29 719 läst ·
55 svar
30k läst
55 svar
Är skärbräda i ek olämplig?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 181 inlägg
För att inte tala om alla viner som lagras på ekfat. 😮AndersS skrev:Ek används till lagring av whisky och andra goda drycker. Skulle det vara farligt hade vi dött av garvsyreförgiftning långt före alkoholen ger oss ev. problem.
I USA och till många av deras whiskysorter får endast nya tunnor användas, sedan skeppas merparten av dem till Skottland för fortsatt användande. Visserligen kolas en del tunnor men kan inte tänka mig att den metoden skulle "avgifta" dem helt från garvsyran.
Så jag vill nog hävda utan vetenskaplig bevisning att det går alldeles utmärkt att använda ek till skärbräda.
Det är ju en helt annat grej när proteiner och fetter får verka med garvsyran. Kan tänka att samma process uppstår som när man garvar läder och proteiner förändras för att inte bakterier skall äta upp skinnet. Vad kockvännen menar är kanske att det blir oätbart, smakar illa. Får kolla med honom nästa gång vi träffas.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 181 inlägg
Plankstek äter man ju rå på en obehandlad ekplanka. 😉
Läser man om plankstekplankor och förbehandling, skall de alltid brännas av med olja innan första användning för att få den "rätta smaken". Låter snarare som att man skall bränna bort garvsyran.
Läser man om plankstekplankor och förbehandling, skall de alltid brännas av med olja innan första användning för att få den "rätta smaken". Låter snarare som att man skall bränna bort garvsyran.
Kan helt ovetenskapligt garantera att mat inte tar åt sig smak från ek, utan tar den åt sig smak är det från andra livsmedel som man har haft på skärbrädan, t.ex. om man skulle få för sig att hacka lök på en träbräda som används till lite av varje.
Undersökningen är väl lite av ett beställningsjobb men jag har läst liknande grejer tidigare. Och helt ologiskt är det ju inte.
http://www.dn.se/arkiv/konsument/traskarbrador-klarar-bakterier-bast/
http://www.dn.se/arkiv/konsument/traskarbrador-klarar-bakterier-bast/
Viner som desutom innehåller garvsyror från början. I likhet med kaffe och te bland annat. Lite tanniner är gott, inte farligt 😊👌🏼Johan Gunverth skrev:För att inte tala om alla viner som lagras på ekfat. 😮
Det är ju en helt annat grej när proteiner och fetter får verka med garvsyran. Kan tänka att samma process uppstår som när man garvar läder och proteiner förändras för att inte bakterier skall äta upp skinnet. Vad kockvännen menar är kanske att det blir oätbart, smakar illa. Får kolla med honom nästa gång vi träffas.
Nä, organiska material brukar ju av naturliga skäl vara bra på att hålla fientliga mikroorganismer borta.Guzzi skrev:
Har också läst flera liknande artiklar. Men vad de verkar gå ut på är att de undersökt vad som händer om man inte rengör skärbrädan. Då missar man själva huvudpoängen kan man tycka.
Jag kör trä till grönsaker/frukt, kött i många fall på plast. Slängt plast när den är för dålig (för mycket skärmärken). I trä håller längre 
Medlem
· Stockholm
· 4 631 inlägg
Finns det något som helst belägg för detta att det tar smak?AndersS skrev:
Min skärbräda I bok 55X150cm kan lök, bananskal, sallad å äppelskal mm ligga flera dagar pga lathet.
Har aldrig tagit smak, luktar inte och inga fläckar.
Fantastiskt skönt med en STOR skärbräda.
Men kyckling å kött å fisk får bo på plast.
Oavsett plast eller trä kan jag verkligen rekommendera en STOR skärbräda.
Har även läst att plastskärbrädor kan släppa ifrån sig små, små plastbitar (från knivskärande) som hamnar i maten.
Slängde ut alla plastskärbrädor för några år sedan och köpte träskärbrädor i bambu. En för rått kött, fågel, fisk, en för grönsaker och en för bröd mm.
Slängde ut alla plastskärbrädor för några år sedan och köpte träskärbrädor i bambu. En för rått kött, fågel, fisk, en för grönsaker och en för bröd mm.
Äh, lite skit rensar ju som bekant magen och en kunskap som blir allt mer påtaglig är ju att vi behöver våra bakterier, i lagom mängd. Gnugga skärbrädan någon enstaka gång med citronsaft och salt, skölj med vatten och håll den inoljad så har du kökets fräschaste hjälpmedel.
Hemma hos oss skiljer vi på skärbrädorna och använder inte samma till kött och grönsaker vilket vi tycker känns bra utan att ha det speciellt vetenskapligt förankrat.
Hemma hos oss skiljer vi på skärbrädorna och använder inte samma till kött och grönsaker vilket vi tycker känns bra utan att ha det speciellt vetenskapligt förankrat.
