För ett år sedan så köpte jag material som jag skulle bygga en altan av. Tryckt 120-regel samt sib.lärk 21x95. Altanen blev aldrig byggd utan virket blev liggande under en pressening istället. Nu hade jag tänkt att flytta in det i en bod och undrar om det går att rädda plankorna. De är väldigt fuktiga och en del lärk har spruckit. De har inte slagit sig. Går det att snickra med detta eller kommer det bara slå sig senare och spricka? Hur ska jag stapla det i boden, läkt mellan varje lager samt spännband? Mvh
Produkter som diskuteras: "spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
Jag tror inte att det är några problem, lärk tål en hel del... Att de spruckit? Det hade det gjort ändå... Jag har många som sprukit...
Läken som jag har däck av sväller upp som en svamp så fort det regnat i period... Där finns springor på 5 mm i dag till höst finns det inte en endaste mm
Om det nu skulle åldras och få en naturligt grå ton, är det bara att skura av med tex såpa när det är färdigt och låta sol och regn göra sitt. Skulle det oljas eller så men kan nog vara svårt att få det fint utan att behöva slipa m.m
Att spänna upp det med spännband om läkt låter klokt så har du gjort något för att det inte ska slå sig allt för mycket... Men jag kan säga att av de hundra tals brädor jag köpt har det inte varit många som varit raka... För stor efterfråga har gjort att de sågar upp allt de kommer över känns det som...
Läken som jag har däck av sväller upp som en svamp så fort det regnat i period... Där finns springor på 5 mm i dag till höst finns det inte en endaste mm
Om det nu skulle åldras och få en naturligt grå ton, är det bara att skura av med tex såpa när det är färdigt och låta sol och regn göra sitt. Skulle det oljas eller så men kan nog vara svårt att få det fint utan att behöva slipa m.m
Att spänna upp det med spännband om läkt låter klokt så har du gjort något för att det inte ska slå sig allt för mycket... Men jag kan säga att av de hundra tals brädor jag köpt har det inte varit många som varit raka... För stor efterfråga har gjort att de sågar upp allt de kommer över känns det som...
Inget problem att avvända virket, om det är fuktigt när du känner på det skall du torka det ute innan du lägger in det i boden. Väg av (med lång rak regel) några reglar på marken (gärna 10-20cm över marken), lägg dem med 1m mellanrum, trava luftigt med 5cm mellanrum mellan varje bräda, lägg 1" strö innan nästa laget. Har du något gammal korrugerad plåt lägg den över annars får du slänga på pressen du hade, dra inte ner den på sidorna bara, det måste kunna blåsa rakt igenom. Låt det ligga tills det varit några torrdagar i sträck, sen kan du göra om samma stapling inne i boden, dock behöver du inte lägga på något "tak" då 
härligt, tack för alla svar, nu ligger de i boden iaf
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 696 inlägg
Lägg inte in dem inomhus utan låt dem ha yttertemperatur och uteluft. Risken är annars överhängande att de börjar skruva sig. Din bod kanske bara är ett tak med oisolerade väggar.
Jag brukar själv ströa upp virket och täcka det utomhus ett halvår innan jag använder det. Ev. dåliga brädor som spruckit mycket eller kroknat slipper man alltså använda. Jag gör även så med innevirket istället för att chocka det med inomhustorka och värme.
Jag brukar själv ströa upp virket och täcka det utomhus ett halvår innan jag använder det. Ev. dåliga brädor som spruckit mycket eller kroknat slipper man alltså använda. Jag gör även så med innevirket istället för att chocka det med inomhustorka och värme.
Tryckt regelvirke har ju ofta en garanti mot rötskada, även om det är nedgrävt. Jag har förvarat det utomhus under presenning, med spännband, men utan luftspalt emellan, detta för att minimera risken för bananform. Jag har dock ingen egen erfarenhet av att lagra tryckt virke.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Träfällare hämtar inte virket
Trädgård allmänt -
Isolera nya garaget men virket är för fuktigt
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Gjuta betonggång där marksten legat
Trädgård allmänt -
Hur långt får virket sticka ut genom bakluckan på bilen?
Byggmaterial & Byggteknik -
Hu behandlar jag virket?
Färg, Måla & Tapetsera