2 960 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Arbeter du med CNC-fräsning?
Vore intressant att höra från forumdeltagarna som arbetar med CNC-fräsning i träbaserade material.
Maskintyp, programvara, typ av produktion, vad som är bra/dåligt osv.
Ämnet är spännande tycker jag, även om investeringskostnaden är lika med två tre takhöjdsstaplar med Festool-systainrar/maskiner.
Bygga själv alternativt köpa färdigt är också intressant. Kan man i så fall få industrikvalitet/snabbhet med ett hemmabygge.
Men som varande helt handikappad när det gäller el- och elektronik så tror jag inte att hemmabygge är genomförbart för mig.
Maskintyp, programvara, typ av produktion, vad som är bra/dåligt osv.
Ämnet är spännande tycker jag, även om investeringskostnaden är lika med två tre takhöjdsstaplar med Festool-systainrar/maskiner.
Bygga själv alternativt köpa färdigt är också intressant. Kan man i så fall få industrikvalitet/snabbhet med ett hemmabygge.
Men som varande helt handikappad när det gäller el- och elektronik så tror jag inte att hemmabygge är genomförbart för mig.
Redigerat:
http://elektronikforumet.com/
Under Mekatronik
direkt länk
http://elektronikforumet.com/forum/viewforum.php?f=5&sid=dfff86a7a0795b07b29581a21a5910bd
Mvh Pär H
Under Mekatronik
direkt länk
http://elektronikforumet.com/forum/viewforum.php?f=5&sid=dfff86a7a0795b07b29581a21a5910bd
Mvh Pär H
Har dreglat på CNCzone och försökt tränga mig in i tekniksnacket på eletronikforum under en längre tid.
Nu har tankarna mognat till beslut.
Behov:
CNC som klarar std skivor 2440x1220.
Handöverfräs till att börja med. (Svindyr spindel senare om allt går bra)
Bygga eget vakuumbord (Centradammsugarmotorer)
Köpa fördig maskin ShopBot eller EZ-router fr USA. (Billigare än kinamaskin i Sverige, trots hög dollar)
Bygga egen. Det allra bästa alternativet för eget bygge för en fullstor är de helt fria ritningarna på http://www.mechmate.com/
Men om man bygger egen så måste jag ta hjälp av någon med allt elektronikpul.
Metallarbetena med svetsning mm klarar jag. Maskindelarna enligt ritningarna får jag försöka hitta ngn metall-cnc-gubbe som kan leverera. Och det tar ju en jämras massa tid. Så besparingen kanske ändå inte blir så stor.
Nu har tankarna mognat till beslut.
Behov:
CNC som klarar std skivor 2440x1220.
Handöverfräs till att börja med. (Svindyr spindel senare om allt går bra)
Bygga eget vakuumbord (Centradammsugarmotorer)
Köpa fördig maskin ShopBot eller EZ-router fr USA. (Billigare än kinamaskin i Sverige, trots hög dollar)
Bygga egen. Det allra bästa alternativet för eget bygge för en fullstor är de helt fria ritningarna på http://www.mechmate.com/
Men om man bygger egen så måste jag ta hjälp av någon med allt elektronikpul.
Metallarbetena med svetsning mm klarar jag. Maskindelarna enligt ritningarna får jag försöka hitta ngn metall-cnc-gubbe som kan leverera. Och det tar ju en jämras massa tid. Så besparingen kanske ändå inte blir så stor.
Klicka här för att svara