Hej!
Vi flyttade in i vårt nya (eller nja, byggår 1960) hus för några dagar sedan. Fick precis upp ordentligt belysning i vardagsrummet och upptäckte att det är vertikala bucklor på ytterväggen. Man känner tydligt utbuktningarna med handen och de känns hårda, dvs det går inte att trycka in dem.
Jag oroar mig för att det är fuktskador. Vad tror ni? Har jag något att oroa mig för?
Det ska tilläggas att de inte känns fuktiga och att färgen sitter ordentligt. Men jag kan inget om sånt här.
Vi flyttade in i vårt nya (eller nja, byggår 1960) hus för några dagar sedan. Fick precis upp ordentligt belysning i vardagsrummet och upptäckte att det är vertikala bucklor på ytterväggen. Man känner tydligt utbuktningarna med handen och de känns hårda, dvs det går inte att trycka in dem.
Jag oroar mig för att det är fuktskador. Vad tror ni? Har jag något att oroa mig för?
Det ska tilläggas att de inte känns fuktiga och att färgen sitter ordentligt. Men jag kan inget om sånt här.
Ja det är ganska exakt 90 cm mellan dem. Tack! Det var en tyngd som släppte från axlarna direkt.P pjkw skrev:
Hej,P pjkw skrev:
Jag har upptäckt precis samma hos oss.
Kan du snälla förklara mer varför
Det blir så här pga dålig spackling?
I mitt fall verkar det röra sig om ett dåligt spacklingsjobb. Spacklet är helt enkelt för tjockt och ojämnt.S sara widemar skrev:
När jag upptäckte bulorna första gången mätte jag fuktkvoten med en fuktmätare och det var inga konstigheter alls. Hoppas det löser sig.
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Är upphöjningarna hårda så är det nog rejält med spackel under. Det blir om man är dålig på att spackla, eller har uppstickande spik-/skruvskallar, eller det är inte gipsskivor med försänkta skarvspår utan t ex masonit eller treetexskivor under, eller för att man har bråttom och/eller inte bryr sig, eller är helt blind...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden