark, grund, hus, el, ställning, hetaarbeten mm..

• Gilla
Freddedan
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.