19 029 läst ·
17 svar
19k läst
17 svar
Är spillolja på trappan bra?
Sida 1 av 2
Det är ju tyvärr så att ju miljöotrevligare spilloljan är ju bättre träskydd är den. I alla fall enligt mina erfarenheter. Förr var det rätt vanligt att man impregnerade bryggor och dylikt med spillolja och de står länge
Har spillojan bra långtidseffekt på trä... eller smetar hon på varje år?Inger.P. skrev:
Ang underredsbehandlingen är jag lite förvånad om spilloljan verkligen blir kvar där under bilen, för jag får intrycket att hon bara penslar på utvändigt...?
Från 1970-talet kommer jag ihåg en gubbe som lät som om han praktiskt taget brukade "tanka" tröskelådorna på sin bil med spillolja.
Produkter som diskuteras: "kokt linolja"
Linolja kokt Ottosson
Skydda ytor mot vatten m.m.
125 kr inkl moms
Läs mer
Mina föräldrar byggde ett staket någonstans runt 78. Två rader 2X5 med mer 2X5 som stolpar. Det stod i 15 år utan någon som helst åtgärd. Var målat 2 ggr med spillolja. När det togs ned var virket ovan jord helt ok. Stolparna var direkt gjutna ned i plintarna och där var nån tum i dåligt skick
Var den andra strykningen direkt eller långt senare någon gång under de 15 åren?mats_o skrev:
---
En gång träffade jag på en bonde som höll på och stängsla. Stolparna av egen tillverkning hade han stod i en pyts med spillolja och jag tror han sa att de stått där i någon vecka.
Man bör nog vara väldigt försiktig när man handskas med spillolja från bilar. Den samlar upp en del rester från bensinen när den förbränns, som inte alls är hälsosamma har jag fått veta.
Skyddshandskar på med andra ord. Och inga små barn eller husdjur i närheten som kan smaska i sig oljan innan den har sugit in sig.
Skyddshandskar på med andra ord. Och inga små barn eller husdjur i närheten som kan smaska i sig oljan innan den har sugit in sig.
Produkter som diskuteras: "rå linolja"
Linolja rå Ottosson
För inoljning av trä m.m.
120 kr inkl moms
Läs mer