Hej!
Vad ska jag räkna med för timpris för arbetskostnaden (exkl. material) för en snickare för att bygga en enkel altan på 10-15 kvm? Jag har tänkt att göra allt markarbete själv så min fråga gäller bara själva altanbygget och vad det kan tänkas kosta. Hur lång tid ska jag räkna med att det tar om allt rullar på utan problem?
/Majsan
Vad ska jag räkna med för timpris för arbetskostnaden (exkl. material) för en snickare för att bygga en enkel altan på 10-15 kvm? Jag har tänkt att göra allt markarbete själv så min fråga gäller bara själva altanbygget och vad det kan tänkas kosta. Hur lång tid ska jag räkna med att det tar om allt rullar på utan problem?
/Majsan
700kr/tim gissningsvis, lite beroende på vart i landet och hur duktig hantverkaren är, finns ju skojare som säkert tar halva priset.
2 dagar inkl handla materiel.
Lägg på lite bilkostnad också som brukar vara runt 500kr/dag eller liknande.
Ingår grundläggning i ditt markarbete? Om inte lägg till 1/2-1 dag
19 000 kr före ROT i Stockholm
15 000 kr före ROT i övriga Sverige
För plintar gjutning lägg till ca 8 000 kr
Ovanstående endast arbetskostnad.
Blir hög timpenning men ett så litet jobb är inte attraktivt så snickarna slickar i sig större delen av ROT
ROT gäller för övrigt endast vid speciella förhållanden.
Om ROT inte kan användas så går det att dra av 2-3 000 på själva altanbygget ovan.
15 000 kr före ROT i övriga Sverige
För plintar gjutning lägg till ca 8 000 kr
Ovanstående endast arbetskostnad.
Blir hög timpenning men ett så litet jobb är inte attraktivt så snickarna slickar i sig större delen av ROT
ROT gäller för övrigt endast vid speciella förhållanden.
Om ROT inte kan användas så går det att dra av 2-3 000 på själva altanbygget ovan.
Redigerat:
Nu tror jag att du är lite väl optimistisk. Det är väl ungefär rätt om allt är nästan 100% förberätt. Alltså en detaljerad ritning finns. Rätt längder på virke är inköpt, samt var och hur det ska skarvas. Att materil ligger där det ska ligga vid bygge, samt att verktyg är uppställda.K kniv skrev:700kr/tim gissningsvis, lite beroende på vart i landet och hur duktig hantverkaren är, finns ju skojare som säkert tar halva priset.
Under de förutsättningarna klarar du dig på två dagar.
Men aldrig om man först ska ställa sig och planera, och göra en materialberäkning. Sen åka till byggvaruhuset, och plocka ihop allting. Sen åka tillbaka, och lasta av det. Ställa iordning verktyg och annat som behövs. Sen har första dagen gått. Om du sen ska lyckas slå ihop hela verandan på en endaste dag, då ska det vara en helsikes enkel veranda, allt ska flyta till 100%, samt att det slarvas en hel del.
Du får nog lägga på en dag om det ska vara mer realistiskt. Men då är det forfarande en enkel veranda utan räcken, och många friser.
Jo men om du läser TS inlägg så inser du att det finns långt mycket mer information som behövs för att göra en mer korrekt uppskattning. 15kvm altan i enkel 3x5 rektangel slår 2 skickliga personer ihop på 2 dagar om marken är förberedd och grundläggning gjord. Sen om det är vad TS vill ha eller om det ska vara i vinkel, räcken och annat krusidull framgår inte. Som man frågar får man svar…A AG A skrev:Nu tror jag att du är lite väl optimistisk. Det är väl ungefär rätt om allt är nästan 100% förberätt. Alltså en detaljerad ritning finns. Rätt längder på virke är inköpt, samt var och hur det ska skarvas. Att materil ligger där det ska ligga vid bygge, samt att verktyg är uppställda.
Under de förutsättningarna klarar du dig på två dagar.
Men aldrig om man först ska ställa sig och planera, och göra en materialberäkning. Sen åka till byggvaruhuset, och plocka ihop allting. Sen åka tillbaka, och lasta av det. Ställa iordning verktyg och annat som behövs. Sen har första dagen gått. Om du sen ska lyckas slå ihop hela verandan på en endaste dag, då ska det vara en helsikes enkel veranda, allt ska flyta till 100%, samt att det slarvas en hel del.
Du får nog lägga på en dag om det ska vara mer realistiskt. Men då är det forfarande en enkel veranda utan räcken, och många friser.
Det ska vara en enkel 3x5 kvadratmeter altan som inte är i vinkel och utan krusiduller. Ska jag räkna med att två snickare gör det på två arbetsdagar eller tar det längre tid?K kniv skrev:Jo men om du läser TS inlägg så inser du att det finns långt mycket mer information som behövs för att göra en mer korrekt uppskattning. 15kvm altan i enkel 3x5 rektangel slår 2 skickliga personer ihop på 2 dagar om marken är förberedd och grundläggning gjord. Sen om det är vad TS vill ha eller om det ska vara i vinkel, räcken och annat krusidull framgår inte. Som man frågar får man svar…
Du ska räkna med att ta in offert från fler än en hantverkare, så får du svart på vitt vad som de gör, vad det kostar och hur lång tid det tar. Att vi spekulerar utan att ha sett de exakta förutsättningarna ger knappast den bästa av uppskattningar. För den viktigaste uppskattningen är väl ändå den som görs av hantverkaren som faktiskt ska bygga det hela..?M Majsanshus skrev:
De offerter jag har fått hittills spretar väldigt mycket, jag frågar för att kunna få en uppfattning om vilket spann som är normalt.K kniv skrev:Du ska räkna med att ta in offert från fler än en hantverkare, så får du svart på vitt vad som de gör, vad det kostar och hur lång tid det tar. Att vi spekulerar utan att ha sett de exakta förutsättningarna ger knappast den bästa av uppskattningar. För den viktigaste uppskattningen är väl ändå den som görs av hantverkaren som faktiskt ska bygga det hela..?
Tror tyvärr inte du kan få fram något som är ”normalt” då alla situationer är olika. Måste dock vara något du undanhåller lite här för den enklaste av altaner med storlek på 10-15kvm ska inte ta mer än ett par dagar, absolut maximalt en vecka för ett par duktiga snickare.M Majsanshus skrev:
Jo, men 700kr/h tolkar jag som en person. Det är klart att det går fortare om de är flera som bygger.K kniv skrev:Jo men om du läser TS inlägg så inser du att det finns långt mycket mer information som behövs för att göra en mer korrekt uppskattning. 15kvm altan i enkel 3x5 rektangel slår 2 skickliga personer ihop på 2 dagar om marken är förberedd och grundläggning gjord. Sen om det är vad TS vill ha eller om det ska vara i vinkel, räcken och annat krusidull framgår inte. Som man frågar får man svar…
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 570 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 570 inlägg
Det blir billigare att beställa hem virket från ett byggvaruhus än att 2 snickare ska åka och handla. Dock bör du kontrollera brädorna först eller ta hjälp av någon du känner.M Majsanshus skrev:Hej!
/Majsan
Jag har en exakt samma altan som jag fått offerter på alla hade samma slut summa efter rot,Det som skilljer var matrial & arbets kostnad. jätte skumt .men totalen var på 30 000:- ca. Matrial har varit från 8500 till 19500.M Majsanshus skrev:
Det är inte jätteskumt. Vissa hantverkare drar ner marginalen på materiel för att kunna höja debiteringen på arbetskostnad och därmed öka totalen de får ut efter ROT från skv.L Leif Larson skrev: