Vore intressant att höra från forumdeltagarna som arbetar med CNC-fräsning i träbaserade material.
Maskintyp, programvara, typ av produktion, vad som är bra/dåligt osv.
Ämnet är spännande tycker jag, även om investeringskostnaden är lika med två tre takhöjdsstaplar med Festool-systainrar/maskiner.

Bygga själv alternativt köpa färdigt är också intressant. Kan man i så fall få industrikvalitet/snabbhet med ett hemmabygge.
Men som varande helt handikappad när det gäller el- och elektronik så tror jag inte att hemmabygge är genomförbart för mig.

Redigerat:
Kan rekommendera cnczone. Några timmars läsning där och risken är stor att man drar igång ytterligare ett GDS-projekt som ej färdigställt kommer att stå och samla damm.
Läs t.ex. igenom denna tråd. Smart bygge med simpla och funktionella lösningar.

/m

Vilket bygge men jag undrar hur den håller i längden, men verkligen imponerande och stabil. Kör själv 3 axlad masterwood men en sådan där hade man ju velat ha i sitt eget garage.

Har dreglat på CNCzone och försökt tränga mig in i tekniksnacket på eletronikforum under en längre tid.
Nu har tankarna mognat till beslut.
Behov:
CNC som klarar std skivor 2440x1220.
Handöverfräs till att börja med. (Svindyr spindel senare om allt går bra)
Bygga eget vakuumbord (Centradammsugarmotorer)
Köpa fördig maskin ShopBot eller EZ-router fr USA. (Billigare än kinamaskin i Sverige, trots hög dollar)
Bygga egen. Det allra bästa alternativet för eget bygge för en fullstor är de helt fria ritningarna på http://www.mechmate.com/

Men om man bygger egen så måste jag ta hjälp av någon med allt elektronikpul.
Metallarbetena med svetsning mm klarar jag. Maskindelarna enligt ritningarna får jag försöka hitta ngn metall-cnc-gubbe som kan leverera. Och det tar ju en jämras massa tid. Så besparingen kanske ändå inte blir så stor.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.