Känner ett "behov" av denna typ av arbetsbord. Känns som det skulle varit till nytta många gånger, att enkelt kunna klämma fast det man arbetar med.

Önskemål är att det helst ska enkelt gå att fälla ihop och kunna hängas på t.ex. vägg.
Klar fördel om kvaliteten också tillåter att det hänger utomhus.

Vilket / vilka rekommenderas och varför just det?

1788179072519.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

/Jocce

Har ett Black&Decker Workmate, helt suveränt. 1788179170075.png

Den på din bild ser ut att vara samma som Ryobi. Har en sådan och den är inte jättebra. Trögjobbad och vek.
Black&Decker, som jag också har är mycket bättre.

/Höghus

Du kan köpa Ryobis arbetsbänk för 399 på Jula just nu.

https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...r/arbetssbankar/hopfallbar-arbetsbank-022738/

Eller en Herd head för 249
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...r/arbetssbankar/hopfallbar-arbetsbank-023740/

Ska den förvaras utomhus men skyddad från nederbörd skulle jag köpa en billig även fast den är lite ostabil eller trög. Lär duga för enkla arbeten och tål nog att en kap/gersåg står ovanpå.

Har en säkert 20 år gammal Black&Decker, troligen samma som på bilden från G.L. som förutom remmen som går mellan vevarna fortfarande är i bra skick.

Jag har en äldre billig bänk som liknar den från HardHead och den är rent ut sagt skräp.
Styrningen av skivorna är såpass glapp att de inte kan spänna fast arbetsstycket ordentligt utan att skivorna vill lyfta i framkant istället.
Den har skivor i nån form av masonit som dels kan knäckas och dels knappast tål att förvaras utomhus.

/M

Jag har köpt två av Julas bord (249 kr). De är inga under av stabilitet, men man har mycket god hjälp av ett sådan bord vid diverse arbetet.
Spännmekanismen i bordet är ganska ranglig men håller fast mindre brädbitar.
Ramlar bordet så knäcks plastvevarna enkelt av, talar av egen erfarenhet.

Bordsskivorna är gjorda av något fibermaterial, har lyckats knäcka en skiva, gick att laga med en bit trämaterial på undersidan.
Materialet i skivorna lär inte tåla fukt, du bör förvara bordet inomhus.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.