Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,
Jag undrar om någon kan hjälpa mig att avgöra om väggen mellan sovrum och dagrum är bärande.
Självklart kommer vi även att kontakta en byggnadsingenjör för att få ett professionellt utlåtande om vi skulle gå vidare och riva den. Det är frågan om en lägenhet i ett flerfamiljshus byggt i tegel 1939.
Edit: Självklart kommer vi att följa alla regler och föreskrifter. Vi har redan fått ok från styrelsen gällande en annan bärande vägg (där vi vill vi öppna upp med en dörr). Den vägg jag nu frågar om är en annan, och den kommer vi - om vi väljer att gå vidare - att göra som vi gjorde med vägg no 1 (kontakta styrelsen, utlåtande från byggingenjör, söka bygglov etc).
Tack på förhand!
Vänliga hälsningar,
Jonas
Redigerat:
Tack för det snabba svaret!
Vi missade att lägga till att vi redan vet att väggen mellan sovrummen är bärande, och att väggen mellan sovrum och dagrum är cirka 10 cm tjock.
Vi missade att lägga till att vi redan vet att väggen mellan sovrummen är bärande, och att väggen mellan sovrum och dagrum är cirka 10 cm tjock.
Viktigt att du har en dialog med styrelsen för BRF om detta då väggar ägs av dom oberoende om dom är bärande eller inte.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur demontera kopplingen mellan kopparör i väggen och duschblandaren
Vatten & Avlopp -
Går det montera in en Ballofix mellan kökskranen och väggen?
Kök -
Hur tätar jag mellan källarfönstrets karm och väggen?
Fönster & Dörrar -
Flexslang mellan parkett och väggens nedre gipskant?
El -
fukt i mellanväggen i källaren
Grund & Markarbeten